AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
14.307

Besiktning efter motorbyte

Sida 8 av 10
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
"Att byta ut exempelvis en M20B23 mot min motor från en Alpina B7 Turbo skulle alltså inte lyckas även om de tillät den ökade effekten, eftersom bägge motorerna är A10-motorer. Men om vi bara rent hypotetiskt skulle anta, att det inte fanns någon begränsning vad gäller effekt/vridmoment, så skulle det alltså i princip gå att byta från en M20B23 (A10-motor) till en motor från en Alpina B10 BiTurbo (A11-motor)?"

I denna biten missade jag nog lite.
Att byta en A10-motor mot en annan A10-motor är inget hinder i sig. Det krävs ju bara en jämförande undersökning.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Alecci// Du ger dig inte ;-) För 40k kan jag tänka mig att fixa rosten på E12:an åt dig...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Jesperado, det känns som om ICQ skulle passa bättre, eller kanske mIRC om du använder det. Mitt ICQ-nummer finns under informationen om du inte har något emot en diskussion där.

"Att byta en A10-motor mot en annan A10-motor är inget hinder i sig. Det krävs ju bara en jämförande undersökning."

Men den jämförande undersökningen skulle ju mitt fordon aldrig klara av, eftersom Alpina-motorn skiljer sig från M20B23-motorn på i princip alla punkter. Rätta mig väldigt gärna om jag har fel... =)

Kristian Larsson:
Tanken på att flytta över Alpina-motorn har jag i princip gett upp, men den fungerar bra att använda som referens. Felet jag gör med att använda den som referens kanske däremot är att Alpina-motorn är en orginal motor, emedan en turbokonverterad M30B35-motor med dylika data inte skulle vara det.

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Efter det här seglivade inlägget kommer jag nog att bli känd som den mest dryga och envisa personen på forumet... =)

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Nejdå! Tycker att det är kul att tråden överlevt så länge utan att spåra ur!

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag har inte ICQ eller mIRC...

En jämförande undersökning innebär inte att man jämför de båda motorerna med varandra. På motorn du avser lägga i bilen kontrolleras att den är i sitt rätta utförande. Man kontrollerar t.ex. delar av insprutningen/förgasare, tändsystemet, en del avgasrenande detaljer (t.ex. pulsairsystem, EGR-system, dashpot) mm. mm.

Jeppe

Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Så du menar att möjligheten finns att klara en jämförande undersökning, även om chansen är liten? Jag trodde den jämförande undersökningen gick ut på att man jämförde den gamla motorn gentemot den nya, och konstaterade att den inte var modifierad på något sätt från den motor som ursprungligen satt i bilen...

Men det man kontrollerar är alltså att den motor jag lägger i bilen är i orginalutförande, att själva den motorn alltså inte är modifierad?

Eller är jag helt ute och cyklar nu igen som vanligt? =)

Alpina-motorn, om jag skulle använt den, har i vilket fall inga avgasrensande detaljer som jag känner till... Det är ju trots allt en motor byggd 1980 och som är designad redan 1978 om jag inte minns fel...

Men om jag skulle försöka mig på att byta en A10-motor mot en annan A10-motor så kommer jag väl fortfarande inte undan en avgascertifiering, vare sig jag klarar en "jämförande undersökning" eller ej? Naturligtvis menar jag att bägge A10-motorerna är i orginalutförande... =)

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Nu är du helt rätt på det. Men om motorn du vill lägga i bilen är i originalutförande är ju inte chansen att klara en jämförande undersökning liten precis.

Någon typ av "avgasrenande" detaljer har den nog, t.ex. dashpot eller liknande. Men det är ju inte bara detta som kontrolleras, utan det är en komponentkontroll i det stora hela.

Klarar du en jämförande undersökning har ju motorn kvar den avgascertifiering den hade från början (förutsatt att den haft någon naturligtvis).

Men bara en kort fråga då, har inte Alpinamotorn du pratar om för hög effekt för bilen den ska hamna i? Om inte, vad är idén med att byta motor?

Jeppe

Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Den motor som satt i min Alpina är trimmad, men det syns inte på registreringsbeviset eller vilket papper det nu är man skall visa upp. Där står det 300 hk har jag för mig. Detta betyder att man enligt regeln med max 20% effektökning kan lägga i motorn i en bil som har minst 250 hk orginal. Detta möjliggör att lägga motorn i en BMW 750i.

Sedan kanske det går att manipulera ytterligare, eftersom den motorn orginal har ett ställbart laddtryck, och om man ställer ned laddtrycket så kan man få mindre effekt. Då kanske man kan lägga ner motorn i en bil med ännu lägre ursprungseffekt. Sedan kan man justera upp det igen efter att man klarat besiktningen...

Eftersom motorn har ställbart laddtryck mellan 0,55 och 1,25 bar redan orginal, kanske man kan ändra laddtrycket och därmed strypa motorn utan att den förlorar sin avgascertifiering. Vid 0,55 bar skall motorn endast ge 250 hk, vilket betyder att du kan placera motorn i vilken bil som helst mellan 1978 och 1988 som har minst 208,4 hk orginal. Om jag har förstått allt korrekt...

