|
|
|
|---|---|
|
...vid jämn gas. Släpper jag gasen helt, eller gasar försvinner det! Funderar lite på om det uppkom efter jag hade den på service och tändstiften byttes ut, kanske satte i fel?! Går perfekt på tomgång och övriga hastigheter. Verkar ibland som det yttrar sig mer när det är fuktigt, kan dock vara inbillning! En vild tanke jag oftast får vid lätt bakfylla är att det beror på för lite olja i automaten, den kan nämligen även rycka till litet när den är kall och man står still och ska köra iväg, precis som att den behöver lite gas för att växeln ska gå i. Hade den inne på automatlådeoljebyte + sil, kanske fyllde BMW på för lite olja. Min tanke är då att vid 80-90 km/h och endast 1000-1200 rpm bör ju oljetrycket i automatlådan vara ganska lågt. Ponerar man även att oljenivån är för låg kanske trycket blir så lågt att den inte "orkar" driva ordentligt utan rycker lätt....kanske helt galet...!?:) Kan också nämna att jag hade släp på kroken och skulle backa, vid lätt gaspådrag rullande den hackandes/ryckandes bakåt. Ökad jag gaspådraget gick det bra! Verkar vara ngt med oljetrycket i lådan... | |
|
Hejsan, På min var det ett tändstift. Går inte att understryka hur viktigt avståndet är. Eventuellt kan det vara en luftmassemätare. Går att kolla med en voltmätare men jag kommer inte ihåg just nu vilka värden som gäller. Om felet uppkom efter servicebesöket tror jag dock mest på tändstiften. MVH////////////////////CL |
|
|
Kanske ska börja med att köra till BMW och läsa av felminnet! Vilka tändstift rekommenderas för övrigt till M73? Mvh |
|
|
Hur gick det med aut lådan ?? Fick du reda på vad det var ?? |
|
|
BMW uppgraderade motorstyrningen och vips vart det borta. Inga ryck och nu är tomgången totalt vibrationsfri. Kan nog ställa en krona på insugen utan att den välter. Motorn känns överlag "rappare", möjligen placeboeffekt.... Rekommenderar verkligen de som har den äldre programvaran att uppgradera. Nu står dock bilen avställd inne i värmen och väntar på våren...Ny servad, ny vaxad, ny bes och med recondat läder !! Mvh / |
|
|
Hej jag har liknande symtom med min framförallt ryckningarna runt 80 km vid lågt varv o låg belastning så jag är nyfiken på vilken verkstad du vände dig till och om det blev dyrt med uppgraderingen Mvh/ vissa bara drömer andra åker 750 Håbba |
|
|
Det var BMW i Älmhult som utförde det. Kostade runt 600kr, den i särklass mest prisvärda investering jag gjort på bilen. Tror jag lagt runt 45-50000 totalt på bilen (service, nya delar etc.) under de drygt 2,5 år jag haft bilen. Dock har inget utmynnat i så stor förbättring som uppgraderingen för "fjuttiga" 600 kr. Mvh / |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.