|
|
|
|---|---|
|
Just det, tänkte dela med mig lite... E34:n (min 3:e) jag hämtade från Frankfurt 09/03, var nästintill 100% rostfri, och jag är noga! Och nu till min förvåning, upptäckte jag av ren tillfällighet att avrinningspluggarna i främre baljorna var lösa, efter lite närmare undersökning, var hålet ordentligt rostskadade, inte så farligt på förarsidan, bilderna är från pass. sidan. Obs! Det gäller bara en plugg på varje sida, den som är helt öppen mot vägen, den närmast tröskeln. Nu vet jag inte vad detta beror på, men har lite teorier... 1. Pluggens tätning rost_golvbalja0.jpg torkar ut med tiden, pluggen börjar vibrera och tappar färg vilket resulterar i rost. 2. Däcksprut som blästrar pluggens nedstickande "fötter" och hålkanten, även detta bildar rost. 3. Pluggen verkar galvaniserad, om galvet vibrerar loss, resulterar det i någon form av kemisk reaktion, mellar de olika metallerna i golv/plugg 4. Att i kombination med något ovan, jag har kört mot marken (dåliga skogsvägar i Norge vid fiske, Roskilde?) och skadat pluggen. Hursomhelst, det är väldigt svårt att upptäcka rosten, då den kryper osynligt under den massiva underredsmassan. Nu är ju inte detta så farligt, den lilla plåtbiten i baljan är lätt att kapa bort och ersätta, om man nu upptäcker rosten i tid. Kan dock vara bra för er med E34 at kolla upp detta, peta lite i pluggarna underifrån... Lite bilder, ena sidan var rätt ok då hålet hade inte rostskadats nämnvärt, men passagerarsidan är värre: rost_golvbalja1.jpg rost_golvbalja2.jpg | |
|
Bilderna funkar inte :( // DZL_PWR Keep on keepin' on! |
|
|
och länkarna.... Länk Länk Länk |
|
|
Lite uppdatering, på pass. sidan igen Länk fixat på förarsidan (kameran pallar inte närbild :( ) Länk Länk Det är ingen fara egentligen, det är inga bärande delar. Jag tänker stoppa det på kemisk väg, rostomvandlare och kemisk metall, rostiga bitarna är ju borskurna. Håller det inte, får TIG-en åka fram, öva lite på gamla plåtslagarfärdigheter är aldrig fel... Kan tilläggas att den "tejpade" isoleringsmattan på golvet i kupén är kanon, rosten har inte klarat att krypa in under den (på bilderna ligger det bara rostdamm på själva isoleringen) Den isoleringen måste vara varmklistrad på något sätt, den sitter som fan, tur det. |
|
| Glömde tillägga att: koppla bort batteriet och var aktsam mot kablarna under passagerarstolen OM ni har Airbag på pass. sidan | |
Paap Reeder |
... dessa pluggar har förstört mången fin E28 E32 E34. MVH /// Paap R |
| Har själv aldrig haft problem med dessa på min förra BMW, men kollade aldrig riktigt noga, på den "nya" E30:n, ska jag peta upp de i vilket fall och täta om, försört vet jag inte, men sabbar lite gör de... | |
| mina är ju oxå helt slut men det är enkelt fixat med svets, rostfri plåt och rostfri tråd till svetsen... | |
| Ja, det blir nog att svetsa senare i sommar, det är enkelt fixat, det jobbiga är inredningen... jag kör TIG svets på tunnplåt, avgas. Det ger en finare bränna, utan massa sprut och med rostfri tillsats blir det kanonresultat, dock är det dyrt med tig | |
| Mina var borta då jag köpte bilen klippte ur en aluplåt som jag limmade över hålen med PL400 och sen täckde med underredsmassa,sitter fortfarande kvar efter 7 år | |
|
Det blev riktigt rostfritt med rostätare och rostomvaldlare, de har fått ligga och tugga rost i over 30h med avtorkning och nya lager i omgångar, det blir inte så mycket att spackla, väldigt lite som jag fick skära bort (bilder tagna med 0,3mpix mobil...) Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.