AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.447

Flimrande LCD-skärm

St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Min LCD-skärm till tv/navi har börjat flimra. Värst när den är kall, blir bättre men inte helt bra när den är varm. Någon som varit med om detta problem? Är det någon kontakt, eller håller skärmen på att lägga av? Tips, please.
St
1.089
Stente
Är jag verkligen ensam om att upplevt detta problem?
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag har inte haft något flimmer men ett annat problem med Monitorn. Inland då monitorn är kall så är undre delen av bilden mörkare än den övre. Jag har nu fått reda på att det är ett känt problem på tidiga årsmodeller. Det skall tydligen gå att lösa med en patch i mjukvaran till monitorn, så passar på och fixar det vid nästa besök på BMW.

Mvh, Steaman
St
1.089
Stente
Exakt samma på min, tack för tipset!
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Stente här är mera info om Sw-fixen:Service Information Bulletin No. 84 04 97 från Oktober 1997.

Mvh, Steaman
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
stente: fimret kan uppkomma av att skärmens interce, signalomvandlare har tappat inställningarna. det bör finnas någon typ av autoadjust eller någon typ av tuning som avhjälper problemet!

Steaman: backlighten, d.v.s. de lysrör som gör att panelen lyses upp kan vara defekt! samma problem på våra äldre bildskärmar (jobbar som servicetekniker på multiQ). detta kan vara värmerelaterat! ibland uppkommer det vid kallstart, ibland när panelen är varm! kan du inte justera bort detta med hjälp av brightness/contrast är detta säkerligen vad som hänt!

m.v.h. Christoffer
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Rantzow: Du har rätt i att det är möjligt men om du läser ovan nämnda servicebulletin så stämmer det exakt med mina symtom. Servicebulletinen är från 1997 vid vilken tidpunkt min bil var ny så det kan definitivt vara just det problemet som jag och andra har!

Mvh, Steaman
An
282
Andy
325ix Touring -07
328i Sedan M-optik -96
Sitter väl oftast en termistor som känner av värmen på displayen som styr brightness/contrast som kanske kan fela.

/Andy , 525tds-92, 325tds-94, 328i-96.
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
Steaman: visst kan det vara det! jag försökte bara hjälpa till med min erfarenhet..!

Andy: jag vet inte hur det är i bmw, men inte i våra..! hur menar du att den skulle styra backlighten?
An
282
Andy
325ix Touring -07
328i Sedan M-optik -96
Det var inte backlighten jag menade i mitt inlägg, tror det skall vara brightness på displayen, inte contrast. Det sitter alltid en termistor på TFT-skärmar.
En TFT/LCD ändrar brightness beroende på vilken temp den har, så det är därför det är en termistor monterad bak på den så att den kan gå in och kompensera beroende på temp.

/Andy , 525tds-92, 325tds-94, 328i-96.
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
andy: det är möjligt att det är det på tft, men inte på lcd. kristallerna ändrar väl ändå inte sin förmåga att släppa igenom ljus vid påverkan av värme? nej, det är vätskan som kristallerna flyter i som ändrar viskositet och därför kan man vid en extrem kallstart av skärmen se att bilden inte "hänger med". när du justerar brightness på en LCD-skärm ändrar du spänningen som invertern skickar ut till lysrören..
keso
har haft samma problem och varit på BMW och försökt laga men det slutade med att jag fick byta ut hela skärmen dyyyyr 20.000 blää

Keso
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.