Ifall detta skulle vara fallet, skulle jag ha följande karosser att välja på:

E24: BMW 635CSi (208 hk)
E30: Alpina B6 2,8 (210 hk)
E32: BMW 735i (211 hk), BMW 750i (300 hk)
E34: BMW 535i (211 hk)

Kanske kan man manipulera laddtrycket ännu mer, men i så fall så snackar vi nog väldigt abstrakt...

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Dessutom, även om Alpina-motorn inte haft för hög effekt för den bil den skulle hamnat i, så är det väldigt lätt att exempelvis byta turboaggregat, höja laddtryck osv utan att någon märker detefter att man väl klarat den första registreringsbesiktningen.

Men för att ta ett exempel, så borde det alltså gå att stoppa i en BMW 745-motor (den med turbo) i vilken bil som helst, så länge du följer samma regler? Då har du ju fler kaross-alternativ att välja emellan... Den kan man ju också låta göra en jämförande undersökning med i orginalskick, och sedan trimma vidare?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det där med att höja effekten med 20% och vridet med 10% gäller bara bilens originalmotor. Alltså inte vid ett motorbyte.

Att manipulera med laddtryck eller liknande hjälper inte ett dugg eftersom ingen effektmätning kommer att göras, man utgår från motorns originaleffekt.

Det enda av dina alternativ som återstår skulle vara 750:n då, och hela grejen med den bilen är att den har en V12 motor! :)

Tyvärr (?) faller den ju bort på att den har en A11/A12 motor, och motorn du ville lägga i är en A10 motor!

Jeppe

Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Men motorns orginaleffekt är ju mellan 250 och 300 hk. =) Då kanske det fortfarande finns alternativ...

Sedan vet jag inte hur det ligger till med 745-motorn, om dess orginaleffekt statiskt är 252 hk...

Får se nu om jag förstod dig rätt... Du får alltså öka effekten i orginalmotorn med 20%, men inte byta till en motor som har 20% mer effekt än orginalmotorn? Det låter konstigt... inte för att vara oartig, men är du verkligen säker på det påståendet? För det låter inte särskilt vettigt. Resultatet blir ju detsamma...

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Tänkte förresten bara tillägga, för skojs skull, att drömprojektet skulle vara en TwinTurbo-motor i en BMW 840Ci... Säkert inte genomförbart på något sätt, så länge man inte skaffar dispens eller betalar ett avgasgodkännande... Men det är drömprojektet, så man kanske tycker det är värt det någon gång i framtiden. =)

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Tycker du några av dessa reglerna är vettiga? :)

Sådana är reglerna, oavsett om det är vettigt eller ej.

Hittar du en bil som har minst 300hk original och är utrustad med A10 motor så finns det ju möjligheter, men då pratar vi nog inte om någon BMW längre!

Jeppe

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det vi pratar om nu och har gjort hela kvällen gäller bilar av årsmodell 1976-1988, således inte en 840Ci.

Att turbokonvertera en 840Ci skulle för övrigt antagligen vara enklare än det du är inne på nu, i stort sett krävs bara ett intyg från BMW så är saken klar!

Jeppe

Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Fan! =) Du är alltså helt säker på det där med 20% effektökning... Det hade ju annars varit lösningen till ALLT i mitt fall... Det är typsikt!

Riktigt liten chattverksamhet vi haft för oss här ikväll... Trevligt! =)

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Vilken bil hade du tänk lägga motorn i om det hade tillåtits originaleffekt+20% då?

Jeppe

Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Hmm... Ett intyg från BMW, var det inte det som var omöjligt? =)

Att vi inte pratat om 840Ci under kvällen vet jag, att jag nämnde det drömprojektet var mest kuriosa...

Men om jag har uppfattat det hela korrekt, så behöver jag inget intyg från BMW om jag istället får dispens från Naturvårdsverket eller biter i det sura äpplet och betalar 40 000 kr till MotorTestCenter för att avgascertifiera min modifierade motor? =)

Tycker för den delen fortfarande att det verkar väl korkat att tillåtna effektökning med 20% men inte annan motor med 20% mer effekt... Men det är ju inte ditt fel, och det ärväl tur för dig det... Annars skulle du nog fa en hop turbogalna BMW-entusiaster efter dig! =)

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
I så fall funderade jag mest på att införskaffa en Alpina B6 2,8 eller en BMW 635CSi av -88 års modell, som jag har hört att man med tur kan hitta utan katalysator (och således A10-motor). En E34 535i skulle också vara ett alternativ... Eftersom min motor är trimmad så skulle den ändå klippa B10 BiTurbo... =)

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Inte omöjligt, bara ovanligt. Jag har ju funderat på ett turbomontage i 750:n och har därför i förebyggande syfte skaffat ett intyg som tillåter upp till 500hk.

Ja, det "sura äpplet" är ju alternativet till ett intyg från generalagenten.

Anledningen till den "korkade regeln" med att det tillåts 20% effektökning i originalmotorn är ju förmodligen att man ska ha möjlighet att ändra lite på motorn i sin bil utan att bli tvungen att genomföra en registreringsbesiktning. Byter man däremot motor helt har man ju trots allt gjort ett ganska stort ingrepp och en registreringsbesiktning krävs...

Utan den regeln skulle du ju t.ex. vara tvungen att registrera om bilen (med krav på intyg) när du monterat ett sportavgassystem...
Korkat...?

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.