AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.143

Div problem E46

de
13
desert
328i -00
Har skaffat en 328i -00 som jag har lite småproblem med och jag undrar om nån vet vad det beror på och vad man bör göra.. ringde bmw men dom kunde inte svara utan sa bara att jag skulle komma in med den.. tro fan det, 700kr/tim.

Problem 1: När bilen är kall så har den svårt att hålla tomgången. Den ligger normalt på 800v/min, men sen faller den mot 500.. då varvar motorn upp till 1500 för att åter sjunka till normala 800. Har även hänt att motorn dött när varvtalet faller.

Problem 2: Enda sättet att öppna mitt bagage är med fjärrkontrl på nyckeln.. och det går bara om bilen är avstängd. Antar att knappen på luckan måste va trasig? Eller öppnar man den innifrån bilen?!

Tacksam för svar..

Dina tomgångproblem brukar lösas genom en mjukvaruuppdatering av motorstyrningsmjukvaran.

De låter som microbrytaren som sitter under handtaget på bagagen är trasig på din bil. Plocka av handtaget och mät upp microbrytaren med en multimeter. Eller köp ett nytt handtag med microbrytare. Vad jag vet finns det inget sätt att öppna bagagen inneifrån om du inte använder fjärrnyckeln.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Tomgångsproblemet är mjukvarufel, jag hade exakt samma fel och det löste sig genom en uppdatering av programvaran.

Angel eyesen monterade!Min bil: Länk
bole
Som wendtan säger är det nog microbrytaren som gått sönder eller kanske inte...kolla först att gummipanelen som sitter där är hel. den plattan kanske har spruckit o vattnet hade kommit in vilket gör att microbrytaren börjat rosta och eller hoppat ur...går enkelt att ta bort om man skruvar loss de 2 skruvar som ligger på undersidan..du kan lätt göra det själv, sen är det att ta bort hela den biten med lampor och öppnaren i ett.

---
Min:
Länk Länk
parolof
är inte så säker på att det hjälper med uppgradering av programvaran, rätt att varvtalet hålls på rätt nivå mjukvarumässigt, men detta fel som han beskriver låter mera som tomgångsventilen, sök och du hittar mycket på det ämnet
Jag med flera på forumet har fått problemet löst genom mjukvaruuppdatering som sagt. Verkar vara ett ganska vanligt fenomen på M52TU.

Det du kan börja med att prova är att lyfta av batteripolerna i 15-20 minuter. Det nollar lite minnesparametrar i motorstyrningmjukvaran.

Länk
bole
När jag varit hos BMW så sa de att M52TU inte har ett sånt beroende av sin mjukvara som M54 motorn har dvs saknar en adaptiv styrmjukvara och därmed är det rätt onödigt att göra en mjukvaruuppdatering.

---
Min:
Länk Länk
Bole: Det stämmer att M52TU saknar adaptiv motorstyrningsmjukvara till skillnad från M54an.
Jag uppdaterade motorstyrningsmjukvaran på min 328 när den hade problem att stabilisera tomgången vid rödljusen.
Jag vet flera som haft samma problem.

Så jag håller helt enkelt inte med din lokala bmw återförsäljare :)

Länk
bmw jesus
jag tror att det har ärjat i kontakten till handtaget. lyser reg.nr. belysningen. har du kollat rosten på bilen???
Raven71
desert. Har du kollat avgasvärdena?
Jag har haft liknade probelm och då har labdan varit paj.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.