AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
14.308

Besiktning efter motorbyte

Sida 2 av 10
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Missade oxå en del... Ja, vid regbesiktningen kollas ju bilen och erfoderliga intyg om du har kvar den nya motorn, eller kollas så allt är original om du byggt tillbaka.
En Reg men vägning slantar på ca 1000:-

Jeppe
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Men går det alltså att få igenom bilen om man gör en fullständig registreringsbesiktning?

Jag antar naturligtvis att man kan bli tvungen att uppgradera bromsar, drivlina, chassi och så vidare i samband med ett motorbyte av det här slaget...

Jesperado, om du ville vara vänlig att ge mig ett entydigt svar (så tar vi detaljerna senare):

Går det att på något som helst sätt lagligt köra en E30 med en Alpina B7 Turbo motor i? Ja eller nej räcker som svar... Höga kostnader är jag beredd på ifall det blir nödvändigt, men går det ens att åstadkomma utan intyg från Alpina eller BMW?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Kan inte svara bara rakt av nej, men jag ser ingen möjlighet.

Jeppe
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Låt oss anta att jag kommer till en fullständig registreringsbesiktning med en E30 där jag stoppat i en Alpina B7 Turbo motor. I samband med motorbytet så har jag använt Alpinas drivlina. Jag har även uppgraderat bromsarna till en dimension som anses räcka för bilar med mycket mer effekt. Utöver det så har jag medelst diverse väghållningssatser styvat upp chassit.

Låt oss även anta att jag antingen har klarat avgaskontrollen eller att jag har betalat miljöstörningsavgiften (som man enligt vad jag har förstått får istället för ett godkännande).

Vad anmärker de då på vid den fullständiga registreringsbesiktningen?

Lade även märke till att du i ett annat inlägg skrivit att det finns BMW som lagligt stryker omkring på våra vägar trots motorbyten (M5 motor i E12) och turbokonverteringar...

En sak till... När min gamla Alpina importerades till Sverige i början/mitten av 80-talet, så klarade den inte avgaskraven. Den falskregistrerades därför som en BMW 525 -75. I besiktningspappren stod det dock någonting liknande "TB-16 Motorn ändrad". När jag besiktade bilen sista gången i min ägo så visste besiktningsmannen att bilen var falskreggad, eftersom han listat ut att det var en riktig Alpina (han hade väl härt talas om mig och min bil ryktesvägen). Ändå gjorde han ingenting åt det...

Om det gick att få igenom Alpinan (som var en -80) med det där lilla tillägget "Motorn ändrad", så varför inte en E30 med samma motor?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Ti
2.587
Ticco
420i -14
"Lade även märke till att du i ett annat inlägg skrivit att det finns BMW som lagligt stryker omkring på våra vägar trots motorbyten (M5 motor i E12) och turbokonverteringar"

Tror nog att detta är flyttgods.

//Ticco

"NICTIC RACING"
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Ticco:

Det är mycket möjligt, men enligt Jesperado så skall det inte vara lättare att trimma flyttgodsbilar än att trimma "svenska" bilar. Dessuom, i det andra inlägget jag talade om så sade Jesperado detta i relation till att det skall finnas "kryphål" i lagen, och att dessa byggen till följd av detta lagligt kan köra på de svenska vägarna.

Jesperado:

Ville bara förtydliga mig lite... Jag menade i mitt förra inlägg att från besiktningsmannen sett så kunde jag ju lika gärna haft en "riktig" BMW 525 -75 som jag petat ner en Alpina B7 Turbo motor i. Men dessa små ord, "Motorn ändrad", fixade tydligen hela saken.

Tilläggas bör även att jag aldrig blivit anmodad att visa upp några papper från vare sig tillverkare (BMW och/eller Alpina) eller generalagent.

Så vad innebär detta "Motorn ändrad", och hur får man en sådan trevlig liten textrad inskriven i sina registreringspapper?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Den texten fick man förr, inte längre. Vad du behöver är ett intyg från bmw som intygar att bilen i det skick du har den är i är trafiksäkert.

Jeppe
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Hmm... Kan man inte fixa det på ett annat sätt? Till exempel genom att begränsa hastigheten (genom att ändra utväxling mm). Jag har väldigt svårt att förstå hur en E30 med Alpina motor som kraschar i 150 km/h är farligare än en E30 med original motor som kraschar i 150 km/h.

