|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
har haft bilen i 3 år inga problem funkade vintras.men nu ger den bara ljummet luft vad kan man kontrolera och vart ska man tiitta. har frågat lite men dem vill ha 900kr bara för felsökning. har gjort service nyligen själv men har inte bytt kupfilter än har det med den o göra för att det finns tryck.... | |
| du har nog slut på kylmedel | |
|
är det läcka någonstans eller ska man kontrolera något och är det bara fylla.vart rekomenderas? är det normalt att det tar slut... |
|
|
kolla med en kylåfrys firma om dom kan fylla på åt dig. ta reda på vad och hur mkt medel du ska ha innan dock. vad jag vet brukar det "försvinna" medel även om det inte finns nån läcka, bilen är ju endå 9 år gammal nästan |
|
| tack så mycket... | |
|
Kylmedel försvinner inte om det inte finns någon läcka...förstår inte riktigt hur du menar baader. Kan vara ett litet läckage i t.ex kompressortätningen som till slut slår ut systemet pga för lågt tryck. Ett läckage i t.ex tätningen på kompressorn kan vara så litet att det kan hålla trycket i "flera år" efter en påfyllning,dvs kylfirman hittar inget läckage direkt på plats s.a.s.,men dem måste fylla på med litet spårmedel(+ kylmedel såklart) som ska hitta sådant och ger förmodligen en garanti på ett "par -tre månader" om det visar sig att lågtrycksvakten slår ut systemet innan dessa "garantimånader" gått ut. Nåja...Lycka till. Lite sympati: Ps. Jag har också problem med min Acc(i 735:an) och har inte hittat felet än :( trots en viss arbetsinsats här för ett tag sedan,sedan tog lusten/tiden slut...Ds. Mvh Janne. |
|
|
tack janne för ditt svar jag kom på att när man drar ner till 16c så går den inte upp fläkten det känns som att den stannar på mitten ungefär men förut om jag inte minns fel när man drog ner till 16c så gick den för fullt.... |
|
|
Läs mekartipset: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Det kan vara kondensatorfläkten som gett upp. Samma symptom på min så nytt fläktmotstånd + fyllning sedan svalt och skönt. |
|
|
Låter onekligen som det är för lite gas i systemet. Förutom axeltätning på kompressorn så försvinner det med tiden gas genom gummislangarna, dock för lite för att spåra med läcksökning, så påfyllning kan vara lösningen. Även om kondensorfläkten i fronten skulle vara kass så skulle du få kylning en liten stund, och i synnerhet när du får fartvind genom kondensor och kylare. På senare E39 är kondensorfläkten varvtalsstyrd utan effektmotstånd osv som annars går sönder ibland. Det finns även en självtestfunktion på dessa som går in vid varje kallstart. FP |
|
| hade samma problem med en 525 -93 där läckte det, tömde systemet på 1½år... en slang ner till kompressorn som läckte.. | |
|
tack för all hjälp ska testa med att fylla på lite med kylmedel första hand få se om det hjälper och lång tid det håller.undrar om kyl grabbar fyller på sånt... |
|
|
Kylmedel kan visst försvinna utan läcka! Fyllde på min AC för 1 år sedan och den blev som ny. Gjort läckagetest som visar 100% tät. Det läcker ut några procent varje år som är helt normalt. Båda bilarna jag har är likadana. Efter 8 år så är det normalt med större service på en klimatanläggning. Men, om Du tappar kyla snabbt så läcker den. Min var typ 60% kvar i kylning och blev bara lite sämre för varje år. En större försämring snabbt tyder på läckage. För 1t så får Du kontroll, service, och påfyllning i Tyskland med garanti. Ja, med moms inkluderat med.... Tysk service spöar skiten ur svensk! |
|
|
528:an>>>Nu skriver också du att det inte kan försvinna något kylmedel utan läcka. Sedan längre ner i ditt "skriveri" så står det...citat:Det läcker ut några procent varje år som är helt normalt??? Det jag menar med läckage är just det jag skriver ,dvs det försvinner kylmedel ut ur det slutna systemet pga läckage,vilka läckage skriver jag ju inte...eller? Mvh Janne. |
|
|
Men... Funkar inte en AC på samma sätt som ett kylskåp?! Om inte, kan ngn förklara skillnaderna för mig?! Sjöberg |
|
|
Skillnaden är axeltätningar och gummislangar, till skillnad från hermetiskt slutna system med bara metallrör. Därför läcker det lite med åren utan att det är nåt fel. FP |
|
|
Precis som Folke skriver, det är normalt med lite "läckage". Janne, jag läste inte hela ditt inlägg, men visst har Du rätt i att det kan visa sig hålla länge efter påfyllning, medan det "sipprar" ut onormalt mycket och man bara tror att den är tät. Senare visar det sig kanske läcka i alla fall. Min g:a Volvo 850 fick repareras/tätas 2 gånger av just den anledningen som Du beskriver. Mvh: 528:n Formuleringen "läckage" var nog inte den bästa när det gäller att beskriva ett normaltillstånd.... |
|
|
hej igen undrar oxå det känns inte som att det ger fullt effekt när man drar ner till 16c .om jag inte minns fel så gick det för fullt när man drar ner till 16c vad säger ni om det? |
|
|
Baader: fyller man på ett system så gör man det genom att kolla på trycken, man vet ju inte hur mycket som läckt ut. Givetvis kan det inte läcka ut utan läckage i systemet som redan sagts, och det finns igentligen inget "normalt" läckage. Det får inte vara nåt läckage alls överhuvudtaget (igentligen), den firma som fyller på och vet om detta problem ,t.ex att axeltätningen läcker gör ett fel, och kan bli av med sin ackredering. Men man kör ju inte så hårt på reglerna verkar det som när det handlar om bil ac. Och t.ex axeltätningar är ju ett helsike, på vanliga stationära anläggningar har remdriva kompressorer slutats tillverkas för länge sen pga. detta problem. //Simon |
|
| nu har jag varit o kollat på en ac verkstad han säger att det är hellt tomt med medel och han skulle fylla på och lägga något spår sa han sen får vi kolla med lasern vart den läcker sa han men det gick tydligen inte kolla förren det har läckt ut igen.ha sa att det kan ta 10 dar det kan ta 1år.. | |
|
Så får han ju absolut inte göra, först måste han ju provtrycka för att hitta läckaget, spårmedel får ju bara användas om man absolut inte kan hitta läckaget, eller så att det underlättar tills nästa gång det är tal om läckage. Vad jag menar är att man får igenligen inte fylla upp systemet utan att ha åtgärdat läckaget, och spårmedlet sugs ju in tillsammans med köldmediet. Men hur som helst så bör han ju först åtminstone försöka hitta läckaget genom att provtrycka systemet. //Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.