|
|
|
|---|---|
FG racing |
funkar det att köra med runt 8.5/1 ikompressionsförhållande på en 2.0 m10 turbo.8v? tänkte köra med shcrick 304 kam,kolvar från snitzers 1.5 turbo.eventuellt blir det ett autronic sprut. räknar med uppemot 400hk beror väl mycket på turbon. måste jag ta ner kompf.till 7 7.5 eller skulle det rent av gå att köra med 9.laddtrycket runt 2 bar kanske. |
schneberger |
hejsan. lite drömsiffror nästan. om man säger så här på min 24 ventilare, det blir då 4 ventiler per cylinder, och crossflow med intercooler. så kan jag med 8,5 i geometriskt kompresionsförhållande ladda runt 1,3 ger ungerfär 120% effektökning. på mina 150 hästar. , för samma förhållnde får du gå ner lite i laddtrykc då du saknar två ventiler. men du kan nog lägga dig runt 1 eller 1,1 om du ställer tändingne bra iochmed att du har crossflowmotor, för det har du va ?. kör du däremot ner kompet till 7,0:1 så kan du nog kunna ladda uppemot 1,5 med rätt inställning. men det är väldigt tveksamt.. kanske 1,3 då ligger du på 120% så om vi säger så här själv vet jag ionte men 400 hästar låter lite mycket. men det kanske går, själv siktar jag på 300, sen får vi se om det blir mer. |
Tu 135 1602 -75
318is M-TechII -90 325i Touring M-TechII -90 325turbo M-TechII -89 M5 -91 525i Touring -92. |
Kamaxeln verkar lite väl vass för ett turbobygge tycker jag, kan tänkas bli problem med att den har så långa öppningstider, du kan ju prova men det vore nog idé att börja med nån vanlig insputningskam eller liknande... beemer.mine.nu |
FG racing |
motorn blev gjord i mitten av 80 talet av motor nord,levererade då över 300hk med k-jetronik och vanlig fördelar tändning.kammen var 304 och satt i en 1.6 topp med 44-38 ventiler.sedan dess har toppen planats ett antal ggr.tänkte att med modern styrteknik så skulle motorn klara det högre kompressionsförhållandet.annars får man väl göra nytt topplock. |
|
Det är inga problem att köra med 304 graders Schrick kam och turbo på M10 motorer. Hade själv en sådan på min turbo motor och hade innan det en orginal kam. Motorn blev betydligt bättre på alla sätt med shrick kammen. Själva har jag provat komp på 6,4:1 och 7,2:1 och inget av dem medförde problem. Körde 1,4 bar utan intercooler. Kompisar har kört komp på över 8 utan problem. Se bara till att ha korrekt bränsleblandning. 400 hästar ur en M10 med turbo är fullt möjligt om man har koll på vad man håller på med. Det har vi gjort med råge på ett flertal M10 motorer med stum tändning och förgasare, och blir bara lättare med programerbar tändning och sprut. /Fredrik Skog |
|
| Schrick 304 är kanske den bästa kamaxel för överladdning av M10 motorn , det är iallafall väldigt känt i Umeåtrakten. Trots att jag kör med låg komp så tycker jag inte att motorn är svag utan laddtryck utan den känns bra. Det är bara GIK turboteknik som med diverse oförskämdheter försöker få alla att köpa deras "husvagnskammar" för turbobruk. Vassare kamaxlar och mera laddtryck, det är hela grejen! | |
Tu 135 1602 -75
318is M-TechII -90 325i Touring M-TechII -90 325turbo M-TechII -89 M5 -91 525i Touring -92. |
Kanske inte lika känt då i Ångetrakten... beemer.mine.nu |
FG racing |
I stället för vanliga ventilgummin,brukar man andvända någon form av nylon tätning?hur fungerar dom och var får man tag i sådana. |
|
Vad kom du in på för ämne nu? Cykeldäck? *ler* Är det ventiltätningarna du syftar på eller? /Fredrik Skog |
|
FG racing |
jag ursäktar mej,det är förståss ventiltätningar jag menar.slank visst med lite "dialekt" från finland där jag bor. |
|
