AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.542

Kan en trasig databox ge upphov till omjämn gång?

Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Har problem med min E30 320i -89. Svårstartad främst som kall och går ojämnt, bluddrar vid gaspådrag, även som varm. Ojämn och låg tomgång. Verkstaden sa att den gick för fett.

Har bytt alla tänddelar, bränslefiler och sånt enkelt. Lämnade in den på verkstad för diagnostik, fann då fel på trottelpositionsgivaren som byttes utan skillnad och fick 2.3 mS (ref värden 3,0-8,0 mS) på insprutningsventiler. Kan insprutningsventilerna ge uppov till problemen? Kan det i så fall vara databoxen som strular, eller finns det något annat som kan förklara krånglet? Hoppas någon kan hjälpa mig, min bil äter upp alla mina pengar!

Mvh,

/Linus
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Vad sägs om tjuvluft?? prova med att spraya startgas på gummidelarna runt insuget. ökar tomgången då för en stund så är det tjuvluft

---
King of the road
Xy
252
Xyris
520i -93
testa startgas. Annars kan det bero på överslag eller skada i kretskortet bakom instrumentpanelen. Det var det på min, vilket resulterade bla, i ojämn tomgång.

>>>Need for Acceleration>>>
svintoleffe
Kolla så det inte var som på 325, det sitter någo liten form av sak under insuget, som det går en sladd till, har den vakumslangen hoppat ur insuget, o tjuvluftar, då tappar den cylindrar o går som en påse nötter.

Iannat fall, så är det nog att du har en vakumläcka, prova över gummin o allt, med startgas, man märker på engång, om du har en läcka i någon slang.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Visa användare
586
wdac
325i -05
kolla lambda soden först!!

den kan ge normala värden på tomgång till databoxen.. hade samma problem bytte lambda sonden å nu går bilen som den ska även om min databox inx polarns databox inte hitta någe fel på sonden...
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Tack för tipsen! Tror inte att det är tjuvluft, har gått igenom bälgen och provat att spraya med startgas utan att varvtalet gått upp. Lösa eller spruckna slangar har jag (eller verkstaden) inte hittat heller.

Tändstiften är ordentligt blöta och det luktar bensin, men tänddelarna är nya, och uppmätta och inget fel på! Misstänker att den får för mycket soppa, och enligt diagnostiken är det felvärde från insprutningsventilerna, som styrs av databoxen. Skulle egentligen vilja testa med en annan databox innan jag köper en så att man inte lägger ner en massa stålar i onödan. Tror ni skroten är schysst och lånar ut en databox en liten stund så man kan prova? Är det mer sannolikt att spridarna läcker?

Mvh,

Linus
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Läckande avgassystem framför lamdasonden kanske? Annars skulle nog ja forsätta med o byta lamdan!

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Enligt diagnostiken skickar lambdan korrekt signal, och jag tror att de testade lambdan och annat även under gaspådrag utan att finna något fel. Så jag är tveksam till att det är lambdan som strular! Men jag har haft fel förr...

/Linus
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Har beställt en "ny" box nu ialla fall... Ska bli spännande o se om felet sitter där!

/L
an
208
andbilh98
Bmw 325iT -89
Linni229! Säg till när du hittat felet? Finns det något kretskort i bilen som kan krångla??Har ett liknande fel...Har borrat ett hål under mätarhuset. Höger sida om tändningslåset...Sitter det något där som kan ge liknande symptom?
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Om den blir sur, kolla motortempgivaren och ev kallstartsventi.

Sedan kan man ju misstänka läckande insprutare. Kanske lite insprutningssmörjning kan hjälpa.
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Kopplade in den nya databoxen i kväll. Bilen gick ryckigt till att börja med, men efter några minuter gick den bättre och bättre. Efter fem minuters körning gick den riktigt bra, inga ryck och jämn tomgång. Gick lika bra efter omstart också. Så j-a gött! Antar att det tog en stund för den nya boxen att läsa in sig, därav den ojämna gången i början.

andbilh98: Förstår jag dig rätt om du misstänker att du borrat sönder något vid täbdningslåset? I så fall vet jag inte om det sitter något där som kan ha gått sönder, men jag tror inte det. Databoxen (antar att du menar det med kretskort) på min 320 -89 sitter ovanför handskfacket på höger sida, lätt åtkomlig om du skruvar ut två skruvar. Kablarna verkar gå ut i motorrummet på den sidan, alltså inte vid tändningslåset. Vet dock ej hur det förhåller sig på din äldre modell som förmodligen har ett L-jetronicsystem. Står en del om det i Haynes reparationshandbok.

Mvh,

Linus
Ma
7
Marqz
325 -88 320 -86
Har samma fel på min 323.a kanske ska byta box på den också och kolla om den går bättre . humm. måste testa iaf. har en kompis som har en box kan testa med den kanske ? ... tack för infon .

/Marqz.

BMW E-30 Drift
Ska byggas om och trimmas i höst/vinter.
an
208
andbilh98
Bmw 325iT -89
Linni229: hmm..Vet ej vad mitt system heter...Kommer då från en 86:as 323. Var fundersam på om det finns något annat än boxen som styr insprutningen..?

Marqz: Berätta om det blir bättre med en box då du provat.
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
andbilh98:

Boxen samlar ju info från en massa givare i motorn och tändsystemet och bearbetar denna för att bland annat styra insprutningen. Så fel från givarna kan ge upphov till dina problem, men det vet du säkert redan!

Det finns styrboxar för andra funktioner också, men bara en för insprutningen. Kan åter rekommendera Haynes reparationshandbok (som kan finnas på biblioteket, sälja annars bla på Biltema) där det finns felsökningschema för olika problem kopplade till det L-jetronicsystem jag misstänker att du har.

Mvh,

Linus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.