|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en M3 -96 som ja funderar å köpa 18 lr 19" till. Har hört att den kommer att gå sämre med större å bredare däck. Finns d nån sanning i d?? MVH | |
|
Ja du drar på dig högre polärttröhetsmoment. Det går åt mer energi för att överkomma hjulens tröghetsmoment, alltså går mindre till bilens acceleration. Ofta (men inte alltid) ökas den totala vikten, vilket för med sig högre ofjädrad vikt. |
|
|
...och lite högre förbrukning... Micke K. Länk |
|
|
OK, hur pass märkbart e d då? Blir d en markant förändring lr bara en liten? MVH |
|
|
Tja!! Jag har ett par 19" vanligt vis (235x35)! Men nu fick jag punka förra helgen så nu kör jag på orginal 225x45x17!! Inte alls lika bra väghållning med orginal som med 19"!!! tycker jag! å en sak till, acc tappar lite rent teoretiskt men inget man märker så även toppfarten ska ju öka! MVH David |
|
|
Tack så mycket för svaren! Nu vet man lite mer iaf, blir nog ett par 19" inann d e klart! :) MVH |
|
|
Du har inget rent prestandamässigt att vinna genom att montera 19" fälgar på din bil. Det som ger bäst prestanda är så små fälgar som möjligt. Bromsarna bestämmer alltså fälgstolek. /Anton |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.