Finns det ingen annanstans man kan vända sig där de kan avgöra om bilen är trafiksäker. Jag menar, om man begränsar den nya hastigheten till lika eller mindre än den gamla hastigheten och i samband med det uppgraderar bromsarna, så borde ju vem som helst fatta att bilen är lika säker?

Enligt vad jag har förstått det som, så går det tydligen att räkna ut utväxling i huvudet genom att skruva på hjulen. Då borde du också på något sätt utan mätinstrument kunna räkna ut maxhastigheten.

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
CIA
Cheezus! Ledsen att behöva säga det, men den här tråden borde ha slocknat redan efter 4-5 inlägg.....
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
*skrattar*

Kanske det, men jag är en seg och trögfattad jävel som inte vet när det är dags att ge upp! =)

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
CIA
*he he* Cool att du tar det på rätt sätt! Själv skulle jag dock skrotat tanken för länge sen... Verkar vara en fix idé som har ytterst små (om ens några?) chanser att lyckas. Beundrar iofs envishet och kreativitet, men är det inte bättre att lägga energin på något projekt som håller sig inom det möjliga och som därför faktiskt KAN lyckas?
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Jag väljer här att citera Martin Luther King:

"I have a dream... That I will be able to put an Alpina B7 Turbo into a BMW E30. I have a dream... That I will be able to drive this vehicle in a proper and legal manner on the Swedish roads. I still have a dream..."

Jag tror nog att detta kan lyckas, på ett sätt eller annat. Det kan ta lång tid, och det kan mycket väl kosta en hel del... Men jag tror det kan lyckas. Jag är just i full färd att med alla till buds stående medel ta reda på hur! =)

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
be
250
benny
535im-86
DU har en bil som byggdes i 149ex under 4 års tid de e fan din plikt att bevara en sån bil RENOVERA BILEN TILL ORGINALSKICK eller sälj den till nån som vill. snälla! Inte ens M5 3,8 kör ifrån den kärran .Hur många B7 tror du det finns kvar? inte många
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Jag har inga planer på att bestrida den kommentaren. Det du säger är mycket sant, och som jag nämnde i ett av mina tidigare inlägg:

OM jag köper tillbaka bilen, så skall jag förstås i första hand spana riktigt hårt på möjligheterna att renovera (med vissa förbättringar). Men om detta visar sig vara för kostsamt eller ej möjligt på grund av delar som inte går att få tag på, DÅ vill jag lägga ned den motorn i en E30. Detta eftersom jag tycker att E30 är en snygg kaross, jag har en kaross i fint skick och för att reservdelar och annat är väldigt lätt och förhållandevis billigt att få tag på till E30.

Jag är mycket medveten om att det är en unik bil, på den punkten är vi väldigt mycket överens. Men jag ser ingen mening i att en sådan fin motor går förlorad för att den sitter i ett vrak som är för kostsamt eller omöjligt att renovera. Nu är den bilen i och för sig inget vrak (i alla fall var den inte det när jag sålde den), men förbättrar man inte vissa saker så lär den nog vara det inom några år.

Angående att sälja den till någon som vill... Om jag köper tillbaka den bilen (nämner inga priser eller personer), och jag sedan skall sälja den, så vill jag ha ett pris som jag tror få människor är beredda att betala. Detta på grund av att jag tycker så JÄVLA MYCKET (ursäkta uttrycket, men det är sant) om den där bilen, så om jag inte får en VÄLDIGT BRA anledning att sälja den, så kommer jag inte att sälja den.

Vill göra dig uppmärksam på Benny, att detta inlägg inte skrevs i samma sarkastiska atmosfär som det kanske låter som. Jag ville bara göra mycket klart för dig att jag känner bilens identitet, till skillnad från många kan jag nog säga (i och med att inte särskilt många ägt en sådan här bil). Det finns inga sårade känslor på mitt håll, och jag hoppas att detsamma gäller dig.

