|
|
|
|---|---|
|
Jag har nu köpt en 730i -91 och som reservdelsbil har jeg sedan tidigare en BMW 735i -92, vad skilljer motorstyrningen mellan dessa modeller? vore smidigt att bara lyfta ner 3,5L sexan och ansluta befintlig styrning. Om det är samma typ av styrning så borde det räcka med fetare spridare och luftmassamätare om ens det behövs?, det är ju bara 0,5L skillnad på motorerna. Anledningen till att jag undrar är att motorn i 730i:n har gått 36000mil och 735i har "bara" gått 22000mil. sen skulle det vara skönt med 211 istället för 188 pållar. *För att du älskar att köra* | |
|
Om du bara lyfter ner 3.5an i 730n så "följer" ju spridarna med eftersom de sitter på insuget. Då borde det räcka att byta LMM och styrboxen. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Var kan man få tag på service bok som innehåller 730i? jag har bara hittat haynes men den tar bara upp 735i, eller länk till elscheman mellan modellerna så man kan studera ev skillnader i motor Elen. *För att du älskar att köra* |
|
|
730 och 735 är mycket lika o inte mycket skilljer dom åt i motorn, förutom volymen o några specifika saker: Spridare som nämnts Luftmängdsmätare Styrboxen. Samt naturligvis insug o topplock men du ska ju flytta över en komplett 3.5:a, då bli det lätt! Helt klart enklast o göra bytet är o ta 3.5 motorn med elkabelhärvan och styrboxen, det är mycket enklare o flytta över motorn med elhärvan kvar på motorn, ta med styrbox, Lmm o koppla in allt i 730:an, så har du en fullt fungerande 730i 3.5! ///Magnus |
|
|
nice! mycket trevligt. ska nog smita iväg och kolla på skillnaderna på insug, tror besiktningen reagerar på att det står 3.5 istället för 3.0 på insuget.. Tackar och bockar.. |
|
|
Måste fråga också.. Är det nån skillnad på 3,5L sexan som sitter i 535i? dessa motorer finns överallt, men skulle en sådan passa? Anledningen till att jag frågar är att jag funnit att 3,5L sexan är kaputt, ventilerna är skitkrokiga och har smakat kolv, även lagren visade sig vara dåliga vid provstart. *För att du älskar att köra* |
|
|
535 E34 o 735 E32 har samma motor, bara att lyfta över! Ta dock med all elektronik: styrbox, lmm o kabelstammen! ///Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.