|
|
|
|---|---|
|
BMW kom på en tredje plats i JD-Powers stora kvalitetsstudie. Toppar gör som vanligt lexus följt av Jaguar och BMW. Det är bara dessa tre märken som klarar av att leverera fler bilar än fel. I BMWs fall 95 fel per 100 bilar, Jaguar 88 och lexus 81. Dåligt gick det för "svenskbilarna", volvo rasar til 31 plats. Läs mer här: Länk | |
| Tycker att BMW ska vara på första plats eftersom varken Jaguar eller Lexus motsvarar antalet mängd bilar som BMW, hur många bilar är det på vägen som är BMW, var tredje minst, hur ofta ser man Jaguar eller Lexus??.. | |
| Varför borde det vara så? Mätningen avser antalet fel per 100 bilar. Såväl Lexus, som Jaguar och BMW överträffar dessa siffror med mycket bred marginal. | |
| Luddigt uttryckt av mig, jag menar att såväl Lexus som Jaguar och BMW producerar långt fler än 100 bilar, så varför skulle då antalet fel per 100 bilar påverkas av att BMW bygger fler bilar än Lexus och Jaguar. | |
| jävlar såg inte att det va 100 bilar som testades..todde nog att de menade mer generellt och räknade med in antalet bilar som verkstäderna tog emot..hmm får nog läsa lite bättre nästa gång.. | |
|
Är det bra? Fattar jag rätt betyder det att 95 av 100 levererade bilar har ett fel från fabriken som upptäcks innan garantitiden går ut, eller? Köper du en ny BMW är det alltså 95% risk att det är något fel på den. |
|
|
Länk Tycker att madmax05 är en schysst kille..kan inte så mycket men han tror i alla fall att han kan allt..tills det skiter sig då inser han fakta..han har humor oxå... /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
jugga: En bil av 100 kan ha 95 fel och de övriga 99 inga... JD Powers "Initial Quality Study" är en årlig och pålitlig mätare på hur väl biltillverkarna skruvar ihop sina bilar i tillverkningen. Mätningen görs efter 90 dagars ägande och måttstocken är att ha mindre än ett fel per bil inrapporterat. I årets undersökning är det bara Lexus, Jaguar och BMW - i nämnd ordning - som klarar av att leverera nya bilar med mindre fel. Snittet för hela bilindustrin ligger på 118 fel per 100 bilar, och bland de 15 märken som ligger på den bättre halvan finns fem japanska, fem tyska, fem amerikanska och ett koreanskt. De två svenska tillverkarna återfinns i bottenskiktet, Saab med 136 fel per 100 levererade bilar, och Volvo med 140 fel. För Saabs del är det ingen större förändring jämfört med fjolåret, men Volvo har rasat från en 14:e plats till 31:a. Bland klättrarna märks inte minst Hummer, som var jumbo förra året men nu återfinns på 10:e plats. Noterbart är hur dåligt den exklusiva sportvagnstillverkaren Porsche faller ut både i år och förra året. /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Kul för den som får 95 fel på sin nya bmw som han just pungat ut en halv mille för :( Statiskt sett är blir risken för att få en bil med fel på 95% om du köper en ny bmw, ännu sämre för andra bilmärken. Jag tycker det är på tok för mycket. Enda anlednigen till att jag skulle köpa en ny bil skulle vara för att slippa problem. Bättre att köpa beg, slippa de största prisraset och tillverkningsfel förhoppnigsvis åtgärdade. Säger statistiken nåt om alvarlighetsgraden på felen? |
|
|
Har jag fattat det rätt att man anmärker på ev. gnissel och gnek, trasiga lampor, dålig inpassning etc etc som inträffat inom dom första 90 dagarna i sitt nybilsköp? Jag säger då det....amerikanska produkter/ undersökningar/ filosofier mm, har jag aldrig gett mycket för. Inte så konstigt att BMW och Audi ligger bra till, konstigare att Porsche ligger dåligt till. Flåklypa |
|
|
Jag tror att alla typer av fel är likställda. Ett kagomål från köparen är ett fel. För ett antal år sedan var det många som klagade på fjädringen hos Volvo S40 i JD Powers undersökning. Lustigt nog var det ungefär hälften av de klagande som tyckte att fjädringen var för hård medan de övriga tyckte att den var för mjuk. Är det bilen eller köparen det är fel på då? |
|
|
Instämmer med flera andra, JD Power-resultatet är uppblåst som en dopad ballong. Har man läst frågorna som bilägarna svarar på så inser man detta… Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.