AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
978

kolla mätarstänningen med dator

hej, jag har hört att man kan koppla in en dator till bilens databox, och läsa av hur mycket den gått, så den inte är fifflad med...

undrar om någon vet om man kan låna en sådan box, dom har visst på volvo som man använder även till bmw...
någon som vet, borde ju gå att låna, eller får man köra in till en firma som har?

isåfall vill jag veta var man hittar en sådan typ i uppsala, eller värsta fall stockholm.
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Du kan bara kolla om nyare bilar är skruvade. Och för att göra det, så är det bara att åka till BMW för att kolla upp miltalet.

/Edvard
BMW CS # 4503
bilen är en 525tds 92.

är det bara att åka till en verkstad eller någonting så kan dom kolla det på direkten då?
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Funkar inte på gamla E34an bara dom nyare modellerna av bmw.Jag har hört att man kan fiffla tillbaka mätarställningen på huvud datorn så att det inte märks att den är skruvad? är det någon här som vet om det stämmer?

nyare E34? från vilken årsmodell är det då?

detta är en 92:a

hur kollar man på bästa sätt att mätaren är ok..
hur kan man kolla om den varit import?
kommer från ett taxibolag.
ch
212
chris
330 coupé -02
Har hört någonting om att "datorn" loggar antal abs pulser som sedan någon Herr doktor/proffesor Tysk kan räkna om i München.På 3-serien var det fr.om E46.

Om det är sant vet jag inte
netsix
Hur långt har den gått enligt mätaren? En taxi rullar säkert 15000 mil per år.

/netsix
enligt mätaren har den gått 12 tusen.

men den har varit resevbil hos taxibolaget.

och vid dom miltalen vil man ju vara säker på att det stämmer.
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Taxibolag brukar inte ha dieselbilar som reserv då de kostar mycket i skatt även om de bara står.
De kan ha en bensinare som reserv bara för att den kostar inte på långa vägar lika mycket att ha stående.
En åkare jag känner har en bensinare i "reserv" som det heter men det är egentligen hans privatbil.
kolla upp mätarställningen noga, pedalgummi?
Ratten? kanske M testa den?
skulle jag göra!

fyrhjulsdrift är roligast!
jo, men man kan ju faktiskt ställa av en diesel när man inte kör med den.. då spelar det ju ingen roll.

problemet är att jag måste kolla bilen när jag hämtar den, man kör lixom inte 80 mil för att ta en titt..
netsix
Jag tror inte dom besvärar sig med att ställa av och på den varje gång den skall tas i bruk. Det brukar heta att det varit en "reservbil".
Kolla med bilregistret om den varit avställd mycket under åren.
077-1141516.

/netsix
netsix
Glömde säga det att en diesel köper man om man kör mycket och har billlig diesel annars tjänar man inget på att köpa en diesel, dyr skatt. Så 12000 mil på en gammal bulle från 92 låter lite otroligt.

/netsix
kan man gott tjäna in om man inte har billig diesel, lastbilsreggar du den, vilket är lätt, så ger du ju bara 1050:- i skatt, det är mindre än bensinare..

jag ger 4:- litern, och det lönar sig garanterat hur man än vrider på det.

jo, det låter ganska lite, men jag får försöka kolla upp den.

är detta bilregistret? 077-1141516.
netsix
Men man lb-regar inte en taxi.
Ja, det är bilregistret, tryck 3 när du kommer fram så får du prata med en i kundtjänst.
Man skall köra ganska mycket för att tjäna in en skatt på 8-9000:- om man inte lb-regar. Många vill ju åka lagligt.

/netsix
ka
78
kanding
X5 G05 30d -19
Man kan fiffla med både datorn och mätarställningen, även på nyare (vet dock ej med de allra senaste). Detta är dock (enligt vår BMW-verkstad) mycket svårt, och de kan inte själva göra det och vet inte heller hur. BMW-verkstaden kan kolla detta med sin D.I.S-dator (har jag för mig det hette) så att mätarställningen överensstämmer med datorns miltal.
Kollade Z3:an på så vis innan det blev affär, de kan samtidigt också se så att elektroniken är ok mm, klart värt ett par hundralappar...
Dieselbil som varit registrerad som taxi...
10 år x 10.000-15.000 mil = trolig sträcka 100.000-150.000 mil...
respect... ;)
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Finns servicebok?
Kollat besiktningspapper?
Låter otroligt med en Dieselbil som gått som taxi och bara 12000mil.
Något är fel!

fyrhjulsdrift är roligast!
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Ja det finns väl ingen firma som köper en bil för 350,000sek och har den ståendes som reserv.Dom taxi schaffisar jag har pratat med säger att bilarna går ca 50,000 mil på 3år.Även en privat körd disel som endast har gått 1200 per år låter orimligt.

Ba
20
Basset
850 CiA -93
Har pratat med min lokala BMW-handlare (Kristianstad) inför ett köp av en 850. Det GÅR inte att via boxen kolla om mätaren är omställd. Om man ska köpa en importerad bil, eller annan, och inte är säker på vad den gått kan man välja en annan bil, eller om priset är "rätt" och skicket är fint, köpa ändå. Så gjorde jag med min 850 CiA -93. Jag kände på spakar, kollade inredningen, satt i stolarna, kollade oljan, lyssnade på motorn, hårdkörde, bildade mig ett allmänt intryck.

Nej, jag är inte säker på att bilen gått de där 11.700 mil som stod på mätaren, men jag tror ändå att jag gjort ett bra köp såhär efter 3 månader. Ibland måste man chansa och lita på magen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.