|
Sida 7 av 10
|
|
|---|---|
|
Jesperado: Har hört talas om att det skall gå mycket lättare att få igenom en BMW-kaross med motor från annat bilmärke genom besiktningen, överladdad eller ej. Frågan lyder alltså enligt följande: 1. Vilka bestämmelser gäller? 2. Från vilka bilmärken kan man ta motorer? 3. Alpina är ett eget bilmärke... Min ursprungsidé borde alltså fungera om det jag sagt ovan stämmer? -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Jesperado: Förklara gärna på svenska :) |
|
|
1. Det spelar ingen som helst roll vad det är för motor, samma regler gäller för alla motorer. 2. Samtliga. 3. Ja, men det du sa ovan stämde inte... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hmm... Får fråga snubben som hade turboladdad BMW med Volvo-motor i senaste Bilsport hur han gick tillväga... Enligt honom var det typ inget problem att besikta bilen efter motorbyte. -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Jesperado: Mer bestämt, vilka regler är det som gäller för "alla motorer"? Jag vet att det där med avgascertifiering eller vad det heter gäller... Men måste motorn från början vara avgascertifierad? Kan man inte skaffa en ny certifiering? Om en motor från början inte är avgascertifierad, så finns ju två möjligheter: man måste se till att få den avgascertifierad eller så behöver man inte få den avgascertifierad. Om motorn inte behöver avgascertifieras, så är det ju inte längre ett problem... Om den måste avgascertifieras, så kanske man kan modifiera den så att den klarar en certifiering? Skulle jag exempelvis kunna ta vilken motor som helst med tillåtna värden vad gäller max effekt och vridmoment (exempelvis 300 hk) och lägga i en bil som från början är en BMW 750i? Denna bil har ju 300 hk orginal, sist jag kollade... Medveten om att jag börjar bli tjatig... Snart dags att starta en ny tråd. =) Skämt åsido... Hoppas på ett utförligt svar den här gången, även om jag vidhåller att alla slags svar (med undantag av sarkastiska och/eller förolämpande) är välkomna... -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Intressant frågeställning, jag ber att få kolla upp det och återkomma... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Var inne på sfro:s sida där stod inget om att man inte får bes amatörbyggda bilar. Det enda jag kan komma på är att det är stopp för flyttgodsbilarna fån i sommar. Mvh Michael b |
|
|
Tänkte bara tillägga, att jag har försökt kolla upp det där med avgascertifieringen lite... Man KAN tydligen avgascertifiera vilken motor som helst, och gå den vägen för att få en turbokonvertering godkänd av SBP. Problemet ligger i priset, som tydligen skulle gå loss på cirka 40 000 kr, och då har vi ändå inte räknat med kostnaderna för att modifiera motorn så pass att den klarar avgascertifieringen... Frågan kvarstår dock enligt mitt inlägg ovan, hur det är med en motor som inte är avgascertifierad. Kom även på ett tillägg i frågeställningen: Om motorn i min gamla Alpina B7 Turbo visar sig vara avgascertifierad, så måste det ju innebära att den är detta inklusive turbo, intercooler och så vidare... Detta borde möjliggöra en överflyttning av den motorn till en väl vald kaross, där man inte överskrider gränserna för maximal effekt och vridmoment. I de fall där effekten och/eller vridmomentet är för stort, så kan man ju sedan sänka laddtrycket. Jag hoppas att du, Jesperado, har ett utförligt och seriöst svar på dessa frågor när du återkommer. =) Om någonting i min frågeställning är en upprepning av tidigare dito så ber jag om ursäkt för det... -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Jag har gjort lite efterforskningar, men känner mig ändå inte riktigt nöjd, en del frågetecken kvarstår. Den vägen du nämner att låta MTC avgastesta bilen står alltid till buds, men detta är som sagt inte gratis... Det finns även en väg att gå genom att få dispens från naturvårdsverket, det är inte vanligt förekommande men det har lyckats. Lägger du i en avgascertifierad motor görs en komponentkontroll för att se att den inte avviker från sitt