|
Sida 5 av 10
|
|
|---|---|
|
niclas85: Det handlar inte om effekten, utan avgaserna. En turbomotor är en turbomotor oavsett laddtryck. De är inte avgastypade. |
|
| haha funkar det så är det ju bara att köra på det :) | |
| Har funderat lite... BMW vägrar att lämna ut intyg på någon av sina motorer som är turbokonverterad... Men om man däremot tar en motor från en 745 (som har turbo i orginalutförande), så är det bara intyg på att den är just en sådan motor som sitter i vilken kaross du nu vill? | |
|
Vilken bil ska du stoppa 745-motorn i ? Vridet är väl i den högre skolan. |
|
|
Jag har ingen 745-motor, och har heller inga planer på att införskaffa en inom förutsebar framtid. Tänkte bara nämna det som en idé för sådana som kanske letar efter lämpliga motorer att turbokonvertera/trimma... -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Lyckas du få ett sånt intyg från BMW så ska jag bjuda på tårta! Jeppe |
|
|
Så du ska få intyg från bmw på att tex. en e30 klarar av en 745-motor ? Lyckas du så ska du få en tårta av mig med... |
|
|
*skrattar* Ibland får man intrycket av att folk läser dåligt. Inget illa menat. Som jag sade tidigare, så har jag inga som helst planer på att vare sig införskaffa en 745-motor eller att lägga i en sådan i exempelvis en E30-kaross. Jag har gett upp projektet med lagligt turbokonverterade BMW för länge sedan. Anledningen till att jag överhuvudtaget nämnde det var att någon annan kanske ville ha ett tips som kanske skulle kunna lyckas. Som jag har förstått det så brukar det vara avgascertifieringen som strular när du turbokonverterar en BMW-motor. Dessutom vägrar BMW att certifiera den på nytt. Enligt någon snubbe som figurerat i Bilsport någon gång så behöver du däremot ett intyg från BMW på att det är den motor du säger att det är. Om jag kommer dragandes med en 745-motor på en pall till en BMW-agent, så vet inte jag om han skulle lämna ut intyg på att det är en 745-motor eller inte, men jag tycker att det inte borde vara omöjligt. De skall ju bara konstatera att min BMW 745-motor verkligen är en BMW 745-motor och inte en motor från exempelvis Chevrolet eller Volvo eller något! Om de på BMW intygar att 745-motorn är en 745-motor så är den därmed redan avgascertifierad, och då behöver du inte försöka skaffa något intyg på det. Därefter så skall man enligt någon annan snubbe både i Bilsport och på TV (tror det var Hans Dahlbäck) se till att något slags fordonsingenjör skall kika på chassit och karossen och bedöma detta ur trafiksäkerhetssynpunkt. Detta ska enligt vad jag uppfattade det inte ha ett jota med BMW att göra. Det var idén som jag tänkte det... Men personligen så har jag inte tänkt försöka mig på operationen. Alltför mycket tid och pengar krävs. Jag har siktet inställt på andra grejer... -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Jag tycker nog inte det är så lämpligt att ge såna tips. Det är ju alltid ett sånt myller av idéer kring turbo och besiktning. I de allra flesta fallen konstateras det fort att det är omöjligt att besikta med turbo. Blir lite tröttsamt. Jesperado får ju i princip skrika att flyttgodsimport inte är ett frikort i varannan tråd. Att då mata fenomenet med tips tagna ur luften känns mest jobbigt. Såvitt jag kan komma ihåg så är Dahlbäcks golf reggad som en 1,6a. Jag tror inte fordonsingenjörer och sbp har så många gemensamma åsikter när det gäller stora puffror i små vagnar. Hade du läst alla turboinlägg så hade du sett att det krävs både rätt effekt och avgascertifierad motor för att sbp ska vara nöjda. |
|
|
