|
|
|
|---|---|
| Jag måste korta min kardan och hade tänkt att göra det själv av ekonomiska skäl. Jag hade funderingar på att lägga ett rör som passar exakt utanpå kardan(eller innanför) som är lika långt som kardanen för att den inte ska bli skev. Men då kommer ju kardanen bli tyngre. Kommer jag att förlora effekt, jag menar det pratas ju om att drivlinan tar ca 30-40 hk? (Jag ska givetvis balansera den efteråt...) | |
|
Effekttappet har du i växellåda och diff. 2-5% per kuggöverföring kan man ha som tumregel. Kardan med högre masströghetsmoment kräver högre vridmoment för att uppnå en önskad vinkelacceleration. Man kan då undra om det är försumbart eller inte jämfört med det masströghetsmoment som bakhjulen + drivaxlar har.... Varför inte bara ta en kardan från en bil med motsvarande vrid/effekt som du skall ha och kapa den till passande längd? |
|
| Du menar alltså att det inte gör så mycket med en tyngre kardan? Kardanen är väl kanske inte underdimensionerad men jag är orolig för att den inte blir riktigt rak om jag inte använder mig av ett till rör utan på. (Det är första gången som jag ska korta en kardan) | |
|
Jag brukar svarva bort en av svetsarna , så man kan dra ur den isuckna delen sen sticka av röret i svarven till lämplig längd. Sen montera ihop röret och delen du svarvade loss, och svetsar. Men jag skulle rekomendera att lämna iväg kardan på kortning till någon firma som sysslar med sådant då får du den balanserad också. Tror att det finns en firma som heter Unikardan eller något liknande. Gerhard// |
|
KongANders |
Tror ikke du har mulighet til å få det rett, så sant du ikke har tillgang på en deribenk og ei rette klokke, samt klarer å bruke de. Tror UniCardan tar 1500kr i norge, sikkert billigere i sverige |
|
Jag har gjort så att jag ritsar upp en linje på knuten ut på axeln så svarvar jag bort svetsen och tar bort den.sedan är det bara att kapa röret till önskad längd och sedan pressa i hop det och svetsa kolla bar att det kommer i linje. |
|
|
Skitbra! Då gör jag så att jag kortar den vid knuten! Tack! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.