|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det vet jag inget om han sa bara vi fyller på och spårmedel nästa gång det är tomt så kan vi kolla med lasern sa han.han sa att det vanligaste med dem här bilarna att kondensatorn som är fel och byta den kostar det 5-6000kr sa han och det är billagare att fylla på varje år istället sa han??? |
|
|
Nu är det tvivelsutan gummislangar i alla AC-system på bilar pga att kompressorn sitter på motorn och motorn rör sig som bekant. Man kan kalla det "normalt läckage" eller vad man vill, men precis som på bil och cykeldäck osv så får man nog acceptera att man tappar lite tryck på sikt eller hur? Trycket i en AC är mångdubbelt högre än i däck, till detta kommer axeltätningar som också kan läcka lite. Gasen migrerar ut genom gummit sakta men säkert, antingen man vill eller ej. Jämför med stora anläggningar med ammoniak, gå in i vilket kylmaskinrum som helst, det luktar garanterat ammoniak där, utan att det för den skull är annat än "normalt läckage", möjligen i brist på bättre uttryck. Kompressorerna är oftast direktdrivna utan rem osv, men det är ändå en axel in i kompressorn som skall tätas gentimot omgivningen. FP |
|
|
jaa vad tycker ni att jag ska göra? ska jag gå till en kyl kille och få det bara fyllt?det är billagast alternativet.eller ska jag gå till den här killen som sa att han ska fylla på och spårmedel sen gå tillbaka och han kollar med lasern när det är tomt igen. enligt honom så ska det alldrig försvinna kylmedel om det inte finns någon läckage säger han men är dyr?? |
|
|
Det enda jag kan kalla för "normalt" läckage skulle isåfall vara axeltätningen, jag har läckage i min egen, men vem byter den? Läcker slangarna, så ska man ju byta dem, detta kan ju absolut inte kallas för normalt läckage. För är det läckage i slangarna så lär de spricka upp med tiden, speciellt slangen på högtryckssidan. Mångdubbelt mer tryck än i däck?? Trycket på högtryckssidan är det ja, men där finns ingen axeltätning, tätningen sitter på lågtryckssidan i kompressorn. trycket på lågtryckssidan är ca 2.4bar och neråt, stillastående ca 4bar. Alltså inte så mycket mer än ett däck, som mest dubbelt beroende på vad för däck man jämför med. Visst dagens kompressorer är tätade invändigt, men de är byggda på ett sånt sätt att det är sällsynt med läckage (min egen erfarenhet), synglaset är dock ett vanligt läckageställe. Och swedac kommer säkerligen att hårddra reglerna för läckage, även för bilar. Och det är redan tal om att dagens bilar läcker alldeles för mycket och att ändrigar i lagstiftningen kommer att ske i framtiden. bolulu: Är det bara din axeltätning som läcker så räcker det nog med att fylla på, då kan det hålla i flera år. Men är det inte det, och gasen läcker ut fort, så får du betala ytterligare en fyllning inom kort. Säkrast är ju att åtminstone provtrycka innan man fyller. //Simon |
|
|
Xtracrispy tack för tipsen.. han har kollat på dem här rören och sånt dem ser fina ut.enligt honom är det tydligen kompressorn men jag lyssnar på vad ni säger och hittar någon kyl kille och fyller på det tack för tipsen..... |
|
|
På Volvo 850 fanns det ett par skarvar på rören strax innan de gick genom torpedväggen, det var visst nån slags gummitätningar eller o-ringar i dessa. Utanpå skarven var det nån plasthylsa om jag minns rätt, vid läckage blev det oljigt runt plasthylsorna, det var vanligt på dessa modeller. Jag fyllde en gång under fyra års tid, men det syntes ingen olja just på min bil. Andra bilmodeller kanske har liknande konstruktioner, dock tror jag inte det är så på E39. Gummislangarna är tyvärr inte fullständigt gastäta, dock utan att man byter dom för det, eller hittar några sprickor. Om det syns sprickor så är det givetvis bara att kassera dom, samma sak gäller för däck osv. FP |
|
|
Okej, jag förstår vad du menar, givetvis kan jag ju inte svara på hur det är för alla bil modeller, men jag personligen skulle byta en slang om jag hittade ev. läckage i den. Men som du säger så struntar nog många i att byta dessa slangar (lp sidan), de kostar en del tyvärr och de kan sitta stenhårt vid kopplingarna, speciellt på kompressorn, en kompis vred sönder en del av en kompressor när han försökte lossa så den blev oanvändbar, och jag har själv försökte lossa en sådan koppling, men jag vågade inte ta i vad som behövdes. Nu snackar jag e34. På e34 så går slangarna över till vanliga rör några dm från torpedväggen. |
|
| tack så mycket för all hjälp jag har fått.nu har jag varit och kollat på en auktoriserad bmw verkstad han gjorde en felsökning och fylde på med kylmedel och spårmedel tror jag han kunde inte se exakt vad det är för fel men trolgt kondensatorn säger han det skulle han kunna se när det är tomt med kylmedel säger han,och det var fel på motståndsfläkten.men han säger att oftast är det kondensatorn säger han nu återstår det att vänta och se jag ska ju tillbaka och så ska han se med en uv lampa.tack allihopa för tipsen mvh.bolulu... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.