|
|
|
|---|---|
marw |
Hej Under 1000 mils körning har detta inträffat 3-4 gånger. Får en stor smäll sen hoppar 1:ans växeln ut. Har märkt nu att ibland det är 2 lägen på spaken innan 1:ans växel går i fullständigt, oftast glider den i fint. Först kommer ett litet motstånd sen måste man föra den förbi ett till litet motstånd, ca 0,5 centimeter för att få i den fullständigt. Detta hela inträffar oftast om man rullar på friläge ett tag, stannar vid rödlj och sen ska försöka få i 1:an. Dom gångerna den har hoppat ut blev jag rejält rädd av smällen. Någon som vet något om detta. Bilen ifråga har gått 10300 mil. Tycker lådan i allmänhet beter sig lite som den vill. Ibland mjukt och fint och allmänt trögare med kännbart motstånd på alla växlar. Kan det vara koppling?? |
|
Tja. Har känt en liknande tröghet när jag ska peta i de lägre växlarna, men bara när bilen är kall, dvs de 2-3 första gångerna man stannar till och växlar lågt. Fast de flesta manuella lådorna jag provat är lite tröga innan oljan fått upp tempen, allra helst på vintern. Dock har aldrig nån växel hoppat ur om jag lagt i den ordentligt, dvs fört spaken till ändläget. JK |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.