AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.385

alternativa frambromsar, B10 Biturbo

Sida 1 av 2
har precis totalrenoverat min B10 Biturbo...när jag fick ut den häromdagen så märkte jag ganska snart att frambromsarna var skeva...ska prova att svarva dom men om det inte hjälper så får jag ju köpa nya...det kostade ca 11500:- för skivor och belägg på BMW och det är ju ganska saftigt...någon som kör med andra bromsar typ EBC el dyligt på sin Biturbo...har inte hittat några andra bromsar som passar men någon här kanske vet..? Vore tacksam för svar...mvh Joel
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Det är ju bättre att köpa original för bilens värde, men har man inte råd så. EBC-bromsar ska väl inte vara några problem att montera dit.

//Schnitzer

råd och råd...frågan är om man tycker det är värt det...är EBC väldigt mycket sämre så vill jag självklart ha orginal...men min tidigare erfarenhet av EBC är att de funkar bra...har kollat med EBC men de hittar inga till B10 Biturbo...mvh joel
joelbiturbo, kolla www.alpinacs.se där finns en kontaktperson på en tysk auktoriserad Alpina återförsäljare som säljer till Sverige.

Du lär komma undan något billigare, läs kan skilja en hel del.

Mvh
Ola Thomasson
Alea iacta est, the dice is rolled
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

är det 4kolvsok fram på b10? sätt dit 850oken :)
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Joel:
Du kan få köpa mina gamla skivor och klotsar (de är i bra skick).
Annars så kan jag fixa nya skivor via min kontakt i DE (han skickar mot faktura)

M V H
Stephan

Höjden av utmaning: -Köra lånad Ferrari F430 på bana Fredag den 13:e!
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

stephan kan man ha alpinas ok å skivor på en vanlig e34?
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Okej att bra bromsar kostar flis, men hur i hela friden kan en "original" uppsättning med skivor och belägg kosta 11500:- ?

Det kan jag ju byta minst 2 ggr runtom på min bil inkl. allt, för samma pengar...!

Diesel-räsern
/Rickard
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Antagligen så tillverkas skivorna i så små serier, vilket tyvärr renderar i höga priser...:(

" tvätta, tvätta, tvätta.... "
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Framskivor till min B6a kostar 5000:- (tyvärr behöver jag nya) det är inte alls omöjligt att det till en Bi-Turbo går loss på 11kkr...

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
Det är ju inga direkt låg kvalitet bromsar heller, de är ju specad till att hålla för hårda inbromsningar i över 290km/h

Mvh
Ola Thomasson
Alea iacta est, the dice is rolled
Skulle ju inte behöva kosta så mycket..
Om inte BMW Sverige la på så in i h.....te på priset.

Men så fort artikelnr, börjar med "API" så kostar det i Sverige..
Tycker inte man ska stödja deras tjänsteresor genom att köpa dessa delar i Sverige,, använd andra kontakter..
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
På tal om kostnader.

Den enda svensksålda BiTurbon(nr 49) var till salu hösten 91 för 800.000:- !! Bilen togs in av Förenade bil men de blev snabbt tvugna att sälja den vidare till Asplunds bil , bilen hade då rullat 300 mil.

Ando

C3
34
C311
M6 -84

BMWCS #04660
Alternativ, frambromsar från senare 840/850Ci
Skivor = 324x30 mm
Bromsok = Brembo 4-kolv aluminium

Billigare och lättare än 850CSi bromsar som är:
Skivor = 345x32 med aluminiumcentrum
Bromsok = 4-kolv gjutjärn

Mvh
Thomas
C3
34
C311
M6 -84

BMWCS #04660
www.alpinacs.se Kunde ha varit en intressant sida men det blir bara

"Du har inte behörighet att visa den här sidan"
ska prova att svarva skivorna och sätta dit nya belägg imorgon...

Om det inte funkar så låter ditt erbjudande intressant Stephan...skickar
ett mail till dig...mvh Joel
C311:Du måste skaffa ett medlemskonto då kommer du in.
annars så väntar du till 25/5 då kommer du in utan att behöva logga in.

joelbiturbo:Jag har 850 csi/M5-95 bromsar på min och 4-kolvs ok
tyvärr är det ju inte orginal men det funkar kanon.

//Morgan
Alpina cs
Länk
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
joelbiturbo:

Är det värt att sätta på andra bromsar då? Tänk på den dagen när du säljer den. Tror inte att många betalar mer för att det är andra bromsar. Är någon ute efter ett exemplar som är i originalskick så kanske det inte är lika intressant. Det är min åsikt i alla fall.

Om det inte är några problem för dig att betala för att få originalgrejerna så tycker jag att du ska göra det. Vore dock bra om du kunde få bättre pris med stephans kontakt. Huvudsaken är ju att det ska vara originalbromsarna. Alpina B10 Bi-Turbo är ju inte heller billig att äga, så det är sånt man få räkna med. Man byter ju inte bromsar så himla ofta heller, om man kör någorlunda hyffsat.

//Schnitzer

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
joelbiturbo:

Länk

Mvh
Ska absolut inte sätta på några andra bromsar och byta ok...vad jag menar är om man kan få tag i skivor som passar och är identiska med orginal, men av ett annat märke som är hyffsat, typ EBC...mvh joel
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ok!

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.