originalutförande, annars finns inga större hinder. Allt detta gäller bilar 1976-1988 års modell, för nyare bilar gäller strängare krav. Jag klipper in en liten del ur Bilprovningens handbok för registreringsbesiktning: A40, p. 3.8 Ändrad bil En bil av 1976 - 1988 års modell som ändrats från emissionssynpunkt och inte längre är identiskt med tidigare utförande, omfattas av krav på intyg om överensstämmelse med avgascertifierad fordonstyp. Intyg från jämförande undersökning eller protokoll från särskild kontroll måste finnas för att bilen ska bli godkänd vid registreringsbesiktning. Enligt ovan omfattas en bil, där den nya motorn inte är helt identisk med originalmotorn, av krav på jämförande undersökning/särskild kontroll för att fastställa att den nya motorn är i avgasgodkänt utförande. Det finns dock fall där intyg om överensstämmelse inte behövs och det är bl.a. följande: a. Om den inmonterade motorn är försedd med styrd trevägskatalysator (syresensor och katalysator, kontrollbox etc.) och utrustningen är i fungerande skick. Bilen ska uppfylla kraven vad gäller sluten vevhusventilation samt emissioner på tomgång enligt 2.15.3. I detta fall finns det inget krav på särskild kontroll eller jämförande undersökning. Bytet gäller från A10 till A11/A12 motor, inte A11 till A12. (i fält 71 anges avgaskod T31S) b. Om bilen förses med en dieselmotor och effekt samt vridmoment hamnar innanför godkänt område (framaxeltrycket får inte gå över tillåten belastning). Undantag enligt a eller b gäller alltså endast bil av 1976-1988 års modell, dvs. en A10-bil som inte är utrustad och godkänd med katalytisk avgasrening från början. A11/A12-bil som är avgasgodkänd med en kat. motor, ska alltid ha en avgascertifierad motor som uppfyller lägst A11-kraven. Växellådsbyte från automat till manuell eller tvärt om, kan tillåtas på A10 och A11 bilar utan att intyg om överensstämmelse med avgasgodkänd motorfamilj behöver uppvisas. Däremot kan växellådsbyte på en L1-, L2-, L3-, M-, N- eller H-bil endast godkännas om intyg om överensstämmelse med avgasgodkänd motorfamilj finns. Motorbyte på bil som godkänts vid första registreringsbesiktning enl. 3.7.7.2, kan ske utan krav på intyg. Har någon form av miljöklass angivits måste motorn som monteras omfattas av ett avgasgodkännande. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Mycket tack för ditt svar på mitt inlägg, Jesperado. Jag har dock lite följdfrågor som jag även önskar svar på: 1. Är det motorn med tillhörande avgassystem som skall avgascertifieras, eller är det hela fordonet? 2. Vad innebär alla dessa koder för bilar? A10, A11, A12, L1 och så vidare? 3. Vad innebär paragraf 3.7.7.2? 4. Så som jag uppfattar det, så skall alltså en bil som utrustats med "styrd trevägskatalysator" och som uppfyller kraven enligt 2.15.3 alltid kunna godkännas, oavsett vilken motor man använt vid motorbytet. Korrekt? 5. Detta förstår jag som att man måste avgascertifiera motorn, om den är bytt till annan motor eller om den är kraftigt modifierad: "Enligt ovan omfattas en bil, där den nya motorn inte är helt identisk med originalmotorn, av krav på jämförande undersökning/särskild kontroll för att fastställa att den nya motorn är i avgasgodkänt utförande." Det är ju alltså detta som i grunden gäller min fråga. 6. Även om ditt svar klarade upp lite grejer för mig och fick mig att kanske se en del möjligheter, så hittar jag inte någonstans svaret på mina frågor? Vad händer alltså om motorn inte är avgasgodkänd överhuvudtaget? 7. Återigen, om min gamla motor skulle vara avgasgodkänd i orginalutförande, så borde jag kunna sätta den i vilken bil som helt så länge jag inte överskrider max tillåten effekt eller vridmoment? Eller skulle det i så fall falla under undantag A? 8. Slutligen skulle jag vilja veta mer om den där dispensen från Naturvårdsverket, om du har sådan lätt tillgänglig? Här ber jag dig dock inte att jaga informationen, eftersom jag lika lätt som du kan ringa upp Naturvårdsverket och fråga. -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
