|
|
|
|---|---|
|
Har suttit och kikat på inlägg som handlat om "tänd motorlampa". Den betyder enligt instruktionsboken "Försämrade avgasvärden". Min lampa tändes i går eftermiddag. I dag har jag kört både i stan och ca 4 mil på motorväg, och lampan har varit tänd hela tiden. Jag har inte noterat att bilen gått sämre med lampan tänd. Det har tydligen många andra gjort som skrivit i ämnet på forumet. Nyss åkte jag och tankade bilen full på min vanliga mack med samma oktantal som vanligt (95). När jag startade bilen lyste inte lampan längre! Det var knappt halv tank innan jag tankade. Är det någon som har en förklaring på hur det kan komma sig? Var det möjligen bara en tillfällighet att lampan slocknade efter tankning? Bilen (540iA-00) har gått 9000 mil. //Jerry | |
|
Hej! Dristar mig till att ge ett svar som kanske inte ger dig så mycket mer än vad du redan vet...Men>>>>>Tillfällighet eller begynnande problem av något slag t.ex tendens till fel på lmm eller lambdasonden eller något annat "svårlokaliserat fel". Eventuellt så kan BMW hitta detta problem med "motorlampständning" med lite tur vid uppkoppling på deras dator,ev kan du få vissa lagrade felmeddelanden då...Men inget att ge sig f-n på. I och med att du nu ej har denna lysande lampa, så kanske du ska vänta med att åka till v-staden tills den börjar lysa nästa gång, KAN vara lättare att då upptäcka "felkoder". Du kan iofs hoppas på att den ej återkommer öht :) Mvh Janne. |
|
|
Hej, bilen ska in på Insp II för första gången om ungefär en månad. Om den inte börjar uppföra sig konstigt får det väl vänta tills dess. Jag antar att det inte kan vara någon fara att köra bilen med motrolampan tänd så länge man inte märker att den skulle gå sämre elle börja få anmärkningsvärd bränsleförbrukning. mvh. Jerry |
|
|
Ett alldeles entydigt svar om motor'n tar skada av tänd motorlampa eller ej, beror som du säger själv på vad det är som är fel...Om den går ojämnt el.dyl. så bör man naturligtvis inte använda bilen..Kan väl i ogynnsamma fall sabotera katalysator'n(om det är oförbränd bensin som "går vidare" s.a.s. Inte heller bra för motorn om den t.ex. missar på någon cylinder(men det lär du märka om den gör det). Mvh Janne. |
|
|
Det finns funktioner i motorstyrningen som tänder lampan efter registrerad störning eller fel, men om felet upphör igen så släcks lampan efter ett visst antal körcykler, dvs start, körning (motorn genomvarm), stopp igen osv. Det finns en stor mängd fel och störningar som kan registreras och tända den gula lampan, beroende på typ av fel så kan även motorn tvingas in i nödprogram med varvtalsbegränsning på olika nivåer, annat växlingsprogram osv. Du kan lungt köra vidare, vid servicen senare kommer felminnet att läsas av och visa vad som orsakat störningen. FP |
|
|
Tack för era svar. Jag använde "Besten" idag också för lite brukskörningar. Det blev bara korta sträckor fram och tillbaka till båtvarvet. Dock visade sig inte motorlampan (annat än vid tändningsläge). Jag ska meddela verkstaden om några veckor när det är dags för service. mvh. Jerry |
|
|
Hade bilen på verkstad i går, och fick besked om att motorlampan på min bil lyser för att lambdasonder är defekta. |
|
| Blir det en dyr historia att byta? | |
| Ca 4750kr är priset jag fått (2 lambdasonder + arbete). | |
|
Då uppstår ju direkt frågan om varför sonderna är defekta vid så lågt miltal? Skulle insistera på att verkstaden lokaliserade orsaken innan de sätter dit nya sonder. Vill minnas att bl.a. Hasso har skrivit mycket nyttigt om att orsaken måste identifieras och åtgärdas vid dessa typ av fel. Mvh Björn |
|
|
Jerry E: Jag hade samma problem som du med att motorlampan plötsligt tändes för att efter några dagar släckas och sedan tändas igen....Så höll det på 2-3 veckor, var inne och fick felminnet avläst ett st lambdasensor hade inte skickat signal. Troligen defekt. I väntan på att jag skulle byta den provade jag med att koppla loss el-kablarna från sensorerna och sprayade med elektronik spray. Dagen efter slocknade motorlampan och har varit släckt nu i 1 vecka. Tydligen är fukt ett problem då sensorerna är väldigt känsliga, i mitt fall var det förmodligen det då jag innan hade gjort en underedsspolning. Bilen gick klockrent för övrigt även med motorlampan tänd. Kolla så att de verkligen är trasiga så att det inte bara är glapp eller fukt. Vh/ Kermit. |
|
| Tack för tipsen! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.