|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag tänker ev beställa en 325 E90 nu närsomhelst. Jag funderar på att välja 255-40-17 däck bak och 225-45-17 fram. Finns det några speciella nackdelar med att ha 255:or? (förutom priset på däcken) | |
| Buller, ökad risk för spårkänslighet, större risk för vattenplaning, oftast kortare livslängd på däcken, större ofjädrad vikt vilket försvårar fjädringens arbete, etc. | |
| Finns det inga fördelar? | |
|
på plussidan är väggrepp vid torrt väglag samt utseende /Tony |
|
| Det ser tufft ut :-) | |
| Visst e det tufft, frågan är bara om det är värt det? | |
| Absolut värt det, jag har precis bytt från 205-55-15 till 225-45-17 och är grymt nöjd med allt. Den spårar inte lika mycket som jag trodde, stötigheten har inte heller visat sig vara ngt större problem. Sen att det skulle vara större fara med vattenplaning kan jag inte riktigt förstå. Köp nya kvalitets däck så klarar man sig utmärkt. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är bara du själv som kan ta ställning till om det är värt pengen för utseendes skull. Du kan ju räkna med att du får byta bakdäcken två ggr på ett par framdäck, har man samma dimension fram o bak kan man skifta fram o bak och få ut mera mil på 4 däck. Så egentligen så är det mest nackdelar, förutom att det ser fetare ut med bredare backdäck förståss. Komfortskillnaden mellan 16 o 17 är försumbar beror mera på däcksval/fabrikat, du kan ju välja 235/45/17 runt om så har du gått en medelväg och får en dimension som det säljs mycket av och priserna är bra. ///MVH Hasso Länk |
|
Bullrigare, stötigare, spårkänsligare, dyrare, högre sopparäkning.... Men ändå kör man med 18" lågprofil ! Varför ? :) Jag gör det för att det: 1. Det gör otroligt mycket för hela bilens utseende. 2. Jag gillar faktiskt att känna vägen lite mer trots stötigheten man får, för känslans skull helt enkelt. Bättre grepp vid torr asfalt. |
|
| Tack för alla svar! Det blir 225-45-17 runt om. Känns som om att det är det klokaste valet! | |
| Man får fler brudar om man har bredare däck. | |
|
Stavros: Hahaha ;) Jag köper bara större fälgar/bredare däck för utseendets skull. Några andra fördelar kan jag då inte komma på.. BMW4EVER! --- Min E39:a: Länk |
|
|
Lennart_80: Om du gillar komfort så fundera även på 215-235/50 17". Mvh |
|
| Så var det beställt och klart! 225-45-17. Hoppas att det ska bli bra! Får dock vänta ett tag till jag får känna efter ordentligt...det e ju ett par månaders leverans...! Men den som väntar på något gott... | |
|
Kör med 265 bak samt 235 fram på min bil och det ser bra ut och bilen är stabil och spårar inget.Man lever bara en gång och liksvepningen har inga fickor så det blev bredare fälg/däck bak. mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.