1. Det är hela fordonet. 2. A10 är motor utan katalysator, A11 är motor med "frivillig" katalysator (87-88) och A12 är motor med katalysator (89-) 3. Inte 100% säker, men tror det innebär att koloxidhalten på tomgång ej får överskrida 3,5%, ska kolla upp det... 4. Ja. 5. Korrekt, det fanns ju dock undantag... 6. Då måste du få den avgasgodkänd genom en provning hos MTC eller få en dispens från Naturvårdsverket. 7. Det beror ju på vilken motor som från början fanns i bilen du avser lägga motorn i. Undantagen enligt "a" och "b" är ju dessutom lättnader från huvudparagrafen, inte skärpningar såsom du tycks tolka det... 8. Vet ingenting om den alls, vet bara att det finns bilar som godkänts tack vare en dispens från Naturvårdsverket. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Mycket tack för dina svar och den tid du lagt ner för att söka dem... Men detta innebär ju i praktiken, att om jag exempelvis skulle utrusta min motor med "styrd trevägskatalysator" och den skulle uppfylla kraven enligt 2.15.3, så skulle jag kunna stoppa den i vilken bil jag vill som inkluderas av undantaget A, så länge inte effekt/vridmoment överskrider de maximalt tillåtna? I sista änden, så innebär det att jag skulle kunna placera motorn i en E30 kaross om jag stryper den tillräckligt och visar upp papper på det, efter att jag försett den med ovan nämnda katalysator. Därmed har vi i sista änden anlänt till svaret på den ursprungliga frågan i tråden. Då har jag en sista fråga innan jag betraktar denna tråd som evigt avslutad... Vad innebär paragraf 2.15.3 (glömde fråga det i förra inlägget)? Jag ska försöka kolla upp det där med dispenser från Naturvårdsverket, och även kolla upp vilka kostnader som är involverade i en provning hos MTC (som betyder vad?). -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Du kan inte utrusta en motor som från början inte har katalysator med katalysator, då förlorar den sin avgascertifiering. Du kan inte "strypa" en motor, då förlorar den sin avgascertifiering. Du frågade visst om 2.15.3, och jag svarade. Dock inte med någon större säkerhet. MTC (Motortestcenter) gör fullcykelprov på fordonet. Detta brukar ta två dygn (eller rättare sagt de vill ha bilen där i två dygn). Vet inte vad det kostar för tillfället, men för en del år sedan vet jag att det kostade 12000:-... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
*skrattar lite* Ja, då blev det ett inlägg till... Det jag tidigare frågade om, som du inte var säker på, var 3.7.7.2 och inte 2.15.3 (kontrollera inlägget från mig ovan), eller är det samma sak? Citat: a. Om den inmonterade motorn är försedd med styrd trevägskatalysator (syresensor och katalysator, kontrollbox etc.) och utrustningen är i fungerande skick. Betyder inte detta att jag får montera just en dylik "styrd trevägskatalysator"? Eller jag kanske uppfattar det fel... Man får alltså byta från "motor utan katalysator" till "motor med frivillig katalysator" och inte till "motor utan katalysator försedd med katalysator"? Det blev krångligt, hoppas du förstår... Men man får alltså inte byta från en A10-motor till en annan A10-motor, utan endast från A-10 till A11/A12? Fortfarande också: Om motorn inte är avgasgodkänd? Till exempel i fallet med Alpina-motorn. Alpinan vart ju tvungen att falskregistreras för att man skulle kunna registrera den i Sverige (avgaskraven tillät inte sedvanlig registrering). Den motorn torde alltså inte vara avgasgodkänd överhuvudtaget. En motor som inte är avgascertifierad kan enligt min ringa åsikt inte heller förlora sin avgascertifiering... Antingen kan jag ju då avgascertifiera den som den är, och alltså få till en A-10 motor, som jag förstår det. I annat fall kan jag avgascertifiera den efter att jag satt dit en katalysator, vilket om jag förstått det rätt skulle ge mig en A11-motor. Sen är ju frågan också om det skyhöga priset på avgascertifieringen gäller alla dylika operationer, eller om det endast gäller ifall man vill GÖRA OM avgascertifieringen, exempelvis efter modifikationer. För om mitt antagande är riktigt, så kan min motor inte ha någon avgascertifiering, eftersom den de facto inte existerar i "det svenska trafiksamhället". -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
