AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
610

Köp av E38(?)

Hejsan. Är precis färsk på området, men har haft en dröm ganska länge om att någongång äga en E38:a. Har börjat kolla en del. Hittat väldigt många som är till salu, men pga min färskhet på området så känns det som om man lätt kan hamna i en fälla om man skulle köpa en. Så om någon vänlig själ i detta forum skulle vilja ägna mig en tanke och kanske tipsa mig om vad jag ska kolla efter. Kanske en vag fråga så får väl göra den lite mer specifik: Tänkte kanske lägga max 120-130k ( om man nu kan få tag på en fräsch 740, 750 med ganska ordentligt med utrustning. Kan tom kanske tänka mig en 730 ). Om det visar sig fördelaktigt med import så är inte jag den som är den ;)
Själva huvuddelen är väl att jag inte vill köpa en E38:a som jag måste lägga åtskilliga 1000-lappar på att renovera. Har läst Begagnatguiden och Importguiden så ni behöver inte hänvisa till dessa ;)
Är tacksam för all hjälp som jag kan få!
MVH Marcus
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Hej Cade

Din dröm kommer bestå om du köper en e38. De är nämligen också en dröm att äga förutsatt att du hittar ett bra ex. Om du är ny på området är det ännu viktigare att du noga kollar upp bilens historik. Som vanligt när det gäller BMW har du ett större urval om du letar i Tyskland. Själv tog det mig flera år att hitta min 750 som var och är i superskick. Jag är i den lyckliga situationen att ha tjänstebil varför jag kunnat hålla v12:an i samma underbara skick samt låga mätarställning som när jag köpte den. Modellens svagheter hittar du om du söker här på forumet. Själv rekommenderar jag att du köper en e38 med skaplig motoreffekt. Personligen tycker jag att det är stor skillnad mellan 728/730 och 740/750 i körupplevelse. Även den gamla 4 liters 740 är mycket tröttare än den gamla. Trots samma uppgivna effekt.

Mvh
Johnny

Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.