AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
14.310

Besiktning efter motorbyte

Sida 4 av 10
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Jesperado:

Jag undrade och hoppades på att du lite mer utförligt vad den delen av lagtexten (effekt +20% och vridmoment +10%) skulle innebära... Är det alltså lagligt att trimma på vilket sätt du vill, så länge du håller dig inom de gränserna? Eller måste du trimma på ett visst sätt, alltså att dessa procentsatser inte innefattar byte till en större motor eller turbo-/kompressorkonvertering?

Kristian:

Tack så mycket för de goda nyheterna! Äntligen en skymt av ljus i mörkret... När inträffade denna EU-typning egentligen? Och bilarna är förvisso ganska gamla... Alpinan är ju -80 och E30'n är ju -83.

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Alecci! Så här står det i den aktuella bestämmelsen (Vägverkets föreskrifter 1994:5 om bilar samt släp- och efterfordon som dras av bilar)

"10.1.5.6 Ombyggt fordon får inte ha motor med högre effekt och vridmoment än vad fordonstillverkaren lämnat uppgift om som högsta tillåtna. Om denna högsta tillåtna effekt och detta högsta vridmoment skall utnyttjas, skall de speciella villkor som fordonstillverkaren angivit vara uppfyllda.

Saknas uppgift från fordonstillverkaren om högsta tillåtna motoreffekt och vridmoment, godtas för bil generellt en effektökning på 20% och en vridmomentsökning på 10%. Har fordonet ändrats i de avseenden som i det här sammanhanget är av betydelse från trafiksäkerhetssynpunkt, får även större effektökning och vridmomentsökning än den generellt tillåtna ökningen godtas om riksprovplatsen bedömt ändringarna som tillfredsställande. Den högre effekten får dock inte uppgå till mer än 10 kW DIN/100 kg tjänstevikt."

Det står att 20% resp 10% etc godtas "generellt". Tolka det som du vill, men min tolkning är att eftersom man just använder termen "generellt" så vill man inte gå in på detaljer om själva SÄTTET för effektökningen. Enklast borde dock vara att ringa behörig (iofs inte alltid samma som kunnig) tjänsteman på Vägverket eller Svensk Bilprovning och få besked - och sedan nöja sig med detta! :-)

Mvh
///Pewe
BMW E28-registret #157
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hej hopp.

Har inte kollat denna tråden förrän nu.

Min 633:a var flyttgodsimporterad......... Det är avgasdispens på den........ Samma regler som före -75....... Det är fritt att byta sprut osv............. Bara man håller sig inom de avgasvärdena.

MEN, det där generella tillåtelsen att höja effekten gäller (enligt sbp uppgifter) bara de bilar som tillverkaren godkänt den regeln. Mitt chassie fick enligt dem enbart ha originaleffekten. Alltså 200hk, hur än jag skulle bygga om osv så var det stopp vid 200hk och original vrid. Enligt dem så var det bara 02 karossen som var innefattad av det generella.

MEN, (enligt spb) så gäller den tillåtna ändringen enbart på den motorsvagaste varianten, alltså så får man öka % talet från den klenaste varianten.

Dessutom så tycker de att ett laddtryck på 0,2 bar inte är rimligt och skulle alltså inte godkänna detta. Jag tycker att det är ett felaktigt förfarande...... MEN de höll benhårt på den punkten. Jag menar att vilken bil som helst går ju att modifiera efter besiktningen hur som helst så mitt eventulla laddtryck borde väl inte ha någon roll.

FAST, han sa att om jag åkte till en av sbp egna motorbromsstationer och fick 200hk med 0,8 bar så skulle han godkänna bilen tack vare att jag hade en flyttgodsare.

MEN, har man inte det är det ju kört.... Då faller det på att du inte uppfyller biltillverkarens specifikation.

Att man kunde köpa dispensen kände jag inte till, och tror väl inte på det riktigt heller ärligt talat. Bygger man amatörbyggt kan man köpa den det vet jag men inte annars!?!??!?

Och varför kan man inte längre besiktiga amatörbyggen PGA av något riksdagsbeslut?? Utveckla.

Killen du ska ringa och prata med tror jag heter Mats.E, jag är rätt säker på detta. Numret till honom ska vara 08-7592165. Han kommer att göra dig besviken och troligen få en mer negativ syn på sbp. Jag vill gärna höra vad han har att säga när du ringt och pratat med honom. Nämn för allt i världen inte mitt namn eller min bil till honom.

Jag är jäkligt less på sbp efter att ha haft en del duster med dem. Grinollar är de allihoppa........

Livet är för kort för att låta sig begränsas av bilprovningen det är ju ett som är sant.

De som har lyckats besiktiga sin turbobilar har antingen haft tur, haft gamla bilar som faktiskt legat inom ramen för rimlighet eller helt enkelt haft supertur att få en besiktningsman som inte är så noga med reglerna....

//Jesper

Livet är för kort för att låta sig begränsas av bilprovningen
Je
722
Jesper_w
Glömde..........

Jag tror att du har rätt att få lagparagraferna hemskickade till dig så att du själv kan läsa och tolka. För det är ju faktiskt inte de illvilligt inställda lagtolkarna (tokarna) på sbp som BESTÄMMER lagen. Du kan ju läsa och tolka den själv, jag menar att står det faktiskt inte att det finns något krav på ett visst laddtryck eller en viss inställning så kan det näppeligen falla på det. Men så står det säkert någon annanstant att det ska vara optimalt inställt.