En fråga till... Om jag alltså skulle svälja ett av världens suraste piller och betalade dessa cirka 40 000 kr för att avgascertifiera en motor jag byggt, har sedan då frihet att kasta motorn i vilken bil jag vill i princip, eller föreligger hinder även efter det? -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Helt rätt, det var jag som blandade ihop det. Vet inte vad den betyder, får kolla upp det med. Det ska ju vara en motor i godkänt utförande, inte en motor utan katalysator med eftermonterad katalysator. Är originalmotorn i bilen en A10-motor kan även en annan A-10 motor accepteras, däremot behövs ingen jämförande undersökning om det är en A11-motor. Den kan ju naturligtvis inte förlora ett godkännande den aldrig haft, men den kan ju heller aldrig bli godkänd utan det godkännandet den aldrig fick... :) Du kan aldrig bygga om en A10-motor till en A11-motor. En A11-motor är en motor med katalysator från fabrik. Sista delen i inlägget förstår jag inte alls...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Du avgascertifierar som sagt inte motorn, utan fordonet som helhet... Vill du sen lägga motorn i en annan bil får du göra om proceduren igen! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Det är alltså egentligen den "jämförande undersökningen" som sätter stopp för ett byte av en A10-motor till en annan A10-motor, eftersom det inte är en likadan motor som skall i bilen? Att byta ut exempelvis en M20B23 mot min motor från en Alpina B7 Turbo skulle alltså inte lyckas även om de tillät den ökade effekten, eftersom bägge motorerna är A10-motorer. Men om vi bara rent hypotetiskt skulle anta, att det inte fanns någon begränsning vad gäller effekt/vridmoment, så skulle det alltså i princip gå att byta från en M20B23 (A10-motor) till en motor från en Alpina B10 BiTurbo (A11-motor)? Citat: Den kan ju naturligtvis inte förlora ett godkännande den aldrig haft, men den kan ju heller aldrig bli godkänd utan det godkännandet den aldrig fick... Men om man inte från första början kan godkänna en motor/bil som förut inte är godkänd, hur kan då några nya bilar godkännas och registreras i Sverige? Någonstans ifrån måste ju det första godkännandet komma? En motor/bil som inte tidigare är godkänd, bör ju kunna testas och därvid godkännas eller i värsta fall underkännas? Hmm... Skall försöka förklara hur jag menar sista delen av inlägget som du talade om. Som jag sa ovan så skall det ju tydligen gå att avgascertifiera alla bilar, bara att det kostar såväl hela skjortan som högra underarmen. Frågan var om den skyhöga kostnaden gäller alla certifieringar, eller om det endast gäller omcertifieringar och alltså inte nycertifieringar? Hoppas det blev tydligare... Eftersom detär hela bilen som avgascertifieras, så får jag alltså göra enligt följande: 1. Skaffa en bil 2. Bygga en motor 3. Sätta i ovan nämnda motor i ovan nämnda bil 4. Betala cirka 40 000 kr och avgascertifiera bilen (alternativ skaffa dispens från Naturvårdsverket) Om jag följer de fyra stegen till punkt och pricka, vad är det sedan som hindrar en registrering och besiktning så att bilen blir laglig på gatan? -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Detta skulle vara mycket smidigare om du hade typ mIRC eller ICQ... =) -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Den jämförande undersökningen innebär bara en komponentkontroll. Att alla grejer som tillhör motorn finns kvar, och att inga förändringar gjorts från originalutförandet. I princip ja... Är motorn inte godkänd tidigare så måste du ju gå den långa vägen med avgasprovningen hos MTC... Det är samma provningar som ska göras oavsett om det är en ny certifiering eller en certifiering efter ändrat utförande, så det blir samma kostnader... Om du följer stegen och bilen blir godkänd vid avgascertifieringen ser jag inga hinder! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.