AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.187

Problem med bluetooth-telefon i E60

Ig
19
Igge
535d -05
M-sport pkt, Head Up, Logic 7, Nav, 19" mm

-- utan aktiv styrning! --
När jag beställde bilen i höstas hade jag förhoppningar om att min då nästan nya Nokia 6230 skulle funger tillsammans med bilen när den kom. De förhoppningarna grusades när det visade sej att bilen inte kan hantera telefonboken i den telefonen, även om de andra funtionerna fungerar. Bytte därför till en Siemens S65 som BMW rekomenderade och trodde att allt skulle vara frid och fröjd... Nu fungerar visserligen "alla" funktioner (dock tar det en jä**a tid innan bilen förstår att en ny kontakt lagts till i telefonboken, vad värre är: Ljudet hos mottagaren av ett samtal från bilen är urdåligt! Man fårt sitta o skrika i bilen för att göra sej hörd! Pratat med BMW om detta och de säger att de fått flera klagomål på just detta men att de för stunden inget göra (= vänta på nästa mjukvara V 17). Har tagit bort "strumpan" över mirkofonen i bilen vilket ledde till en liten förbättring, men ljudet är forfarande undermåligt. Någon som har haft samma problem och löst det eller har andra bra förslag?

/Igge
Jag har installerat ett icke-BMW-original BT-handsfree (ett Nokia CK-7W) i min E38:a, och jag har labbat en del med först mikrofonplaceringen, och när inte detta visade sig tillräckligt, med olika typer av mikar innan ljudet i mottagarändan blev acceptabelt.
Har tillslut fått till ett riktigt bra ljud genom att koppla in en Ericsson svanhalsmikrofon, som jag fäst i sidan av sätet.
Jag tror inte förbättringen beror på att Ericsson miken egentligen är bättre, men svanhalsen gör att den kommer avsevärt närmare munnen än vid originalmonteringen uppe vid takluckeknapparna.

Börja med att testa om mottagaren upplever ljudet mycket bättre om du lutar dig upp/fram så att du talar bara ca 10-20cm fån miken, gör detta under försiktig färd då det är klart mer utslagsgivande om det finns ett bakgrundsbrus att filtrera ut talet från. Är detta avsevärt bättre, som det visade sig vara för mig, så rekommenderar jag att du skaffar en svanhalsmik. Visst, det är inte alls lika diskret, men iallafall jag prioriterade ljudprestandan då jag ringer mycket från bilen...

Mvh. /Kjell
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.