AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.065

FÅ ner HC värdet på besiktningen ?

bm
89
bmw_e28_e34
528i -82
525i Touring -02
735i -92
hejsan b4esiktigade min bmw 735 som har en 745 turbo topp motorn är ny renoverad ny olja tändstift filter och allt men den går igenom besiktingen förutom att hc värdet på tomgången är hög med när man gasar upp till 2500 varv kommer den ner till 30 och (100) är godkänt och på tomgången har jag 585 med k sprit i tanken uta nde ligger den på 999 kan nån eller nån som har haft detta problem vore tacksam för ett svar

mvh patric..
Paap Reeder
... förstår jag dig rätt att du monterat en 745-turbotopp på en M30? ... eller sitter det en komplett 745-turbomotor i bilen??

MVH /// Paap R

bm
89
bmw_e28_e34
528i -82
525i Touring -02
735i -92
hejsan ja det är riktigt jag har monterat dit en 745 topp på bilen men allt funkar som det ska men bara HC värdet är för högt mvh patric
Paap Reeder
Man måste exakt fastställa om den är lika som en M30-topp.
Annars tror jag att förbränningen kan bli problematisk varför HC rakar i höjden.

Blir det inte lägre kompression med en turbotopp ...?

MVH /// Paap R
bm
89
bmw_e28_e34
528i -82
525i Touring -02
735i -92
jo men det blir det men det är bara på tomgången det är fel på de för varvar man lite går den perfekt med värdena och motor mässigt men sen när den kommer ner på tomgången börjar den gå ojämt det är då värdena bli höga allså hc värdet

mvh patric
Paap Reeder
... då tror jag den går fett på tomme med turbotoppen.

MVH /// Paap R
75
34
750 IAL

BMW 740 IA-00
BMW 523ia touring-98
Det är vanligt att en motor reagerar på det sätte om det är lägre kompförhållande i den toppen.....på tomgång märks skilanden mest med taskig förbräning...
bm
89
bmw_e28_e34
528i -82
525i Touring -02
735i -92
jo det är nog helt sant de du säger men tror du att de kan på verka att hc halten blir för hög ?? vet nån hur man kan göra för att få ner den i alla fall för stunden när jag besiktiga den så den åtminstonde går igenom.för annars blir det 200kr varje månad för att få kör =( mvh patric
Paap Reeder
...1:a ggen blir det en månad sedan 2 v .. ev BARA 1 vecka ... och efter den 2:a omgången blir det nybes så det är ingen framkomlig väg.

Du måste fixxa till det en gång för alla.

Vilken exakt bil samt årsmodell har du? .. sv.såld eller import?

MVH /// Paap R
75
34
750 IAL

BMW 740 IA-00
BMW 523ia touring-98
högt Hc= det oförbrända bränslet och annat...Om Hc är högt är 9-fall av 10 pga dålig förbränning..Om man har lågt komp tex då är ju inte förbräningen som det borde vara för den jobbar ju inte med samma tryck.Tändsytem å de övriga är ju inte justerade för det..Men som sakt de första du ska ta reda på är ju om det är någon skilnad på topparna.. om det är lägre kompförhållande kanske de går plana toppen ett par tiondelar för att få det bättre.
annar går de ju lura värdet genom ha bra stift rent luft filter..tanka i typ miljö bränsle 50/50..det ökar förbräningen.men om det räcker att göra de för dig det vet ja inte..
Gjorde ombesiktning på min MB 200 idag. Skyhögt HC vid första besiktningen, OK när jag testade efter olje-, tändstift- och luftfilterbyte för två veckor sedan och en ny ombesiktning idag; HC 130... =(

Vet inte heller riktigt vad jag skall hitta på. Högt HC beror (tror jag) ofta på att föroreningar på något sätt kommer in i förbränningsrummet, o inte förbräns fullständigt. Kan vara ventiltätningar, ventilstyrningar, tjuvluft (vid insug eller avgassystem), någon slang som läcker, eller antagligen något annat skumt fel som är hopplöst att hitta...

Min bil har gått lite över 30.000 mil, så jag grunnar på om det kanske kan vara ventilstyrningarna...? Funderar på att byta till någon seeeg motorolja, o några hinkar k-sprit bara för att klara besiktningen! =)

Tacksam för alla tips!!!

HaDä! =)
Är det förresten någon som vet om den typ av "miljöbensin" som man köper till gräsklippare o liknande funkar bättre ur "besiktningssynpunkt"?
Tanka så du nästan bara har E85 i tanken, fulställ sedan tomgången runt 1000 rpm. Dvs meka lite med gasvajern. Förbränningen och med den Hc värdet brukar stabilisera sig med lite höjd tomgång.

____
Reach the door with a breath and a scream.
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Om jag inte missminner mig så är oljekanalerna koniska på 745 toppen och runda på blocket, Hur har du fått detta att passa? Kommer du att ha rätt oljetryck och rätt oljemängd i toppen? På sikt slits kamaxeln ner och som följ får du dålig förbränning=dåliga HC värden!

mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby.
500 - 1000 ppm pga dålig kam är nog föga troligt, min gamla kam var ordentligt sliten och jag hade inte över 100 ppm i HC med den.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Lite E85 i tanken o högre tomgång låter fint. Samt att jag tänker varmköra motorn (katalysatorn) riktigt ordentligt innan nästa besiktning.

Kollade några tidigare länkar här oxo, vilket jag givetvis skulle gjort först... Ett tips som verkar lovande är att plugga igen vevhusventilationen lite diskret innan besiktningen.
bm
89
bmw_e28_e34
528i -82
525i Touring -02
735i -92
nej som sakt toppen sitter fin och allt är helt okey ...men jag får nog höja lite tomgången och koppla ut vartals mätaren så kanske do inte ser att tomgången är lite för hög typ till 1000 varv och hälla i lite e85 så jag hoppas nog det går bättre då för om man gasar lite så förbränner den bensinen skit bra...

tack så hemskt mycket för alla inlägg och svar...

mvh patric
Besiktigst o klart! :D

Öste i 20% E85 (etanol), bytte till 5w-50 och höjde tomgången en smula.

Blev lite nervös när han testade första gången, då värdet var över 900. Men efter ett varv runt stationen sjönk Hc till 25.
O just det ja! Jag lät vevhusventilationen andas fritt oxo... ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.