AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.612

Ångrar valet av aktivstyrning nån mer än jag?

Sida 1 av 2
Som jag skrev har jag blivit lite mer tveksam efter att ha kört 160 mil. Tycker den är super på trånga parkeringar, men så fort man kommer upp i lite fart känns den seg. Känns inte riktigt som att den hänger med. Och i + 180 är den lite små nervös, kan inte riktigt ta på det men är lite missnöjd.

mh
bmw jesus
förklara mer vad du menar
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

mattias: du tror inte att det behövs lite mer tillvänjning? Iof så är 160 mil en del men ge det några till. Vore intressant att höra fler åsikter/kommentarer från andra med aktiv styrning.

___
//Ulf
Ig
19
Igge
535d -05
M-sport pkt, Head Up, Logic 7, Nav, 19" mm

-- utan aktiv styrning! --
Lånade flera olika bilar på BMW innan jag bestämde mej för vilken utrustning jag ville ha i min bil. Var först övertygad (efter att ha läst otaliga tester både i pressen och här på autopower) om att den aktiva styrningen var ett av de självklara tillvalen för mej, men efter ca 25 mil med 645iA och 15 mil med en 530iA hade jag ändrat uppfattning! Den aktiva styrningen är mycket användbar i trånga utrymmen så som parkeringar och liknande, men väl uppe i fart (100+) kändes bilen både nervös och okänslig. Tycker mycket av vägkänslan försvann mellan framhjulen och ratten... :-( Upplever en helt annan känsla av närvaro i bilar med servotronic, en finess som jag tycker är kanon!

Kör 535d - Utan aktiv styrning!

/Igge
Visa användare
586
wdac
325i -05
om du inte är nöjd så spring å klaga den är ju nyköpt :)
Precis som igge säger känns den både nervös och okänslig. Tycker den är lite seg känns som om inte ratten och däcken far samtidigt. Svårt och klaga har själv beställt det.

Kan hända att man är ovan hoppas på nåt sätt att den släpper när bilen har gått mer.

mh
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Killar, inte för inte att aktiv-styrning icke finns på M5ans tillvalslistan. Just på grund av nervös uppträdande i hög fart. Av samma anledning går det ej att beställa aktiva stötdämpare till M5an, vilket gör att jag, iallafall, ser dessa saker som försäljnings gimmickar...

Micke K. Länk
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
ot: Igge: j-la snygg vil du har. Är det Hartge fälgar?

Micke K. Länk
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Vi har aktiv styrning i vår, och har nu avverkat 4700 mil i den sedan vi hämtade ut den. Ångrar verkligen inte det tillvalet. Jag håller heller inte med om att det saknas känsla i ratten i vare sig 10 km/t som 200 km/t.. Det är detta som är så häftigt med denna bil!

Körde 200 km/t i natt på en tom/torr dansk motorväg och satt bara med ett stort leende på läpparna ;-) Älskar denna bil.....

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Tycker personligen betydligt bättre om servotronic än aktiv styrning. Upplever den aktiva styrningen nervös i fart.

Hans Olof BMWCS #5381

"Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några"
Tycker inte det är nåt jätteproblem, älskar verkligen bilen. Men jag var mer nöjd med styrningen på min förra 530 med servotronic. Den var helt super i styrningen.

mh
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Aktiva styrningen använder sig också av servotronic. Jag tycker att bilen känns stabil i farterna 180+. Man känner tydligt i ratten att den blir tyngre att styra i högre farter, och det krävs ett lite större utslag på ratten i höga hastigheter, vilket jag märker vid filbyten.

Saknar det verkligen när jag sätter mig i en bil utan...

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Sim: Man får hoppas att det bara är en vanegrej med andra ord. För jag ser att du har hunnit pröva det ordentligt.

mh
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Jag tyckte det gick fort att anpassa sig till den aktiva styrningen, desto mer man kört med den desto mer gillar man den. Framför allt så saknade jag den när jag hade en 5 serie utan aktiv styrning till låns när min var på service. Jag har nu kört ca 16000 mil med aktiv styrning i mina bilar, och ett par tusen av dessa är avverkade genom Tyskland i höga farter. Sedan vet jag inte om man ska uppgradera mjukvara och sådant i dom, det gjorde dom i min förra 530d nämligen, men jag märkte inte så stor skillnad. Men det är väl som allting annat, att det krävs tillvänjning. Antingen gillar man det eller så gör man det inte. Enkelt!
an
81
andrkv
E60 520dA -07
E61 525dA -09
Jo, den aktiva styrningen kräver lite tillvänjning. Jag åkte 2700 mil med min 530d E60 innan jag sålde den. Enda nackdelen är att bilen kan kännas lite vinglig när man ex. drar släpvagn. På det hela taget saknar jag den aktiva styrningen nu när jag bytt till X5 med vanlig servotronic.

(Har även för mig att BMW uppgraderade programvaran på min bil som var en av de först levererade E60:orna i sverige, då blev den lite mindre nervös i låga farter och stummare i högre fart.. sålde dock bilen kort därefter...)

Mvh / Andreas
HK
26
HK
530i -04
Tycker själv att aktiv styrning är kanon. Tycker inte att bilen uppträder nervöst/vinglig i Låga/högafarter. Omkörning/filbyten känns stabila och trygga. Det är nog viktigt att hjulinställningen på bilen är riktig samt att däcken är i bra kondition.

Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Ja, en sak kanske ska tilläggas. Min förra 530d med aktiv styrning hade run-flat däck, och när dessa blivit något slitna efter 2000 mil så blev styrningen mer och mer nervös ända tills jag bytte till nya däck efter 5000mil. Då slängde jag på vanliga däck istället och med dessa var det absolut inga problem även när de var nerslitna. Så run-flat däcken passade inte bra i mitt fall, och förstår folk som tycker att stryrning och sånt blir nervös. Men där är det däcken som är boven i dramat, inte styrningen i sig.
Provkörde en 535dA M-sport -05 med aktiv styrning och jag kan själv inte se någon anledning till att inte välja till det. Perfekt till en så pass stor bil...

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Börjar misstänka att det är runflat däcken som är orsaken nån annan som är missnöjd med däcken.

mh
Visa användare
253
Nillen78
BMW M3 V8 -08
Köpte en 330-01 igår den kändes otroligt snabbstyrd så jag antar att den har aktiv styrning...tyckte att den kändes lite lattjo i början... men vande mig väldigt fort o tycker att den ger väldigt bra kännsla när man kör fort på kurvig väg.

//Niclas
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Aktiv styrning kom först på E60 2003. E46 har inte det.

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.