|
|
|
|---|---|
Carl Adam Andersén |
Vad händer när det är tillräckligt/körts tillräckligt länge med mycket vatten i oljan och tvärt om. |
|
Motorn skär när oljan inte längre smörjer... __ ///M som i Mugge. |
|
Carl Adam Andersén |
Teoretiskt skulle man kunna köra så om man bara bytte olje typ ar 200:e mil ? |
TobbeBMW |
I teorin ja, men din motor kommer att klaga högljutt och så småningom lämna in avskedansökan, om du förstår vad jag menar. När vattnet kommer i oljan så tappar den mycket av sin smörjande funktion, och vattnet kokar vid 100 grader vilket är ungefärlig oljetemp vid normal körning. Måste du så kör men byt olja OFTA, oftare än 200 mil. Och se till at få problemet åtgärdat så fort som möjligt, annars blir det lätt DYRT. |
Carl Adam Andersén |
Näe d e ingen av mina bilar, såg en 525a med pajj topp och tänkte om den klarade 50 mils körning. |
Paap Reeder |
... i s f skulle jag först spola rent kylsystemet med rent vatten ty glykol i oljan ... typ 1 dl ... sänker oljan totalt. Sedan handlar det ju om vilka mängder vi talar om och framförallt vart det läcker. "På den tiden" ... för länge sedan så körde jag min 528 / E12 minst 5 ggr ToR 20 mil med sprucken topp innan jag bytte den. Toppen var sprucken så att små mängder vatten kom ut i oljan men det mesta eldades upp i två cylindrar vill jag minnas. MVH /// Paap R |
|
Helt rätt. Vatten i oljan är inte någon större kris, den smörjer rätt ok ändå. Men är det bara lite lite glykol med så förvinner oljans smörjegenskaper direkt. Ska man totalskrota en motor ska man inte hälla socker i tanken utan i oljan.... |
|
|
Skulle nog inte rekommendera dig att försöka dig på att köra 50 mil (!) med defekt topp. Jag sålde en 325:a med defekt topp till en kille som skulle köra hem den 10 mil endast. Efter att han hade haft i nån typ av tätning som verkar inifrån så körde han max 700 meter innan han fick slå av motorn för tempen gick på rött. Om oljan blir för varm för att kunna smörja och kyla de delarna i motorn som den ska verka på så kommer ett och annat skära. Bilen har väl ingen oljetemp. mätare heller? I mitt fall fick jag veta att toppen var blåst på 4 olika ställen. Men själva topplocket var intakt. Men packningen var åt h-lvete. |
|
|
Carl adam andesén: Va det den svarta 525an som fanns på blocket för 6 000? //Subidius |
|
Carl Adam Andersén |
Subdidius: Precis, men det visade sig att den inte ens orkade hålla sig igång mer än några sekunder innan den dog så jag skippade den. Renovering av en M535, E28styling och annan E28 information Länk |
|
Den har jag köpt. Det är förmodligen bara packningen och kompet skiljde på ca 2 kg så det är ju inte så farligt. Nejden gick inte så bra innan, men nya tändstift gjorde susen! //Subidius |
|
|
Det va för övrigt inte olja i kylarvattnet, det va rost från kylaren, den har förmodligen körts utan glykol //Subidius |
|
Carl Adam Andersén |
Smiiiidigt :) Bra affär då. Jag sket i att kolla på den när han sa att den inte ens gick att köra. Renovering av en M535, E28styling och annan E28 information Länk |
|
Japp, men jag ska ändå lyfta toppen för inspektion, det skadar ju inte att skaffa en ny tooplockspackning och en sotninssats, sen ska det i en trimkam när den ändå är nere :P //Subidius |
|
|
Efter som vi redan har bekantar oss i denna tråd så tänkte jag skriva om ett litet problem som dykt upp. Bilen har varit stående nu ett tag och jag har precis fått ihop det efter två strejkande ventiler (insugs 6an och avgas 3an stog öppna) Men nu när den ansågs färdigmekad och 50 mil va körda lät det som att en vipparm gick, lyfte ventilkåpan och såg något som fick mej att ta ett steg tillbaka, oljan va "majonäsfärgad" i toppen, kollade hur det såg ut på oljestickan men där såg oljan någolunda fräch ut! Vad kan vara felet? (vissligen vaknade jag vid närmare eftertanke och kom på att jag varit klantig nog att efterdra toppen), vet inte om det kan ha kommit in vatten i toppen för det. Men går inte oljepumpen efter som oljan va fin i tråget? //BMW-Kimmo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.