AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.287

Motorn stendöd! =(

Bl
86
BlastBoy
M3 Coupé -95
Hej!

Akuthjälp önskas.
ja och flickvän åkte varsin bil, flickan M3:an, jag själv gamla bettan audi80. Så helt plötsligt svänger flicka in till vägen. Vinkar efter mig. Motorn hade lagt av, h***vete tänkte jag direkt. Så jag satte mig vid ratten och försökte starta, startmotorn drar, tändstiften verkar tända, en liten liten tendes till start men icke. Öppnar huvven och kollar lite, kickar lite allmänt i kanske 5 min. Testar igen och motorn går igång, men dör igen efter 3 sekunder. *snyft*

Vad är de som hänt min stackars motor??? Har haft en tendens senaste veckan att motorn bludrat lite vid snabb acc. från cirka 2-3000 varv (mest på 2:an och 3:ans växel) men sedan nappat igen. Kan detta ha något att göra med mitt problem??

Tankarna går direkt till bränsle. Kan bensinpumpen gett upp? Spridarna? Insug?? Alla förslag, tips är mycket välkomna!!

Tackar på förhand
// Mattias
kennie_535
om du vill kolla om bränsle trycket är bra så sätt en tryckklocka direkt på slangen kostar inte mycke på biltema

men du borde också kolla luftmassemätaren, dra ur kontarken och åk lite om möjligheten fins
kennie_535
men de där me att den inte startar och bara gör de ibland i 2-3 sek kan nog vara bränsle väg

kolla om bränsle filtret inte är igensatt,pumpenlr tryckregulatorn i sista fall
Bl
86
BlastBoy
M3 Coupé -95
kan även tilläggas att bilen är mappad med Unichip och har öppet sportluftfilter.
kennie_535
hmm har du original chip så sätt i de och kolla sportluftfiltret har inget med saken att göra om i sånt fall så är de helt mysko
Mr M3
om du kan så lämna in den på diagnostik flera som haft samma bekymmer här på forumet.hur långt har den gått?

street/stripp bmw M3
Bl
86
BlastBoy
M3 Coupé -95
bil har gått ca 11600mil.

Någon som vet någon som kan läsa ut BMW diagnos i borlänge/falun omårdet??
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Tror de kan göra det på Dala motor på Skyfallsvägen uppe på Ingarvet.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Bl
86
BlastBoy
M3 Coupé -95
Hissade upp bilen och kollade lite under vid tanken, får då syn på världens bedrövelse, en stor bula i tanken på förarsidan om kardan. =( kan detta ha gett pumpen en känga?

Länk
Länk

inte bra tycker jag de ser ut som iaf.
Bl
86
BlastBoy
M3 Coupé -95
pinsamt värre!

löste ett problem med fick ett nytt på köpet.
Efter att ha köpt lite säkringar och byt en säkring i boxen så hoppar motorn igång! =) JIPPIE tänkte jag tills 1½minut senare då de säger "ziipp" i säkringboxen, säkringen jag nyss bytte gick sönder igen. Motorn fortsatte gå, men 10 sek senare dör den. Så felet med pumpen är så långt alokerat till säkringen.

Nästa problem som uppstod var ju då varför säkringen går sönder efter ca 1½minut. Kan detta ha att göra med att bensinfiltret är mycket skitigt så att pumpen får jobba för hårt? eller fungerar de inte så. Köpte bilen för 3 veckor sen och har kört 250 felfria mil sedan dess, i förrgår var dock första gången jag kört bilen i regnväder. Så stor sannolikhet säger att det är fukt någonstans som möjligtvis jordar på fel ställe och kortsluter.

Så är läget nu iaf!
Det beror inte på att filtret är skitigt.

Du har en kortslutning någonstans. Endera pump motorn eller plus matningen till denna.

Säkerställ att matningen är ok till pumpmotorn. Är den bra så ligger felet mest troligt i din pump motor.
Ja just det kolla upp ditt bränsle relä också.
Bl
86
BlastBoy
M3 Coupé -95
okej, vart någonstans lokaliserar jag bränslepumps relä på denna bil?
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Någon skrev att man kan koppla bort LMM , hur reagerar bilen på att man kör med den bortkopplad??
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

mosse den går på förinställda värden, kanske inte lika bra som med lmm men den går...
Bl
86
BlastBoy
M3 Coupé -95
Hej mosse!

Eftersom säkringen till pumpen går efter ca 1½min så hinner jag inte komma speciellt långt utan LMM. Men ska ta en koll på pumpen och relä imorgon och se om man kan få någon ordning på det. Kanske får byta pump om den tar/får fel spänning.
Sedan ska jag testa köra utan LMM, men eftersom bilen är mappad med Unichip funderar jag på hur de reagerar. =/

*--------------------------------------------------------------------*

Någon som vet om man kan rycka batteriet för att nollställa databoxen och lära in den nya värden, fungerar de likadant på Unichip som originalboxen, inte jag som mappat bilen och är inte så jätte insatt i unichip. Man vågar ju inte rycka batteriet om man måste mappa om Unichipet efter de. =(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.