|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har ett klonkljud ibland när jag växlar. Ganska ofta, mer eller mindre. Har kollat de bussningarna jag har kunnat se under bilen men inte hittat någon som verkar kass. Har sökt och läst i stort sett alla "klonk" trådar men inte hittat något riktigt svar. Någon som vet vad det kan vara? | |
| Har sökt lite mer nu och sett att någon hade haft problem med något med slutväxeln. Finns där några bussningar där också som kan glappa? Vart och hur kollar jag det? | |
|
hade det problmet me ett tag, eller haft flera problem me det, första gången va det bakvagns bussningarna, men det låter så fort det kommer nått litet gupp, kolla dom ordentligt! svårt o bara se att dom e trasiga, man måste bända lite. Annars kan det va där bakväxeln sitter, finns en bult där i mitten som man kan dra åt, kan va den som blitt lite lös! " BMW - Bara att växla ner, Och njuta! " Min bil: Länk |
|
|
Ska känna ordentligt överallt en gång till och på bakväxeln. Fler som har haft detta problem och kan dela med sig av erfarenheter? |
|
|
hör du det ljudet när du håller på att släpa upp koplingen eller låter det just när du växlar?? om det låter då du släper upp koplingen så är det slutväxeln som behöver byttas.. |
|
|
Kan vara drivaxlarna som kan vara dåliga också.. Hissa upp bilen och vrid däcket fram och tillbaka har du ett spel där så är dom glappa och det kan klunka ganska så fint när man framförallt kopplar ur.... /Daniel |
|
|
kolla på begagnatguiden där står de om klonknigar i bakaxeln. /Marqz. BMW E-30 Drift Ska byggas om och trimmas i höst/vinter. |
|
parolof |
Kari,, vad då byta slutväxel?? snacka om att måla f*n på väggen.. |
| Jag hör det ibland när jag släpper upp kopplingen också, framför allt om man är lite oförsiktig. Är det dyra grejor, slutväxlar och drivaxlar? | |
| Låter det inte alls vid ojämnheter, min ´318 lät vid växlingar och ojämnheter, trodde att det var övre stötdämparfästet men det var det inte, det var höger främre bakvagnsbussningen som gett upp. Om du kollar på bakhjulsupphängningen så går det en arm rakt mot fronten på bilen som sitter fast med en bussning i bilen. Jag trodde jag kollat alla bussningar när jag sökte felet. Inte ens killen som gjorde bakvagnsinställningen såg att bussningen var kass, så kolla NOGA. | |
|
Jag förstår inte varför alla pratar om att byta slutväxeln, drivaxlar, bussningar m.m! Jigga säger att han har ett klonkljud från bakaxeln, såvitt jag vet så har alla BMW bilar ett klonkljud ifrån bakaxeln, som blir något bättre när bilen blir varm, detta är inget fel i mina ögon, vissa har högre Klonkljud och vissa mindre, enligt BMW så har alla BMW-bilar ett sådant ljud! Mvh/ Peter |
|
| Vart sitter bakväxeln? och hur ser den ut? | |
| kolla denna tråd ...hoppas att det inte e detta problem för dig ...för det va ett jävla jobb att fixa Länk | |
|
Om nu alla BMW har en klonkljus vid växlignar så måste det ändå vara något som gör att en del har mycket och en del lite.. eller hur? frågan är ju vad... mvh Daniel |
|
| vill du slippa det klonkljudet så måste du asså bytta slutväxel (bakaxel).. detta klonkljud är standard på nästan alla BMW och MB lite äldre modeller.. har byttat många sådana på jobbet kan ja säga dej.. vill du komma billigt undan så bytt olja i slutväxeln och häll i en flaska slick behandling så är ljudet borta efter ett tag.. du behöver inte bli sur för att jag ger dig råd... | |
|
Hade samma problem i min gamla 320 -91. Jag bytte bakaxelklumpen, var inte så farligt dyrt. Själva klumpen kostade 3800:- och jobbet gick på 1500:- Du får nog göra samma sak om du inte vill ha kvar ett sådant missljud. |
|
|
Usch låter som det kan bli dyrt detta... Jag bytte alla oljor på bilen när jag köpte den för att vara på den säkra sidan (motorolja, transmissionsolja och bakaxelolja). Det låter aldrig när man gasar, släpper gasen osv. Kopplar man lite snabbt kan det låta (främst i dem lägre växlarna) och när man lägger i växlarna kan det också klonka till ibland. Inte så hemskt mycket men ändå lite så man blir orolig. Det värsta klonkljudet hör jag när bilen är kall och nystartad och jag lägger i ettan. Precis när växeln går i eller lite innan hörs klonkljudet där bakifrån. |
|
|
kolla silentblocken och harderskivan först... Om det inte är fel på dom är det nog slutväxlen eller en drivaxel som är lite dålig.. Enda nackdelen med att köra bilen som den är att du kan slita på andra saker i drivningen.. Som växellåda mm... Men som sagt så har dom flesta BMW detta symptom eftersom dom körs väldigt hårt... Egentligen inget att bry sig om, om man inte är pedant.. /Daniel |
|
| Hur kan man se om hardyskivan är dålig då? | |
|
Nog måste man vara väldigt konstigt funtad om man inte bryr sig om ett sådant missljud. Nån som bara struntar i ett sånt ljud skulle inte jag köpa någon bil av, då har man nog struntat i mycket annat också. Se till att byta bakaxelklumpen så kan du njuta av att köra en BMW i sommar, någon njutning kan man ju knappast uppleva när bilen låter som att den håller på att braka sönder när man växlar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.