|
|
|
|---|---|
|
Måste man ta loss fläkten innan man kan ta ur fläktkåpan på en E39 (528i -97)? | |
tvåtakt |
-Ja! Men tänk på att den är vänstergängad. |
|
Klart! Skulle byta fläktrem. Det var lite jox men det gick till slut. Kommer att lägga in som "mektips" eftersom det saknas några detaljer (både på forumet och i Hassos Termostat- och vattenpumpsbyte-mektips) som är bra att veta om man är ny på BMW som jag! |
|
|
pbengtss: Nu skulle jag verkligen behöva dina tips, eftersom jag skall påbörja arbetet. :-) Verker inte vara helt enkelt, dock skulle det ta Förenade bil 20 min att göra . . . |
|
|
Jag har inte skrivit ihop något än så jag försöker dra en kort summering. Jodå, det är mycket enkelt bara man vet några saker: 1. Lossa fläkten genom att använda en 32mm nyckel och slå på den med en hammare. Tänk på att den är vänstergängad!!! Ett gäng rappa slag med hammaren brukar funka. Om inte kan du prova att hålla emot med en stor mejsel mot de små bultskallarna, men jag tyckte att det var skitsvårt och föredrar hammaren. 2. Lossa innerdelen på de två plastpluggarna till fläktkåpan (längst upp på båda sidor) med en liten skruvmejsel eller slö kniv. Ta sedan loss själva pluggarna. Om du ruckar lite i kåpan så är den helt lös nu. Den sitter bara inkilad mellan plastbitar. Se till att dessa hamnar rätt när du sätter ihop det igen. 3. På höger sida av kåpan (om du står framför bilen) sitter en liten dosa. Haka loss den genom att trycka den uppåt, sedan utåt, och sedan nedåt och utåt. Eller om det var tvätrom. Inget våld behövs i alla fall om du gör rätt. 4. Lyft ur kåpan och fläkten tillsammans. Det går faktiskt utan våld! Prova lite olika vinklar, bara. 5. Peta loss plastlocken på de rullar som har plastlock. 6. Gör en snabb skiss på hur remmen sitter. Det kan vara svårare att komma ihåg än man tror om man inte gjort det förut!!! 7. För att avlasta remspänningen tar du en lednyckel eller hylsnyckel 16mm och sätter den på spännrullen, "vrid" medurs så flyttar sig rullen och du kan ta bort remmen. 8. För AC-remmen är det en insex 8mm (har jag för mig) på spännrullen istället för 16mm mutter. När du sätter ihop allt: 1. Skruva inte fast fläkten utan att ha kåpan på plats! Det är trångt och lite pillrigt, men det går med lite tålamod. 2. Se till att kåpan hamnar rätt, flärparna på sidorna och längs ned på kåpan ska in mellan plastklamrarna. Du fattar när du tittar. Jag hoppas det här räcker, annars får du höra av dig igen! Hoppas jag fick med allt viktigt... Lycka till! Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.