Du kan vara övertygad om att jag läser alla inlägg angående turbo som jag kommer över. Vad gäller effekten, så kan SBP såvitt jag vet inte mäta effekten på plats. Om du då dessutom skruvar ner laddtrycket, så kanske du får ner effekten på en nivå som känns rimlig då SBP's personal skall provköra bilen. Nu har jag ingen aning om vilket laddtryck man använder på en 745 motor, men jag antar att om man skruvar ned laddtrycket så bör effekten hamna någonstans omkring detsamma som för 3,5-litersmotorn i oöverladdad version, om inte mindre. Det innebär 211 (eller var det 218) hästkrafter. Om man sedan räknar med att 10% effektökning är lagligt, så får det exempelvis i en 325 då vara 187 hk. Jag skulle vilja se den person som på en kort provtur känner en markant skillnad mellan cirka 210 hk och 190 hk. Angående Dahlbäcks monsterbygge så har jag inte en aning om vad den är registrerad som. Men i TV-inslaget sade han personligen att han hade börjat ta itu med att få bilen besiktad och godkänd i det skick den är, och att han behövde visa upp papper på att kaross, chassi och bromsar klarar av den nya effekten. Om det därefter inte gick att få igenom det, skulle han registrera den som enbart banbil. I övrigt så tror och hoppas jag att folk här på forumet är så mogna att de själva kan avgöra om ett tips är lämpligt eller inte. Det är ju upp till var och en att följa dem eller ej, inte sant? Jag har ju när allt kommer omkring inte försökt tvinga någon att göra som jag föreslagit. Angående avgascertifieringen, se mitt tidigare inlägg (som du säkert redan läst). Sist men inte minst, så har jag nog aldrig trott att flyttgods innebär frikort med trimning. Jag har bara hört att det i vissa undantagsfall gör det. Om det sedan är så eller inte, låter jag Jesperado svara på, och det har han som du påpekar redan gjort. Jag låter det stanna därvid. -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Tyvärr är 745-motorn avgascertifierad med 252hk (eller något åt det hållet), så det spelar ingen roll om man skruvar ner laddtrycket. Det var inte meningen att verka spydig, men ditt inlägg var kanske inte så ödmjukt heller. Inget illa menat. Råkade avreagera mig på denna tråden/dig i onödan. Många läser dessa forumen som lagtexter. Har hört folk stå och mässa om att det inte är några problem att turbokonvertera och besikta importerade bilar. En kille dumförklarade mig för att ha använt en svensksåld bil istället för en importerad. Jag hade inte brytt mig om det inte vore för att det stod ~10 andra personer där och mer eller mindre höll med. "De där supramännen måste vara dumma, de tar bort en turbo" är ju också ett klockrent påstående. Har du kvar den gamla alpinan ? |
|
|
Har laddtrycket någon inverkan på avgaserna? Det kanske inte är så ologiskt ändå... Men jag är ju som sagt ingen turbo-expert. Ingen fara, jag tar inte åt mig så lätt. =) Nej, den är såld till en samlare sedan oktober/november 2000. Men jag funderar på att köpa tillbaka den och renovera upp den... Allt beror ju på ekonomin, så vi får väl se vad som händer i framtiden. -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Jo, laddtrycket har ju inverkan på avgaserna, men mindre laddtryck borde ju bli mindre avgaser. Inte för att det spelar någon roll egentligen. Byråkratin ruckar man inte på i första taget. *suck* Vad kostar en sån alpina ? De blir väl snart riktiga samlarbilar. |
|
|
Jodå, det är väl samlarbil av dem redan. Jag var dum nog att sälja min vid första tillfälle och fick bara 50.000 kr för den. Men jag har sett och hört talas om exemplar uppemot 120-150.000 kr. Så de har redan börjat stiga i värde... Men som tur är så har jag en överenskommelse med samlaren. Han har som policy att bara sälja bilarna till samma personer han köpte dem av, och då för samma pris. Så om han håller vad han lovar så finns bilen kvar, och dessutom får jag köpa tillbaka den för samma pris. -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
BOGEYMAN |
Det går att besikta en e30 med turbo dvs en annan motor som en volvomotor |
|
