AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
779

BMW Fabriken

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Var till BMW-fabriken på guidning idag. Var superkul! Fick se när de satte ihop bilarna. Robotarna som arbetade med att få ihop karrossdelarna etc. När de plockade ihop inredningarna m.m. Fick också se när en M6 E60 blev färdig.

Frågade också guiden om han visste hur många M5 E60 som producerades varje dag och antalet ligger nu på 28 st om dagen. Givetvis tillverkas det mindre M6 än M5.

Runt 1300-1400 st bilar blir producerade varje dag i Dingolfing (i Plant 2,4). Det är den största BMW-fabriken i hela världen.

Det är ca 24.000 st anställda som jobbar i den fabriken.

Varje dag så kommer det in över 11.000 st bildelar till den fabriken.

Finns mycket mer att nämna, men det bästa och roligaste är att åka dit själv och se.

//Schnitzer

Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

får alla gå in och kolla? vad kostar det?
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Baader:

Man tar kontakt med dem och visar intresse att man vill gå på en tour. Det kostar ingenting!

//Schnitzer

Schitzer:

Visst var det trevlig tur?

Fick du oxså en fanta efter besöket?

Tog dom upp Bmws historia före/under kriget?
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
starre:

Ja, turen var oförglömlig.

Nej, ingen av oss blev erbjuden någon dricka tyvärr. I och för sig så var det bara 20 minuter kvar innan BMW-shopen stängde och vi ville dit efter touren.

Nej, de tog inte upp något om historian. Vi fick se en film på 15 minuter i början på hur det såg ut i fabriken. Sedan fick vi ta en promenad genom allt. Var väldigt kul!

Vi var dock inte på lackeringen, dock det är väldigt krångligt när man är så många.

//Schnitzer

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
starre:

Vi fick i alla fall ett varsit prospekt om BMW-fabriken i Dingolfing!

//Schnitzer

Schnitzer:

Hur länge var din tur?min var nästan 3h

Ingen historia det var trist alltid bra att få en historia lektion om Tyskland.

Hur många var ni i gruppen?

Och ja den turen lär man inte glömma:))

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
starre:

Min tog inte också nästan 3 timmar. Ja, tråkigt att det inte var någon historia på min tour.

Vi var 18 stycken i gruppen. Det var jag då förstås, och de som jag pratade med var från Ungern och USA. De andra vet jag faktiskt inte, men tyckte någon sa England också.

Träffades ni i din grupp också i Pavillionen bredvid BMW-shopen?

//Schnitzer

Om man vill kika på BMW museet ligger det i anslutning till fabriken eller ligger den nån annanstans?
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Clubsport:

BMW Museet ligger i München vid BMW-tornet. Fabriken där jag var ligger i Dingolfing. Har för mig att det är ca 8 mil mellan de ställena så det är ju inte helt omöjligt att se båda på en och samma dag. Dock bra att veta, de håller på att bygga om BMW Museet nu, och ska hålla på i 3 år. De visar ändå lite från BMW Museet vid/i Olympiaparken. Vet inte exakt var det är, men jag ska vänta med att gå på museet tills det är där det brukar vara.

//Schnitzer

Schnitzer:

Jag var i Regensburg(237K bilar/år kontra 280K i Dingolfing) som oxså startade turen vid en Bmw Shop med lite godsaker.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
starre:

Jaha, var du i Regensburg. Ja, det var nog inga fel heller :)
Vilka modeller fick du se inne i fabriken där?

//Schnitzer

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.