AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.094

Baklucka med softclose 523 touring

In
126
Ingmar

BMW X3 3.0iA -05
Hej
Idag när jag stängde bakluckan hördes det som motorn till softclose gick ovanligt länge och nu har luckan stannat i halvlåst läge går ej att öppna eller stänga riktigt , någon som har en ide om vad detta kan vara?

In
126
Ingmar

BMW X3 3.0iA -05
Lampan lyser också i bakluckan hela tiden.

Kan detta vara nåt till hjälp kanske?? Länk

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
DA
41
DALAILAMA
520i touring -98
Softclosemotorn i luckan har antagligen gått sönder (ett plastdrev som spricker).Jag råkade själv ut för samma sak och fick byta den. Motorn kostar ca 600kr hos BMW. Det är lite jobb att byta den själv men det är inte svårt.

In
126
Ingmar

BMW X3 3.0iA -05
Hej
Tillbaka från semester och ej hunnit fixa bakluckan.
Lite frågor ? Har nån av er någon arbetsbeskrivning hur man kommer åt inifrån och är det skillnad om man har utdragbart lastgolv , det har jag går det då överhuvudtaget att komma åt inifrån?

DA
41
DALAILAMA
520i touring -98
Det finns en nödstropp på insidan bagageluckan att dra i för att öppna luckan. Har för mig att den sitter bakom en plastbricka.

In
126
Ingmar

BMW X3 3.0iA -05
Har nu bytt komplett låsenhet, skilde endast 10 :- mellan bara motorn och komplett låsenhet! Arbetet var enkelt att utföra tog några bilder med kameran om någon är intresserad,
Tack för tipsen.
Ingmar

17
Sølve
520iT -97
M535i -86
Prøver meg med mitt første innlegg å dette fantastiske forum :

Jeg har idag også fått problem med bakluka på min e39 touring. Har lest om problem med plastskru i motor her på forumet, men lurer på om det kan vere ei sikring som er ødelagt.

Symptoma på min biler slik : Ingen lyd fra motor som stenger bakluka enten jeg bruker nøkkel, bryter inne i bilen eller handtaket på luka. ( Glassluka stenger som vanlig ). Luka er no open og lyset på luka lyser konstant.....

Felsøkningstips ?
Ke
195
Kenta-76
528iA Touring -98
Länk
kolla här
17
Sølve
520iT -97
M535i -86
Det er vel ikke kabelbrott som er problemet mitt, når lyset virkar, og motoren til glassluka virkar ?
Det einaste som ikke fungerer hos meg er at hovedluka ikke går i lås - ingen reksjon frå motor eller klikking i releer.
17
Sølve
520iT -97
M535i -86
Det var motoren til låset som måtte bytast på min bil også...
Forbausande billig - ca 600 frå BMW.
Visa användare
327
sword
330e Touring Xdrive 2021
Samma problem på min pärla idag. Trevligt att låset inte är dyrare. Men vet ni vad BMW eller annan verkstad tar för montering? Det är ju lite akut eftersom luckan inte går att låsa.
mvh
17
Sølve
520iT -97
M535i -86
Det veit eg ikkje, men det kan ikkje vere mykje. Det tok meg ein 1/2 time med fikling med dørsider, og 10min med motorbytte.
Visa användare
327
sword
330e Touring Xdrive 2021
Tack sovle. Man behöver alltså montera ner innerklädseln för att nå låsmotorn? Jag vill minnas att man bland annat behöver 10:ans lednyckel/långhylsa för nedmontering? Andra verktyg som behövs till låsmotorn? Byter man den mekaniska delen också?
mvh
17
Sølve
520iT -97
M535i -86
Eg brukte ingen hylser. Løyste den nederste delen av innerklädselen, og bretta den litt ut for å få plass til å demontere motoren. Eg tok ikkje av heile klädselen.

Brukte kun stjerneskrujern for å demontere skruer til innerklädsel. Motoren er festa med to små torx-skruar. I tillegg treng du ei tang for å løyse klipset mellom motor og lås. Plaststang mellom motor og lås skal brukast opp igjen.
Visa användare
327
sword
330e Touring Xdrive 2021
Mycker tack, Sovle.
mvh
Sword
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.