AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
886

Högt HC värde

Jag har problem med högt HC-värde, finns det nåt man kan göra utan att riva toppen?
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Vilken modell gäller det?

Har bilen gått mycket stadskörning? (korta sträckor tex till och från jobb med mycket kallstarter) -> Testa att byta olja och filter.

Efter det kan du kolla lambdasonden och luftmängdsmätaren.

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
Det är en 325 i -91
th
15
the roc
318 is - 90 535 ia
325ik-90
prova med t-röd det det funkar bra jag har själv provat
Ska det blandas i bensin o hur mycket törs jag hälla i?
parolof
HC betyder "HydroCarbon" eller som man säger på svenska kolväte. Om bilen har för högt HC-värde så innebär detta att förbränningen i motorn inte är bra. Det vanligaste felet är att ventiltätningarna är slitna och därmed kommer det in olja i förbränningsrummet vilket i sin tur medför för högt HC-värde. HC-värdet blir också för högt om motorn är mycket sliten och drar mycket olja. Troligen räcker det dock med att byta ut ventiltätningarna för att problemet ska vara löst.
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Eller att olja är dålig och full med bensin, kan påverka mer än man tror. Ett byta kan hjälpa då.

Det kan också bero på hundra andra saker som gör att förbränningen inte är optimal, tex dåliga stift/tändningsdelar, trasig lambdasond, kass katalysator, söndrig LMM mm.

Är HC precis på gränsen eller är det apfel? Hur är de övriga värdena? Var bilen riktigt varmkörd när testet gjordes? Håller inte katalysatorn rätt temp fungerar den inte som den ska...

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
Alla andra värden är bra,HC är väldigt högt, den var varmkörd, katten är testad
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.