Vilket inlägg! Borde tas upp som ett tips under någon fast avdelning på BMWPower, mycket intressant kunskap som samlats på ett ställe. Alecci: Varför inte hålla ögonen öppna efter en fräsch E12 kaross och flytta rubbet till den? Det räcker ju gott med en gammal 525:a eller kanske t.o.m. en ännu motorsvagare variant som du sedan flyttar mekanik och identitet till?? Alternativt så kan du ju hålla ögonen öppna/annonsera efter E30 papper för flyttgods med "motor ändrad" i regbeviset. Jag tror att båda ovanstående alternativ både skulle bli billigare och enklare än att ta en dust med SBP. Det här med pappershandel är ju enormt stort på US och Porschesidan. Var tror ni annars att toktrimmade Chevor och Dodges kommer ifrån?? ;D ;D Temporär signatur: Årets bakrutedekal? "Vissa kallar det lyx, vi brukar kalla det _Volvo Original_!" :D :D :D Standard signatur: <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! -> |
|
|
Jag har ju numera planer på att skaffa tillbaka min gamla Alpina... Men inte i syfte att flytta över motorn till en annan bil. Som jag sagt från början i denna tråden, så är mitt första val att renovera upp Alpinan i den form den har nu. Vad jag dock behöver är ett företag som säljer karrosseridelar till E12. Har inte lyckats hitta något... Anledningen till att jag inte skaffar en fräsch E12-kaross är att registreringsbeviset för bilen såvitt jag vet följer karossen (och chassinumret), och därmed så försvinner den lagliga rätten att ha Alpina-motorn i karossen. Då blir det samma problem som det skulle bli med en E30. Däremot så kanske man kan lyckas hitta en E30-kaross med avgasdispens. Frågan är bara hur man vet vilken E30-kaross som har den nödvändiga dispensen, i och med att samtliga enligt Jesperado inte har det. -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Hrrm... tja, jag vet inte om det där med karossbeteckningen är ett så stort problem. 1975 så var tillverkarna inte så petiga med att stansa in bilens ID på särskilt många ställen i karossen, med andra ord, det är en ganska enkel match att byta kaross på en bil, slipa bara bort de gamla beteckningarna (snyggt) och stansa in nya vid sidan av eller ovanpå. Om någon frågar, säg att det varit så sedan bilen kom från tyskland, karosseriet kanske kan vara utbytt till ett likvärdigt pga. att den förra karossen blev krockad, eller liknande. Jag har en bror och far som pysslar med hundkojor, Cooper och Cooper S. Där är det... hrmm... VÄLDIGT vanligt att man tar en frisk kaross och stoppar en Cooper (trimmad) motor i (varpå man byter ut karossidentiteten). Eftersom man flyttar med samtliga andra delar så blir ju bilen likvärdig med den tidigare (minus rosten) varför SBP inte tar SÅ hårt på kontrollen av detta (enligt de som gjort det) om allt annat verkar stämma (de kan ju egentligen inte kolla det). At byta karossen tycker jag framstår som den klart smidigaste lösningen. Desutom... om du i framtiden skulle vilja renovera och göra iordning originalkarossen, så blir detta betydligt enklare om karossen är ren från mekanik, axlar, etc. Den identiteten och karossen finns ju alltid kvar, precis som resten av ALPINA originaldelarna. Temporär signatur: Årets bakrutedekal? "Vissa kallar det lyx, vi brukar kalla det _Volvo Original_!" :D :D :D Standard signatur: <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! -> |
|
|
Jag kanske ska förtydliga att ovanstående inlägg alltså var avsett som ett tips både för att kunna renovera originalkarossen på bästa sätt och samtidigt köra med bilen. Du får ju ovanpå karossen en kanonmöjlighet att gå igenom och renovera även det mekaniska, ex. slipa och lackera axlar, stag, etc. Temporär signatur: Årets bakrutedekal? "Vissa kallar det lyx, vi brukar kalla det _Volvo Original_!" :D :D :D Standard signatur: <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! -> |
|
|
Det kanske inte är en särskilt dum idé... Man kanske borde strunta i att renovera upp den gamla karossen och istället satsa på att hitta en ny... Men, då blir frågan hur lätt det är att hitta en E12-kaross som är i fräscht skick till en billig peng? -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.