AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.345

Reparationskostnader på en 518?

Det här kanske blir en mustig fråga...
Jag är spekulant på en 518 -95 (16 000 mil). Ett M-test visar på en strålande motor och låda, men en hel del anmärkningar kring styrning etc. Intrycket var att man inte gjort särskilt mycket underhåll där på senare tid.
Jag har talat med mekaniker, men de vill liksom inte komma med en prisbild, så jag tänkte att jag slänger ut frågan här och ser om det finns någon priskunnig person som kan uppskatta mellan tummen och pekfingret vad saker och ting skulle kosta och om det tycks som alarmerande anmärkningar.
Ett eventuellt svar skulle såklart användas som prutunderlag och jag tror att jag, vid köp, skulle försöka åtgärda en del saker direkt och kanske spara på något till senare, varför en eventuell rekommendation om vad fasen saker och ting nedan betyder i praktiken vore uppskattat också!:-)
Nåväl, såhär sa de:

"Väghållning: Drar åt höger"
"Väghållning: Vibrationer i drivsystem/hjulsystem"
"Länkarmar fram: Bussning lossnat i vulkanisering: bakre vänster nedre och bakre höger nedre"
"Styrstag/styrleder: Skada på gummimanschett: inre vänster"
"Länkarmar bak: Sliten infästning: vänster fram och höger fram"
"Bakvagnsram: Bussning är sliten: nedre vänster fram och nedre höger fram"

Bilen har breda, skabbiga 17" lågprofildäck med ojämn slitning, något gubbarna var rätt skeptiska till och menade kunde ha påerkat slitningen en hel del. (Vad vet jag?)

I övrigt talade man bl.a. om
"Bromsvätskans ångblåsningstemperatur: För låg/behov av byte"
"Motorfäste: Skadat/slitet vänster"
"Avgassystem/katalysator: bristfällig upphängning-montering: främre"

Bilen har gått igenom besiktningen nyligen utan anmärkning på något av ovanstående.
Skräp eller värt? Tack för att du tog dig tid.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag vågar inte uttala mig om den aktuella bilen, men min 518-90 som jag sålde för ett tag sen är nog den bästa bil jag haft. Det är inget ös i den men den går mjukt och fint, drar lite bensin och verkar vara hållbar. Min hade gått 40.000 mil när jag sålde den, och det var fortfarande mycket bil kvar, en del rost också tyvärr. Bilen kostade mig under dom 8 år jag hade den, knappt 7000:- om året i värdeminskning.

BMW CS #5206
Hade en 518i -90a som jag gjorde en hel del på.

"Väghållning: Drar åt höger"
- Kolla luften i däcken, annars är jag oxå nyfiken på vad det kan vara. Min 520 -93 drar också åt höger...

"Väghållning: Vibrationer i drivsystem/hjulsystem"
- Vibrationer i hjulsystem vid ca 100 km/h hade jag. Berodde på obalanserade däck, 400 kr. Sen gick hon som en dröm.

"Länkarmar fram: Bussning lossnat i vulkanisering: bakre vänster nedre och bakre höger nedre"
"Styrstag/styrleder: Skada på gummimanschett: inre vänster"
"Länkarmar bak: Sliten infästning: vänster fram och höger fram"
"Bakvagnsram: Bussning är sliten: nedre vänster fram och nedre höger fram"

- Fick detta fixat i omgångar om det kan hjälpa dig i dina funderingar.

Första jobbet:
Bromsklossar 440
Vänster bärarm 785
Givare 56
Bussning bak 275
Bussning bak 169
Styrstag 331
Arbete 2375

Nästa jobb:
Höger länkarm 785
Bussning 169
Glykol 28
Kontroll av kylare 375
Arbete byte Länkarm 494

Å nästa:
Bromolja 62,5
Bromsrör x 4 778,75
Klammer x 4 32
Hjullager 460
Arbete byte lager, svets avgasrör och byte bromsrör 2066,75

Jag skulle slå till om priset ligger 10-15000 kr under marknadspris (läs medelbilen på blocket med motsvarande features). Jag skulle kunna hosta ca 15 papp för den kärran, inte mer.

Vad vill säljaren ha?

/mr B
Tack för svaren.
Säljaren är en bilhall som vill ha kring 40 000 i dagsläget... Jag har inte börjat pruta ännu, så att säga.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det fina med 518 fr.o.m. 1995 är att de har kamkedja istället för kamrem, ett orosmoln mindre.

Jag antar att det är den här: Länk

Att bilar drar åt höger är inte så konstigt då de flesta vägarna har bombering (för att regnvattnet ska rinna till sidorna) och vi har högertrafik.

Bussningar i diverse länkar till framvagn slits på alla moderna bilar, på BMW känns det tydligt om det är byte/reparation på G, kan i kombination med obalans i hjulen och slitna bakvagnsbussningar få bilen att kännas mogen för skrotning fastän det inte alls är så...

Prylarna som behövs bytas kostar 4-6000:- Länk , arbetet kan gå på från 3-5000:-, nya 17" hittar du billigast på Länk Länk Länk

Tror det blir svårt att pruta ner priset till mindre än 35.000:-, begär istället att firman ska fixa byte av alla länkarmarna + bussningarna fram och bak som protokollet från Motormännen anger + nytt motorfäste + byta bromsvätska + nya 17" däck till fälgarna!

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.