|
|
|
|---|---|
|
Hejsan !! är ny på forumet . Jag undrar lite om hur det är att köra en M3 på vinteväglag... i Norrland. har alltid kört fyrhjuldrivet tidigare, | |
|
Det sitter diffbroms på en M3:a, så den skulle säkerligen fungera alldeles utmärkt på vinterväg med bra däck. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Det är nog inga problem. Vet ett par som gör det och dom har aldrig några problem. Har varit på tal förr så vill du läsa mer om det så använd sök-funktionen. MVH / Jacob |
|
| Tackar !!!!! | |
Philly |
bilar är till för att köras! men jag skulle aldrig köra på vintern med min, pga att min högerfot är lite tung och att min bil alltid vill gå på tvären ;) ///M Powa |
|
Det går, hade min i fjällen (funäsdalen) i vintras. Krävde oftast väldigt lätt fot. Och det var lite drygt när det blev spårig isväg. Körde på 235/40-18 dubbfria däck. Hade en 318is -90 med dubbdäck första månaden och den var ungefär lika besvärlig, fast man var inte lika rädd för snövallarna med den;) |
|
|
Bilar är visserligen till för att köras men M-motorer är inte till för att köras på vintern. Kallt som fan, dålig smörjning ger onödigt hög belastning på känsliga komponenter. Körning med kall motor motsvarar hundratals gånger högre belastningar än samma körning skulle inneburit med varm motor. Kallkörning skall minimeras i allra högsta grad. Om du menar E30: Tänk inte ens tanken om det inte är ett riktigt vrak du har. Om du menar E36: Dom gillar inte detta. Du kommer få massor av stenskott som rostar snabbt. En vinter motsvarar minst fem somrar i slitage på kaross, chassi, motor. Om du menar E46: Kapitalförslitningen du åsamkar bilen under en vinter motsvarar en helt ok begagnad framhjulsdriven bil. Köregenskapsmässigt är det ju med dessa tre som med alla andra bakhjulsdrivna bilar, håll igen med gasen så går det nog helt ok. |
|
Philly |
crisse sa det! ///M Powa |
|
Delar samma uppfattning som Crisse. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
1. Till stor del håller jag med. Söder om saltgränsen är det nog så, men när vägarna varken saltas eller grusas och de är frusna hela vintern är det en annan grej. Jag vet hur många sten skott jag hade före och efter. 2. Bilar är till för att användas och man har den man tycker om. Eller köper man en M3 för att den är snygg i garaget, eller så att man kan säga att man har en? Kanske man skall ta ställning till? 3. De är 7- 12 år gamla och särskilt dyra är de inte heller. Det gnäller alla som har en om annars iaf. (Begränsat till E36 då så klart) Klart man skall vara rädd om bilen dock, skall man vara om alla bilar. Har man inte råd att åka med den, skall man inte ha den. |
|
|
Xider: M3 E36 funkar fint på vintern. enda nackdelen är att den går åt en hel del soppa.. för det går på ställ precis helatiden :D Är man inte dalmas så får man försöka komma upp sig på annat sätt! -Drift Team 2004- |
|
|
håller med crisse! MVH Johan K |
|
|
hmm jag tycker det är nog halt när det är blött ute! Jag kan inte förstå folk som kör m3 (e36) utan antispinn på vintern, jag menar gasar man bara lite lite för mycket vid en omkörning så kan ju ett oönskat ställ komma som ett brev på posten, gäller värkligen att va vaken då. Jag skulle vilja påstå att sämre vinterbil är nog svårt att hitta! har dock inte kört min på vinterväglag men man kan ju bara föreställa sig! 100% Original Länk BMW M3 Din dröm - min vardag |
|
|
Jag skulle också rekommendera en annan bil på vintern. En E36 med 300 hk på bakhjulen utan vare sig ASC eller DSC skulle jag aldrig ens fundera på som vinterbil. En E46 M3 är en annan sak, men då handlar det också om värdeminskning som Crisse påpekar. Ställ av M3:an på vintern och använd den överblivna försäkringspremien till en framhjulsdriven japanare från 90-talet ... billig och driftsäker, se upp med rosten så kan den gå hur länge som helst. Toyota, Honda, Mazda, Subaru (kan hittas med 4WD) bygger evighetsmaskiner. |
|
| Vi hade en diskussion på Zatzy angående att köra M3 på vintern, och där var det flera stycken som med bestämdhet hävdade att M3:ans andrahandsvärde INTE blir sämre av att bilen vinterkörs. Dessutom sades det att motorn slits mer av att stå still under vintern än att användas. Jag anser att detta är fel, då en icke vinterkörd motor endast slits lite extra vid uppstart på våren. Den vinterkörda bilen slits däremot varje dag, både vid uppstart (även om man har motorvärmare) samt under de många extra mil som den får rulla jämfört med den avställda bilen. | |
|
Självklart sjunker bilen snabbare om den vinterkörs, gäller alla bilar. Har man bilen stående i garage är det bara att starta upp den nån eller några ggr i månaden oh varmköra. En bil som bara sommarkörs klarar sig från rosten på ett helt annat sätt. Har själv kört M3e36 på vintern men bara ett par månader. Ledsnade på att halka runt på odubbade 17" vinterdäck. Visst går det att använda den på vintern men en Toyota för 20' går lika minst lika bra och blir mycket billigare totalt sett.. |
|
|
En M3 E46 sjunker väl antagligen kring 40.000 kr under en vintersäsong, vare sig man kör den eller inte. En sån skulle jag absolut köra på vintern. Mr C |
|
|
Sjunker den 40' om du inte använder den en vinter skulle jag tippa att den sjunker 50' om du använder den. Skulle jag köpa en M3 e46 och hittar en som inte är vinterkörd skulle jag lätt betala mer för denna än motsvarande vinterkörda. Däremot skulle jag kanske vinterköra om jag hade en M3e46 men i så fall vara beredd på att ta den extra värdeminskningen och kostnad för försäkring. |
|
|
Gör man rätt förberedelser innan avställning så tar inte bilen skada. Det gör den däremot av några vintermånader, även om det så saltas minimalt. Man kör helt enkelt inte en äldre, finare M-bil på vintern. Hur man kan njuta av körningen är för mig obegripligt när slitaget är så mycket större. När våren kommer kan man istället gasa på med gott samvete och dubbel glädje. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
| Jag kör min på vintern, och är skitnöjd på hur den beter sig. Visst, Antispinn måste vara inkopplad, det är självklart, men jag gillar att köra bilen, och vill att den skall användas. Visst, andrahandsvärdet sjunker kanske, men jag tror inte att det vägs upp mot kostnaden att INTE få köra den (själsligen) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.