Hissjö.......... Där har man både gått sprungit och åkt TG30........... Usch....... Men men det är över nu....... GIK jävla skit turboOteknik................ Det är en firma som var och en med självaktning och lite kunskaper borde avfärda........ Doch är deras katalog lite intressant. Vass kam eller ej, jag skulle tro att det är lättare att få en motor att gå fint och få bredden med en mildare kam. Fast siktar man på 400 påsar ur en 2L spis lär man ju ta i en del iaf. En kompis har bänkat sin 3,5l MASKIN NU.............. Det resulterade i över 600NM vid 2500 rpm............. Toppeffekt ville han inte säga.... Troligen mindre än vad jag bänkade min, annars hade man nog fått höra. Hmm, vilken förövrigt blir med i nästa Bilsport. Vad säger ni grabbar, efter att man hört de siffrorna känns det kanske inte lika inspirerande att bygga på en 2L maskin. //Jesper |
|
|
Jasså du har också legat i skogarna utenför Hissjö på övningar...usch Håller fullständigt med dig jesper angående GIK. Dom skrattar folk i ansiktet och säger att "det där det funkar inte" trots att det finns motorer som bevisar motsatsen. Dom lever i sin egen lilla drömvärld. Undvik dom i största möjliga mån. Angående 304 kamaxel så medför inte det några problem på en M10 iallafall. Körbarheten är enormt bra och inte svår att justera heller. Visst är det imponerande siffror som sexorna kan prestera...men i ärlighetens namn tycker jag det är fränare med liten kubik, 4 cylindrar, höga varv och laddtryck ;) underskatta aldrig en M10:a...M10 Power!!! Vi har ännu inte sett effekttaket på M10 motorerna...men finns ju 2 02:or i finland som kommit en bit på väg..kolla tex in www.lauparacing.com. En av de finska har över 800Hk och 700Nm från ett M10 block med M3 topp. 1/4 mile på 8.58 sek och 251 km/h. /Fredrik Skog |
|
FG racing |
hej på er! har ju redan en m30 3.2l turbo motor 500nm mellan 4000 och 5000 varv. men den har ju vikten lite emot sej.dessutom måste bilen väga mera vid tävling. |
|
Jesper, Kan det vara så att 3,5-litersmaskinen som nyligen blivit bänkad ska sitta i en förädlad BMW? I såna fall har jag för mig det stannade på 540hk nånstans... |
|
|
Har inte hört talas om nylon tätningar till ventiltätningar, däremot teflon tätningar. Dom fungerar bra och häller som regel längre än orginal gummitätningar. Har dock kört utan avgas tätningar på min turbomaskin för att ge bättre smörjning...övertrycket i avgasröret har en förmåga att vilja hindra oljan från att komma ner och smörja avgasventilen annars. Körde slut på nya styrningar när jag hade tätningar på några hundra mil. helt döda. /Fredrik Skog |
|
Gemini__ |
Jesper W: Sitter å bläddrar lite i det senaste numret av Bilsport, du hade "lite" klös i kärran din som sagt =) //Thomas |
|
I mitten av 80-talet plockade BMW ur ca 1300 hkr ur sin turbomatade 4-cyl nedstrokade M10 F1-motor. Slagvolymen var på strax över 1400 kubikcm. Något att bita i ! Ynf! |
|
|
Ja det stämmer, tror tom att det var drygt 1400Hk. Läste att deras bromsbänk inte klarade mer, så dom vet inte det exakta värdet. Dom körde på 85% toluen som oktanhöjare i bränslet. Inget jag vill göra på gatan :) Blir nog överhuvud taget svårt att göra om med normal budget och material. /Fredrik Skog |
|
|
Det var möjligen därför dom låg som "limmade" på vägen. (Toluen används som lösningsmedel i solution och i vissa kemiska tillverkningar. Bl.a. i det inpregneringsmedel (AKD) som gör att inte papperet i mjölktetrorna läcker.) Ynf! |
|
|
Tror bestämmt att cellulosa/syntetisk thinner innehåller stora mängder toluen (metylbenzen). Har hört att man kan köra med upp till 30% toluen normalt. Sedan måste man kompensera den för toluens högre densitet. 30% ger ca 3-4 oktan i höjning. Tror ren toluen har 122 i oktantal. Toluen har lite annat syrebehov och flamfart än bensin så därför kan ombestyckning och justering av tändning behövas. Vill man experimentera så har Xylen 140 i oktantal, men ännu tyngre så större modifieringar krävs. Kanske blir läge att köpa lite förtunning i sommar och testa =) /Fredrik Skog |
|
|
Menar ni GIK i gbg?... Tuning by PM performance Check this out ! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.