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Den bilen är inte speciellt unik, den är ju registrerad som en 525 75 samt berövad på mer eller mindre samtliga unika alpinadetaljer inklusive insprutning. Det lär kosta en förmögenhet att återställa denna bil till originalskick om ens möjligt med tanke på att originalidentiteten är borta.
be
250
benny
535im-86
Aj aj e de så illa synd mvh benny ha så kul med hjärtat till bilen
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Johnor:

I skrivande stund är bilen inte i min ägo, och den är helt i originalskick sånär som på att den är trimmad (vilket för den delen gjordes av ägaren innan mig). Den har annars allt utmärkande för Alpina:

Alpinas motorkomponenter
Alpinas inredning
Alpinas spoilers
Alpinas fälgar (äldre modell utan centerkåpa)
Alpinas stripes

Förresten, i ärlighetens namn bör nämnas att avgassystemet är utbytt mot ett exakt likadant som orginalet, fast byggt i rostfritt av Ferrita.

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Då finns det alltså minst två stycken E12 b7 TURBO som går under 525-75 i sverige, synd på så ovanliga bilar. Den jag hade i tankarna är grön och i bedrövligt skick, den har nästan inget av det du nämner ovan.

M.V.H.
/Johan
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Johnor, det finns fler än 2st e12 b7 som går under 525-75 falskflagg.Det beror helt på dom gamla svenska avgasreglerna, som gorde det helt omöjligt att ta hit/privatimportera, bla alpinor.
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Min Alpina har följande historia:

Den köptes ny av någon tysk baron, som sedan sålde den till sin syster. Systern i sin tur sålde den till sin make (baronens svåger), som med tiden lyckades spränga toppen eller något liknande. Motorn fixades till så att den nätt och jämnt fungerade, och sedan såldes bilen 1986 till Jarls Bilservice i Helsingborg.

Jarl plockade ned motorn såväl som växellådan i beståndsdelar och helrenoverade dem. Därefter köptes bilen av min far. Farsan tyckte att den gick lite töntigt, och skickade därför ned den till Jarl som återigen fick riva isär motorn, varvid motorn borrades upp till 3,5 liter samt turboaggregat och intercooler byttes ut mot nyare men samma modell.

1989 var farsan ännu inte riktigt nöjd med bilen, så vi gjorde en tripp ner till Buchlohe där bilen fininställdes och där vi även passade på att mäta upp effekt och sånt. Tydligen hade motorn även på något sätt trimmats innan Jarl köpte in den, men jag vet idag inte hur. Farsan provkörde där prototypen av Alpina B10 BiTurbo (som ägdes av herr Bovensiepen och som sedan fick nummer 001 av 507).

Något år efter hemkomsten till Sverige fick farsan för sig att Alpinan var alltför dyr i drift, och inköpte istället en Ford Sierra Cosworth (som undertecknad vek runt ett träd för några år sedan). Alpinan ställdes i varmgarage, där den stod till 1999, då undertecknad köpte den av sin far.

Jag hann köra med den i lite mer än ett halvår, innan problemen började komma... Typ byte av bussningar och bärarmar, byte av turbo till följd av en sned vinge, byte av bränslepump och/eller bränsletrycksregulator, rost... Det enda jag hann fräscha upp på bilen (innan den såldes till följd av studier) var stereon och träpanelerna.

Min bil var nummer 156 av 149. Den var lackerad i en färg som heter Sapphireblaumetallic. Den var inte lyxutrustad, alltså inga elhissar något sådant. På sin höjd en sollucka. Klädseln utgjordes av Alpinas svarta tygklädsel med Alpina-stripes.

Det roligaste med bilen (som fortfarande var fullt körbar, jag hade den som bruksbil) var siffrorna som uppmätts:

Cirka 425 hk vid 1,2 bar laddtryck.
Cirka 560 Nm vid 1,2 bar laddtryck.
0-100 km/h vet jag inte, men jag piskade ganska rejält en BMW M5 (E39) 0-120 km/h.
Maxhastighet vet jag inte heller. Hade inte vare sig vilja, behov eller mod till att pressa bilen över de 285 km/h jag kom upp i vid ett race en sen natt på motorvägen. Men det fanns en hel del kvar att ge.

Hoppas detta kanske klargör lite grand om min bil, så att vi kan lämna den frågan därhän och återgå till frågan som själva tråden gäller! =)

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.