AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.556

Skallen av på bult vad göra.

Jag har lite problem med en bult som är av.
Det är en m6 och den är till termostathuset.

Vet ej när den gått av men den ser ut att ha suttit där ett tag. ca 1,5cm

Har testat med svetstänger rörtång och att värma den riktigt ordentligt.

Den går inte att rubba.

OBS jag har inte tillgång till svets! Annars hade jag givetvis svetsat på en mutter.

Så är det någon som har ett riktigt bra tips hur jag skall få ut bulten? Börjar bli riktigt less på hela skiten nu.

-Phil
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Du kan prova med en s.k grispitt, finns att köpa i järnhandeln, du borrar ett hål i mitten av bulten & skruvar i grispitten (felgängad) sen är det bara skruva försiktigt & hoppas att den inte går av i hålet...då blir det jobbigt!
ma
301
madmax05
320i E90 M-sport
eller så kan du försöka få tag på en svets och svetsa fast en mutter, kanske en polare känner någon som har eller nån i närheten, åk till en skrot de brukar ha sånt o va hjälpsamma, eftersom det är kris..
Madmax det är en bult till termostathuset = ingen kylning. Kan följdaktligen inte köra så mkt med bilen annars hade jag kört ner till halmstad och svetsat hemma.

Jo grispitt kanske går. Den alldra minsta... men det är m6 vi talar om. Inte så mkt att borra i. Sen så tycker jag att fan jag har alltså spännt fast en rejäl rörtång i den som inte rubbade den. Så det känns inte som det skulle gå.

Fundarar på vad man skulle kunna spänna fast på den.
Kanske den minsta modellen av mutterspräckare.. och dra i den.

Problemet är ju greppet. Att få fast ngt på den som inte glider.

Fundarat lite på att ta kemisk metall och gänga på en mutterså gått det går. Kanske funkar?

Ingen som har ngt bonne mek tips?

-Phil
Så det är stor helvete....

Funderat igenom det hela om man kunde hitta en 1fas svets man kunde låna av någon... ta den till en bekant jag har här... köra bilen dit som den är försiktigt (bara några km).

Just nu står min bil ute på parkeringen = ingene el heller.

-Phil
tvåtakt
I välsorterade verktygsaffärer kan man köpa "vänstergängade" borr. Kör ett sånt i en borrmaskin (åt fel håll), så är chansen väldigt stor att skruven kommer ut när du borrar.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
gör ett körn slag mitt i bulten å borra upp hålet o sätt i Heli-coil gänga.

Länk
Jag tänkte göra så WAN men men ...

Ska se om jag kan få ur den. Blir ju lätt lite fel offset om man ska borra och gänga om.

Vänstergängade borr säger du... mja det kan funka. Grispitt likaså.
Får väl ta och lyfta ur kylaren och försöka borra rakt och fint

Ska besöka lokala bilverkstan och se om de kanske är pigga på att låna ut sin svets. Hmm enl uppgift har de ganska svårt att förstå vad man säger.
Ev bogsera dit bilen kanske.

Jobbigt när man inte är "hemma"

-Phil
Borra ur och gänga upp nytt eller sätt insatsgänga.
Sitter skruven så hårt är risken stor att du rensar gängorna helt när du drar ur skruven.

Missar du på en eller två tiondelar gör ju inte det nånting. Sån precision är det inte på dessa grejer skulle jag tro.

/Anton
Nja men jag vill ju gärna att det skall vara korrekt.

Skall försöka med att försöka ragga en svets.

annars blir det till att borra ur den. surt.

-Phil
Jag åkte ner till de lokala förmågorna.

400kr fattigare samt ett riktigt tråkigt bemötande. BB-bil ngt i Angered.

Men den är borta nu. Skall bara skaka fram en m6 av rätt längd också så blir det nog fint.

Så nu är en av 10 fel åtgärdade, vad roligt :-(

-Phil
Skönt att det löste sig. Jag hade själv problem när jag skulle ta lös termostathuset för några veckor sedan. Alla tre bultarna gick av. Problemet verade vara oxidering av aluminiumen i termostathusets bulthål. För när alla tre bultar var av, så tog jag lös termostathuset, det krävdes en del våld, men sedan satt det som var kvar av bultarna löst. Bara att gänga ur med en tång och sedan i med nya bult. Men jag fick putsa bort en hel del oxid ur termostathusets hål innan det gick att få i en bult där igen.
Den jag hade satt fast i godset riktigt hårt. Var inte lätta att få ut den. Men till sist gav den med sig.

-Phil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.