AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.683

Ny bil, nya frågor, 523ia E39

Visa användare
242
power_1333
[ BMW 320i cab ]
Har presics köpt en 523ia -96 e39. Och som vanligt dycker det upp ett par frågor när man börjar titta på bilen "hemma".

Fråga 1:

Där satt en eftermonterad radio i bilen. Och dom hade då byggt om org.bandaren genom att såga upp fronten. Jag vill ha en org radio igen så man får en snygg instrument bräda igen. Har hört att man kan köra en eftermarknads cd-växlare med Mp3 till bmw. Men frågan är vilken org radio behöver jag då och kan jag sätta den i min. SE bild för medföljande radio. Länk

Fråga 2:

Hur ser jag vilken färddator jag har. Sitter den knapp med BC på vänster spak men inget händer, något med radion att göra??.

Fråga 3:

Ska lampan till växellägena på automaten vara tänd hela tiden??

Fråga 4:

Kan man köpa ett löst dimljus glas??

Fråga 5:

Fick med två nycklar med fjärr. En går att starta med men inte den andra och ingen går att låsa via fjärr, något man kan göra själv. Tre kappar finnes.

Annas är de en helt klockren bil, går riktig fint i motor o låda.

//Ville
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

1 finns att köpa på bmw men den kommer vara dyr.

2 radion ska inte ha nått med datorn att göra

3 jag tror det

4 japp på bmw

5 kolla om batteriet i dosan är ok
Visa användare
242
power_1333
[ BMW 320i cab ]
1: OK. men jag tänker att köpa en eftermarknads cd-växlare av annat märke och undrar vilken BMW org radio som jag kan sätta i min bil som klarar cd-växlare.

2: OK. men det kan alltså finnas en BC knapp utan att man har någon typ av förddator.

3: Ok. Någon mer som känner till detta, jag skulle vilja ha de till att den ska stängas efter ett tag när man har sängt dörrrar och låstet men så kankse de inte är.

4:Bra, någon som vet pris, ett komplett på autoexperten kostar 900kr

5: Har satt i nya batteriet i båda fjärr nycklarna utan resultat.

//Ville
1. Du skall ha en BMW Business eller Professional ( kassett är lättast att hitta beg.) samt EN MID eller IRIS panel ( panelen som hör hemma där man såga i din bil...)
Vissa Sony och Alpine växlare funkar m.h.a. interface boxar ( bilstereo forumet)

2. Knappen BC skall växla infon i instrument huset ( temp. förbrukning osv..)

3. Den röda lyser så länge bilen är "vaken" när bilen ca 15 min efter låsning går i "sleepmode" slocknar den

4. Bör man kunna hitta hos BMW ( Länk ) verksar nästan som det är kpl. insats dock..

5: initera nyckeln efter batteri byte ( se instruktionsboken)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
242
power_1333
[ BMW 320i cab ]
1. Men kan jag bara byta till en annan radio bara så eller finns det någon av alla raidos som kan passa i en bil med Reverse RDS som standard. Vad menas med MID eller IRIS panel är det två delar som jag ska ha och har jag kablar till detta i min bil med bara Revverse som org.

//Ville
Visa användare
242
power_1333
[ BMW 320i cab ]
Fick ett mail av autopower om korsposting. Tänkte inte alls på de när jag skerv i annan tråd med om BC knappen.

Jo det är så att jag har en BC kanpp på vänster spak men inget händer när jag tycker på den. Det enda jag kan se är Yttertemp.
Är det så att man bara kan yttertemp på min bil. Men finns kanppen BC ändå. Ska tillägga att jag inte har någon org radio i bilen, ska nog vara en Reverse RDS org.

//Ville
Miper335
Hmm...jag har samma problem men har inte hunnit att kolla den än ....hade hoppats på en säkring.

Kan inte hitta någon annan tråd med någon med samma fel.

De tidigare bilarna som jag har provkört har snitthastighet,bensin kvar i tanken samt förbrukning kunnat avläsas då man tryckte på BC-knappen. ( E39 och "lilla" färddator )

Givetvis fungerar nu inte detta på just den bil som jag valde att köpa.

Har ingen annan stött på detta?

Om den ÄR trasig kan det då gå på Bmw garanti ?( typ elektronikgaranti )
Visa användare
242
power_1333
[ BMW 320i cab ]
JA, jag funderar fortfarade på detta. Varför har bmw satt en BC knapp om det inte finns någon funktion för den. Dom är ju inte så glada för att ha fördraget för cd-vxl tex och annan el utrustning.
Miper335
BC knappen ( Board Computer ) sitter inte där utan anledning
utan det är våra som helt enkelt inte fungerar!

Luddigt med vad som var standard på respektive årsmodell men min bok (-00) skall ju täcka in alla modeller mellan 520 - 530D

Verkar konstigt om man inte får någon "bonus" utr. då man köper en dyrare bil.

På det mesta i boken finns det en stjärna som anger extrautr.
Färddator saknar stjärna vilket jag då tolkar som att den är standard på samtliga modeller!
Visa användare
242
power_1333
[ BMW 320i cab ]
Ja, det ända som visas i mitt fönster vid hastighetsmätaren är temp ute, men inget händer när jag trycker på knappen.
Be BMW om en utrustningslista eller hitta en under något säte. Länk
Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Väcker liv i gammal tråd: har samma problem med min E38. BC knappen på blinkersspaken fungerar ej. Färddatorn fungerar likaså checkcontrol panelen, inga pixelfel, men det händer inget när man trycker in knappen på blinkersspaken. Vad kan tänkas vara fel?
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Då ett år senare testar jag lyckan då jag handlat mig en 523 E39 där BC knappen "hängt sig" på förbrukning och visar inte ute tem och medelhastigheten. Någon som knäckt nöten än?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.