|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag har lite strul med min ABS. Har rengjort och putsat alla givare men inte fått det att fungera. ABS:en funktion kommer och går. Så jag undrar om man kan mäta upp givarna och se om någon aviker? Dom kostar ju såpass att man inte köper nya för att testa. | |
|
Mysteriet löst. Man mäter resistansen skall ligga på 1 ohm. / John |
|
|
eller så gör du som jag gjorde: koppla multimeter på givarkontakten, kör i konstnat hastighet, sen gör du likadant med andra givaren, du skall ha samma växelspänning på vänster som höger, givaren bak fungerar bara som refetens och ger lägre spänning iom den har färre lidningar ___ Mvh Patrik N. |
|
|
Bra att känna till: Nyare bilar har hallgivare, de mäter helt andra värden och ger ingen signal ut om man bara kopplar dom till ett instrument. FP |
|
| Tror inte det är 1 Ohm, det brukar ligga kring 1 k ohm | |
|
Om det är en rent induktiv givare så är det rätt lågt, upp till ett par hundra ohm kanske. På en hallgivare mäter man mot utgången på elektroniken inne i givaren, oftast en transistorutgång. Man får lite olika värden beroende på mätinstrumentets mätspänning och -ström, den kan ligga på något/några Kohm upp till Mohm. Enklast är att mäta alla och kolla efter avvikelser. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.