|
|
|
|---|---|
|
Har sökt på forumet men inte hittat något direkt svar på hur länge man ska köra in sin nya BMW. Någon som vet? Mvh | |
|
Står det inte i manualen? Kärran Länk |
|
|
alla manualer är missvisande vad jag har sett.. en motor skall inte köras in försiktigt utan högt varv. Tvärt om! Precis som mc-motorer så skall motorn bara bli varm, sedan skall man öka belastningen gradvis. både genom att motorbromsa och gasa mer och mer till högre o högre varvtal. på 70-talet kanske man skulle köra in en motor som det står i manualen men idag så görs delarna med så stor precision att några drifttimmar för att köra in delarna i motorn så att de får bra passform är inte lönt. Istället skall man köra in motorn hårt så att kolvringarna och cylinderloppen tätar mot varandra. Så har man kört in motorn rätt så får man en effektivare motor som troligtvis inte dra någon olja efter inkörningen. När man kör in motorn är det vanligt att den tar olja o andra sidan. Det är vad jag har lärt mig från folk som har byggt högprestandamotorer. |
|
|
Länk Mvh |
|
|
Att motorn ska köras in under hårt belastning är jag beredd att avfärda som rent skitsnack. Motorn skall köras in exakt enligt de anvisningar som BMW rekomenderar, och som anges i bilens instruktionsbok. Om någon vill experimentera genom att köra in motorn stenhårt: Varsågoda. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Har inte fått bilen än :( så tyvärr har jag ingen manual att tillgå. Verkar som om det finns olika åsikter om inkörning! Precis det jag upplevt när man pratar med folk! "Kör som vanligt" är en uppmaning, vad nu "som vanligt är"... Ska man ut på landsvägen eller bör motorn få arbeta på olika varvtal och belastningar? Hur många mil osv osv. Får naturligtvis instruktioner när min bil kommer, men tänkte att någon som nyligen hämtat ut sin bil visste. mvh |
|
|
Kalle: När man kör in en motor så vill man "slita in" kolvringarna, för det behövs ingen "stenhård" körning, däremot 20 min. varmkörning och sedan korta fullgasaccar + motorbroms mellan ca. 1800-4200 varv i kanske 10-15 min. blandat med vanlig körning. Ett oljebyte direkt efteråt är ingen dum idé. Naturligtvis är urvarvningar korkade, liksom hårdkörning med iskall motor. Kollade du in länken? Mvh |
|
|
530 E60: På M3an som jag hade så fanns det en dekal på fram doran(rutan)om vad som gällde vid inkörningen. Jag är övertygad att det finns en bra anvisning om hur du ska köra in bilen i instruktionen. Tror inte att rätta metoden är att köra bilen på max under de första 300milen. Dock är det bra att köra på flera olika växlar precis som du har tänkt. |
|
|
Håller med Kalle här, följ instruktionsboken. Att undvika korta körningar kan nog åxå vara bra, men så är det ju även om motorn är inkörd. Förut har vi ägt en fd demobil, man kan ju undra hur den blev inkörd. Men vi körde iaf med den tills den gått ca 14000mil och den tog inte en droppe olja mellan servicarna(1500mil). Några andra kostiga fel blev det inte heller på bilen. |
|
|
530E60: Köra normalt= Grundgas vid 12-1500 varv på ettans växel. Växla till nästa växel vid ca 2.500 varv. Ingen extrem segdragning på högre växlar vid låg fart (alltså inte ligga i 50km/h på 6'ans växel och fullgas så det vibrerar i hela bilen). Det kallar jag normal körning, hur har du kört själv hitills? M V H Stephan Höjden av utmaning: -Köra lånad Ferrari F430 på bana Fredag den 13:e! |
|
|
Joo, det är väl nå´t sånt även jag kör "normalt", ville bara ironisera lite över själva uttrycket! Frågan är väl bara hur långt innan man sakta men säkert törs varva mer... Mvh Stefan |
|
Helga |
Kör som du har förstånd till! //Helga |
|
Kalle har rätt, följ instruktionsboken. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Länk | |
| Det är väl självklart att följa instruktionsboken. Max 4500 varv 200mil | |
| Sen står det att man ska variera varvtalet. Man undrar varför? | |
| sluta oroa er, om ni vill kan jag köra in era e60or :D | |
| Det är för sent med min :) | |
|
Ak väl vara för att den ska slitas in på olika varvtal. 4500 varv på motorväg i 200 mil i sträck låter inte som nån bra ide. Ansträngde mig för att använda alla växlar under inkörningen, normalt så hoppar jag över 3:an och 5:an. Det är ju bara att ställa sig frågan om man skulle kunna tänka sig att köpa en demobil av en motorstarkare modell? Finns en stackare här i stan som blev nummer 2 med en 325 han tog demobilen... Och den hade iallafall jag utforskat och sträckt ut litegrann... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.