|
|
|
|---|---|
| De ska gå att nolla via idrive. Någon som vet hur man gör? Hänvisa inte till bilverkstäder. Det är lag från 2001 att konsumenten själv ska kunna göra detta. | |
|
Går inte att nolla via Idrive.. Det som går är att ändra datumen för "bilbesiktning" alltså man kan ställa in när bilen ska till besiktining, o så säger den till. Man kan också ändra datumet för avgas kontroll (har jag för mig)... Men att nolla service, njaee - det görs vid service på BMW, har inte hört någon som klurat ut hur man gör.... Man måste säkert ha en service återställare som på äldre BMW modeller... BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
E39-E46 mfl från 01 nollas med tändning och trippmätarknappen. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Det visste jag inte! Trodde det var service återställare som gällde på E39.. Jag håller just nu på att leta lite information om hur man går tillväga på E60.... BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Öhh, lag på att kunna nolla själv? Länka gärna till den, jag tycker det låter konstigt att lagstifta om något sådant. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Man gör så här.på E39-E46fr -01.el från 06.2000 Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Länge sedan det var liv i denna intressanta tråd. Har vi fått någon kunskap om serviceindikatorn på E60 och E61 (skillnad på 192 och 218 hk-motorerna?). Är det enkla att serva själv? BMW servade min bil sist, nyligen 900 mil senare fick jag fylla på 1 liter, är det inte lite väl mycket eller fyllde verkstaden på för lite? |
|
|
Hej Slå på tändningen. Håll inne trippmätaren cirka 10 sek. Nu börjar det hända grejer! Tryck fram det som skall nollas. Håll inne trippen igen= nollat. Så är det i korta drag på min e60 530 . iaf' |
|
| Henrik Fredriksson: kolla i min blogg: 2007-08-26 | |
|
Lite förtydligande angående lagförslaget. Vad EU bestämde i ett direktiv var det monopol som fanns på att tillverkarna krävde att endast märkesverkstäder skulle serva bilen för att garanti skall gälla är avskaffat. EU menar att ökad konkurrens gör att vi bilister/konsumenter får bättre service och lägre priser. Att själv kunna nolla är alltså inte korrekt, utan det skall kunna ske av en "vanlig" verkstad som numera har full rätt att utföra service enligt BMW:s föreskrifter och därefter "nolla" indikatorn. Och alla garanti gäller (under förutsättning att originaldelar används) ---- BMW CS #6212 |
|
|
Sorry för obegriplig mening: Här en uppstädad version: Vad EU bestämde i ett direktiv var att tillverkarnas monopol på att endast märkesverkstäder skulle serva bilen för att garantin skulle gälla blev avskaffat. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Reglerna säger att man (verkstaden) skall kunna återställa serviceindikator eller motsvarande utan att behöva ha tillgång till specialutrustning. Nästan alla biltillverkare har ett system med tändningen och trippmätarknapparna för att återställa de olika beskeden i intrumentet. FP |
|
| serviveåterställning E60 Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.