AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.000

Dåligt ljud

528iat
Hej!

Är tacksam om någon kan svara på varför det låter mera på
högersidan i bilen när balansen är inställd på mitten. Bmw orginal sterio med växlare och baslåda. Diskanten på vänster bakdörr låter riktigt dåligt. Och även mellan registret i framdörren på vänster sida. Är dom spräckta? eller är det org slutsteg som spökar? Tacksam för svar Mvh Limpan.
Robsarve
De låter inget vidare ens nya...

Men båda dina teorier är möjliga. Det kan dessutom vara radiomodulen som spökar.

Mellanregistret fram kan du ju kolla själv, det är inte så svårt att plocka av dörrsidan (kolla tråden "Installationsguide...")

tycker Erik
528iat
Ok..tackar

Jag får forska lite i det. Men funderar ändå på att byta ut orginal
högtalarna till ett kittsystem farm och även dem i taket bak. Men då vill man ju inte att radiomodulen spökar:( eller att steget är p g att lägga av.

Några förslag på prisvärda högtalare fram respektive bak?
Priset kan väl få ligga mellan 1500-2000 per par.

Mvh Limpan
Ta lös högtalarna och kolla om dom spelar olikt. Det kan vara olika storleken på lådorna som inverkar det. Eller så är stereons slutstegs del på väg att ge upp. om du orkar låna en kompis stereo. alltså en helt vanlig, sony kenwood osv. och provspela med den.
Robsarve
Eftersom du har en proffessionalradio så kan du inte bara byta högtalare. Du måste byta slutsteg oxå eller bygga om proffessionalsteget.
273
Pärlan
BMW 523i -96
Hej.
Upplever samma problem i min E39. Högtalaren i förardörren låter, om ens märkbart, lite lägre än den på passagerarsidan.

Då vet jag inte om det är fel på bilstereon (orginal) eller om högtalaren tog skada av den skumgummitätning som låg an mot den när jag köpte bilen.

Högtalaren spelade ingenting när jag just köpt bilen. Då lyfte jag bort dörrsidan för att undersöka om en kabel lossnat. Då upptäckte jag att en stor (som en golfboll stor) skumgummitätning uppifrån dörren ramlat ner och lagt sig i högtalaren och förhindrade den att spela. Högtalaren spelar fortfarande något lägre än den på passagerarsidan och förmodligen beror det på skumgummitätningen.

Är på väg att byta ut alltihop dock... :)

/ Jonatan

BMW - För att det känns rätt!
528iat
Hej igen!

Funderar också på att byta ut org slutsteg i samband med högtalarbytet. Men jag antar att det är högnivå draget till org slutsteg. Så min fråga är vilka färger är vad? finns det scheman på det? Så man kopplar in rätt kablar! Även ström,remote,jord. Likaså färger på högtalarkablarna vf,hf,vb och hb. basen osv.
Är mycket tacksam för svar!
Robsarve
Är det en proffessionalstereo så är det 4,5 V lågnivå.

Kabelschema finns på bmwtips.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.