AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
14.303

Besiktning efter motorbyte

Sida 1 av 10
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Finns det någon som helst chans att lagligt besikta en bil med en Alpina B7 Turbo motor i en E30 kaross?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
518i slow mobil
Kan ha en tendens att bli mycket svårt....

E28 är en bra hållbar bil!
Fartblind blyfot...
BMW e28 registret #154
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Men OM det är möjligt, hur skall man gå tillväga?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
BOGEYMAN
Det går inte och du får ingen hjälp av BMW heller så, men om du har en bil som är ett flyttgods så kan det funka
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Då tar vi det ännu en gång då... En bil som är importerad tullfritt som flyttgods är INTE lättare att trimma genom Bilprovningen.

Jeppe
Linqan
till alecci...
har du en b7 motor är den till salu i så fall.

full gas motor ras..
Jo
744
Jonhny
745 -85
Om den ska reggas som ombyggt fordon måste man väl få papper från sbp ? Annars hade det kanske gått om man bytt en massa annat i bilen.
Jo
744
Jonhny
745 -85
Menade givetvis papper från bmw.
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Nej, har ingen B7 motor överhuvudtaget ännu... Men kanske skall köpa tillbaka min gamla Alpina. Då får jag motorn på köpet... :)

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Dum fråga nu från mig nu , men går det inte att rega om bilen som amatörbyggt fordon ?!

MVH Tony B BMW 525i
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Det räcker inte med att göra små ändringar och sen försöka rega bilen som amatörbygge. Om någon har funderingar ang det, läs sfro´s handbok!
Alpina motor i en bmw, nje det är tvärstopp.1 bmw skriver inte ut några papper på någon av sina egna motorer.2 en alpina snurra i en bmw, kan du få alpina att skriva ut papper och godkännande på det motorbytet.
3En e-30 med en snurra på 300hkr det släpper inte sbp igenom.
Men varför ska du plocka motorn från en b7á...ovanilg modell, och enligt mitt tycker en bra mycket roligare bil än en e-30á.
Och vem fan blir rädd för en gammal bmw...förutom när du blåser om dom i +250km (du vet vad jag menar)
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Egentligen vill jag inte byta över motorn (om jag skaffar tillbaka bilen), vill egentligen behålla Alpinan i orignalskick. Men den karossen börjar få en hel del rost, klädseln behöver bytas och nya träpaneler behövs det också. Det är så mycket jobb som måste läggas ner på att fräscha upp Alpinan. Därtill kommer att jag är totalt tekniskt och mekaniskt okunnig, och inte har obegränsade medel i fråga om pengar.

Däremot så har jag en E30 kaross som är mycket fin, i princip totalt rostfri (enda rosten som vi lyckats hitta efter grundlig inspektion även i motorrummet och bakom stötfångarna är på bakaxelklumpen). Där behöver jag inte heller lägga några pengar på att putsa upp det inre av bilen.

Idén gick ut på att köpa tillbaka Alpinan och se om det går att fixa till den med de medel jag kan skaffa fram, och om inte det går, först då slänga ner motorn i E30 (som jag annars hade tänkt behålla som bruksbil).

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Vet att jag har ställt den frågan förut, men tyvärr så har ingen av de berörda personerna svarat på den...

Hur gör ni som har turbokonverterat era BMW? Säger folk att det är så att ni skruvar av turbon inför varje besiktning så kanske det är sant, men jag har mycket svårt att tro på det.

Det verkar ju finnas gott om folk här som åker turbokonverterat, och jag har dessutom märkt att det finns någon som åker kompressorkonverterat. Jag skulle vara MYCKET tacksam om dessa personer tog sig tid att svara på denna fråga...

Dessutom tycker jag att det verkar mystiskt att folk här och på andra hemsidor och genom t.ex. Bilsport kan tala om att de kör turbokonverterat, men att inte vare sig polis eller SBP gör någonting åt det. Något säger mig att det måste gå på något sätt att få igenom en turbokonverterad bil genom besiktningen, så att man kan åka lagligt...

Utöver det så var det väl kanske en idé att be Alpina om ett intyg istället... Om detta motorbyte skulle bli av, så är det ju trots allt deras motor, drivlina och hjulupphängning (E30's motsvarighet) som kommer att användas... Rent teoretiskt sätt borde väl min E30 då sluta att vara BMW och istället vara Alpina?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag misstänker att det inte blir lätt att få alpina att skriva ut papper.
Hur folk får igenom en konverterad bil! En del kör rakt in och hoppas på det bästa och har man tur så missar dom aggregatet om inte tja man får köra på 2órna, ett annat alt är en ren muta, besiktiga hos någon man känner.
Är alpinan baserad på e12 eller på e24?
Om man är helt tekniskt och mekaniskt okunning så brukar det kompenseras av ren viljestycka och entusiasm istället, se kanske du har några kompisar som kan hjälpa till alt visa hur man gör!
Hur jag själv kommer att göra med min konvertering, tja ligger på bmw fortfarande, då jag annvänder mig av en bmw motor, om dom inte slutar vara så jäkla nitiska så man muta någon så det blir ok.
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Den är baserad på en E12. Har en hemsida där det står lite om den. Fast hemsidan är inte uppdaterad, har fått veta lite mer grejer om den på sistone.

