|
|
|
|---|---|
| Är det någon som har gjort detta? Hur är prisskillnaden gentemot Sverige. Något bra tips i Hamburg. | |
|
Jag har visseligen inte servat i Tyskland men kan ge ett annat exempel som jag tror kan ge en viss vägledning. För ngt år sedan la bränslepumpen av på min 523:a det hände i Zell am See. Bilen transporterades till Kaprun / lokale BMW handlaren / , jag möttes av en vacker ung kvinna som undrade vad hon kunde hjälpa mig med, jag förklarade så gott jag kunde att det som jag ville ha hjälp med var min bil....... och dess bränslepump. Fick förfriskning och ett otroligt gott bemötande av personalen. De skulle ordna arbetet och jag kunde hämta bilen om ca 4 timmar. Det kostade mig i stort sett inget, arbetet och pumpen hamnade på ca 2000 kronor i detta var även bärgningen inräknad. Fick igen 1800 kronor från försäkringsbolaget mitt så det blev billigt. Vill nog påstår att det är värt att utföra arbete utomlands om det behövs vill säga. Dock hur mycket du tjänar vet jag ej men att det blir billigare råder det ingen tvekan om. /// Tommy NoFear |
|
|
Ska lämna in min M5 imorgon på BMW-service (Bayern). Ska bl.a. byta bromsvätska etc. Ska inte vara några problem, de var dessutom väldigt trevliga. På de flesta ställena så borde man få lite bättre pris än i Sverige, beroende på hur stor orten är som man servar i. T.ex. Hamburg kostar det nog en del i, men åker du lite utanför så borde det blir bättre priser. Det är också bra om du har haft kontakt med de förut så du kan få ev. rabatt. //Schnitzer |
|
| Schnitzer, har du lust att fråga vad en insp 1 kostar till en 330. Kul att få en jämförelse mot svenska priser. | |
| Anledningen att jag namngav Hamburg är att jag åker dit i juni. | |
|
Jag gjorde oljeservice hos BMW Niederlassung Hamburg, sommaren-02, kostade 1400kr med tvätt av bilen, BMW Solna ville ha 2800kr utan tvätt, för samma sak, det är garanterat mycket billigare att serva i Tyskland, beställ tid, jag gjorde det, men det hade dom glömt bort, därför blev det bara oljeservice, hela framvagnen lät, så det fick jag fixa när jag kom hem, dock visade det säg att det, var stötdämparna inget annat, som orsakade oljudet, året efter gjorde jag bland annat insp 1 i Lübeck, nu blir det en resa i början av juli, där stötdämparna runt om ska bytas på min andra 540:i, finns ingen anledning att göra något i Sverige om man inte måste, allt är bättre i Tyskland, det sista är min åsikt, finns säkert undantag. Mvh Stephan |
|
Njuren |
De har visst långa "korridorer" me flera våningar som ser kliniskt rena ut.Mekanikerna går runt i vita rockar och handskar =) BMW - i nöd och lust? |
|
Håller med Stephan735i. Allt är faktiskt bättre i Tyskland. För att inte tala om deras tvättsystem som man bara kan slänga i lite småmynt i och få vatten, vax, etc. som man kan spruta på bilen med ett sorts "gevär". Fungerar superbra! Jag kan köpa Castrol Formula RS 10W-60 i flera affärer utan problem. Kostar ca 100-110 kr/liter. Har också köpt olja för växellådan och bakaxeln. Utan problem! //Schnitzer |
|
| Njuren: Så kliniskt träffsäkert. Du glömde säga att hela bunten titulerar sig för Herr Doktor... | |
|
Detta är en historia från tidigt 90 tal. En polares 520 (M20) behövde ny motor. Här i Sverige ville dom ha 32000:- för en naken utbytesmotor utan montering. Han åkte ist till Tyskland, lämnade bilen där, hyrde en bil, åkte till Jugoslavien på semester i 3 veckor. Totalkostnaden för motor ink mont, ny viscofläkt, alla tänddelar, resekostnader och hyrbilen blev 27000:- 2 års garanti, i Sverige var det 6 månader på utbytesmotorn. Dom kontaktade även en verkstad på hemorten i Sverige som gjorde första oljebytet gratis !! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.