Hur som helst att även fast de säkert kommer att neka så tror jag de begår ett brott om de inte skickar paragrafpapprena du begär.

//Jesper
518i slow mobil
Ok, så jag som har en 518 borde kunna köra på regeln då? Den e ju motorsvagast med 102hk, om jag lägger i en 520 motor, bromsar den till typ 120 hk så borde den gå igenom?

Gasen i botten, mätarn i toppen
BMW e28 registret #154
www.bmw518.dot.nu för bilder
63
79
635 Turbo
635 CSi -84
Jesper, jag hade supertur.........

Johan
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Illvillig tok? Tackar...

Jeppe
Je
722
Jesper_w
Jesperado....... Tog du åt dig som "tok"............. Om du läst ordentligt så hade du insett att det främst var regelgubbarna jag syftade på.........

Och Johan, jag antar att du själv inser att om man skulle dra det till sin spets med teknikerna på sbp i bakgrunden så skulle din bil knappast blivit godkänd..... Tur som sagt.

Jag kan inte tycka att det är mer lagvidrigt att ha för hög effekt än att ha ett felaktigt avgasvärde. Jag skulle tro att det finns fler bilar som inte stämmer överens med tillverkarens spec än det finns bilar som har för hög effekt.

//Jesper
BOGEYMAN
Gå in på sfro:s hemsida
518i slow mobil
Va e det för adress?

Gasen i botten, mätarn i toppen
BMW e28 registret #154
www.bmw518.dot.nu för bilder
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
STORA NYHETER:

Var idag och snackade med en erkänd expert om ovanstående projekt. Enligt denne skulle det inte vara några problem med besiktningen om både bilen som motorn tas ifrån och bilen motorn flyttas till saknar katalysator i orginalutförande. Enligt denne mans erfarenheter kan SPB till och med se med goda ögonen på motorbytet (inklusive turbon), eftersom turbon OFTAST har en renande effekt. Naturligtvis måste bilen fortfarande genomgå avgas- och bromstester... Men något intyg från generalagent eller tillverkare skall alltså inte behövas.

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Visa användare
152
Z
320i -90 kompressor
320 -87
Ofan...

dalnet: #bmwpower myztx
Je
722
Jesper_w
Den där karln vad har han för erfarenheter och referenser???? Det vore intressant att få fatt på honom och själv prata med honom.

Jag måste säga att jag är rätt tveksam till att det är så som du säger.

//Jesper
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Referenser? Såvitt jag vet är han en av de mest välkända BMW-mekaniker som finns i området där jag bor (vilket är Jönköping). Hans erfarenheter torde väl var att han genomfört ett antal motorbyten och så vidare...

Missförstå mig inte nu. Han säger precis som ni att det är omöjligt att besikta en turbokonverterad bil utan intyg från BMW eller generalagent. Men att ta en hel motor (som har turbo i orginalskick) från en BMW och placera den i en annan BMW, skall inte vara några problem så länge inte någon av bilarna har katalysator i orginalutförande.

Turbon får ju jag på köpet om jag lastar över motorn från en Alpina B7 Turbo...

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Alecci// Kul att "projektet" lever vidare....
Besökte din hemsida och tittade på Alpinan!! Juste bil! Hoppas den får leva vidare....
Har du kollat med bilprovningen än? Dom borde ju kunna räta ut alla frågetecken.

/Kristian
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Synd att min hemsida inte är uppdaterad, och inte heller särskilt detaljerad. Skall nog göra en ny snart någon gång... Med lite mer information. Det är bara så synd att man inte längre äger den där bilen...

Har inte snackat med SBP ännu. Och jag funderar på att inte göra det heller. Man kanske kunde få den där snubben att köra min bil genom besiktningen om det blir något av projektet... Han har ju som sagt gjort det några gånger tidigare enligt vad jag förstod.

Men om det blir något projekt av, så kanske den dagen kommer när man måste ta kontakt med SBP... Och då skall vi väl se vad vi kan hitta på...

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
BOGEYMAN
Har du snackat med "Rinaldo". Jag har pratat med besiktnings ingenjör och det är framvagnstryck och dyligt som inte får överstiga vissa värden. Kan du besikta bilen med det du har så är det Guld!!
Lycka till!!!
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Japp, Rinaldo är mannen. Enligt honom krävdes följande för att få besiktiga bilen med den nya motorn:

- Att båda bilarna saknar katalysator i orginalutförande.
- Att bilen klarar avgaskraven.
- Att bilen skulle genomgå något slags bromstest.

Som sagt vet jag inte ens om hela motorbytet är aktuellt. Det är ingalunda säkert att jag köper tillbaka Alpinan, men om jag gör det vill jag ha ett andrahandsalternativ om renoveringen av Alpinan skulle bli för kostsam.

Men om och när den tiden kommer, så tänker jag kika närmare på det här.

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Skriver ett litet inlägg här för att få upp tråden i listan... Verkar som om en hel del frågar om turbokonvertering och besiktning.

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
men om man har turbon där men den inte laddar nåt
typ 0,0bar då ger den ju inte nå mer hästar
så då borde man ju få den igenom
sen då om man har för hög co och hc så kan man ju hälla i en liter k-sprit på typ halvtank

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.