Köra på 2:orna? Det är alltså egentligen inte farligare än så? Man får inte körförbud eller något?

Tyvärr är alla mina kamrater som mig, de är jävligt intresserade, men kan inte särskilt mycket teori och absolut ingen praktik.

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag missade och skriva, om man kör på 2orna och gör regelbundna om besiktningar utan att åtgärda felen, så brukar man till sist bara få 7dagar på sig tills det är tid för en ny besiktning.Sen kan polisen bli lite jobbig att ha med att göra om man kör på 2orna.
En e-12á det låter skoj..då har du inga problem med plåten iaf, det finns rätt så mycket rep plåt till dom, och dom är rätt så tacksamma att meka med.
Igentligen så är allt relativet billigt till dom, förutom dom bitarna som alpina bytte ut.

MVH
Pelle
cs4605
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Jag är mycket tacksam för dina svar, särskilt det med plåten. Var finns den att få tag på? Har försökt plåt billigt, men utan att lyckas... Har också funderat på att låta legotillverka motorhuv + framskärmar + dörrar + bagagelucka + sollucka i aluminium för att spara vikt samtidigt som man hindrar framtida rost, men tror det skulle bli MYCKET dyrt. Kanske du har ett hum om hur mycket det skulle kunna kosta?

Men det stora problemet ligger i att rosten har kommit på just de ställen som inte är lätta att byta ut... Typ golvet, trösklarna, kanterna runt bagagelucka, sollucka och dörrar och i en stor del av motorrummet.

Tro mig, det finns inte mycket jag skulle vilja hellre än att renovera upp bilen totalt och seriöst, så den står sig inför framtiden (det är ju en ganska unik bil), men kostnaderna måste hållas rimliga... Förutom rosåtgärdning är det ju som sagt en del som måste göras åt inredningen. Därutöver så måste bussningar och länkarmar bytas, och det är inte billigt! Turbon har i och för sig ett missljud, men enligt experterna skall det allvarligaste som kan hända vara att några metallbitar flyger ut ur avgassystemet... Inpsrutningen (hela bränslesystemet?) krånglar också en del, så jag funderar på att byta det mot ett nyare...

Problemet, som du ser, är att kostnaderna lätt samlar ihop sig här... Om jag däremot bara skulle skifta över motorn, skulle jag inte behöva bry mig om alls lika mycket.

Och även om E12 är en charmigare, grymmare och ovanligare kaross en E30, så är E30 definitivt snyggare.

Det näst roligaste skulle ju faktiskt vara att peta ner motor och drivlina i en E30, och sedan "Alpinakonvertera" E30 med hjälp av Alpina-spoilers, fälgar och inredning allteftersom tiden går.

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Om du ändrat bilen, t.ex. bytt motor blir det ingen "tvåa". Du blir förelagd om fullständig registreringsbesiktning, och är tvungen att utföra denna oavsett vilket utförande du sen väljer.

Jeppe
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Okej... Vad händer vid den "fullständiga registreringsbesiktningen"? Säger de typ att "Detta funkar inte, du måste peta ner originalmotorn igen eller skaffa intyg från biltillverkaren"?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Ingen som vet vad som händer vid den fullständiga registreringsbesiktningen? Vad krävs? Vad går den ut på? Vad kostar den?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Missat lite här...
Jesperado, det jag nämnde ang beikningarna, och återkommande 2orna, var det som hände mig.När jag la i en m-30 motor i en 318 e21á för några år sedan.
Jag har regbesiktigat en Porsche med mera motor effekt än vad bilen hadde i std skick.Då gjorde jag helt enkelt så att jag kontaktade min lokala sbp, och hörde vad dom krävde, och fick helt enkelt ett papper i handen vad som gällde.
Jag behövde ett intyg på vikten, intyg på motorn (att motorn var den jag sa).
Sen vid regbeikingen kollade dom att jag hade gjort erfodliga ombyggnader.
Nu är det ett par år sedan jag gjorde dessa ändringarna/ombyggnaderna så allt kan ha ändrats och mitt minne kan svikta lite!
Allvarligt talat så tror jag inte du kan få igenom en e-30á med en b7 motor. Bmw hjälper inte till, och alpina har aldrig lagt i en så krafftig motor i en e30á

Rost är alla bilars stora fiende, men det finns rätt så mycket utbyttes plåt att hitta till e-12á fortfarande. Amnnars så är det bara att knacka till bitarna själv.
Du skrev att du skulle vilja ha huv dörrar mm i alu, tja det kostar en del att få det tillverkat, eller troligtvis rätare sagt svin dyrt.Det är nog inte alltförmånga som kan göra det heller, men försök hitta en pensionerad bilplåtslagare av den äldre skolan.
Kan tilläga att jag och en polare lagade upp en e-12 med byte av trösklar, stora delar av golv, lagade upp hjulhusen, och bytte främmre hjulhus och målade upp bilen på 1månad...så jag menar att allt är möjligt.

här är lite länkar på e-12 delar och sidor..
Länk
Länk
Länk
Länk
Obs hör med bildelsimporten vad som gäller priser på e-12 delar, då dom har reat en del grejor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.