AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.003

Öka oljetrycket M20B25

Fo
11
Foppas
325i -88
Tjena!

Går det att öka oljetrycket på tomgång och över resten av registret. Det sitter väl nån slags "tryckventil" med fjäder i pumpen? Sen så sitter det ju en säkerhetsväntil i blocket hur fungerar den?

/Peter
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Oljetryck på tomgång:
Ja det sitter en tryckventil med fjäder i pumpen! Den är dock bara till för att släppa ut det övertryck som blir vid höga var på motorn. Vid 0 varv på motorn har du förstås 0 bar i oljetryck. Säg att du vid 3000 rpm vill ha 5 bars oljetryck. Då kommer du teoretiskt få 10 bars oljetryck vid 6000 rpm och det vill du inte ha. Denna ventil är till för att släppa förbi så mycket olja som krävs för att du inte skall få mer än 5 bars oljetryck vid 6000 rpm. Den har alltså inget att göra med oljetrycket vid tomgång att göra!

Detta är teoretiskt förstås för i verkligheten kan ventilen läcka litet eller mycket (om den tex fastnat i öppet läge). Om den fastnat i öppet läge har du förmodligen inget oljtryck alls vid tomgång.

Några skäl till dåligt oljetryck vid tomgång:
- Sliten oljpump (inte speciellt vanligt. Den är ju rätt välsmord)
- Läckande "tryckventil"
- Slitna vev- och ramlager (inte heller så vanligt om man sköter om bilen. I alla fall inte före 50-70.000 mil eller mer)
- För tunn motorolja
- Felaktig oljetrycksgivare eller oljetrycksmätare vilket man u har ("mycket" vanligt)

Jag skulle göra följande i nåmnd ordning för att se om det blir bättre:
- Byta oljetrycksgivare
- Hälla i tjockare olja (tex 20W/50 på sommaren och kanske ner till 0 eller minus 10 grader kallt)
- Plocka bort oljepumpen och mäta upp kuggspel, axialglapp och tryckventil
- Mäta vev och ramlagerspel med Plastigauge www.plastigauge.com

Säkerhetsventilen i blocket vet jag inte hur den fungerar på din bil men på mina M30-motorer sitter det en ventil som öppnar och släpper oljan förbi oljefiltret om det blir igensatt. Är det så på din bil också så har denna ventil inget med oljetrycket på tomgång att göra. För säkerhets skull kan du ju byta oljfilter för att vara på den säkra sidan

Per l
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
När jag startar upp min bil så tar det ca 2 sek innan oljelampan släcks. Jag antar att det inte är någon fara men det stör mig ändå. Appropå oljelampor och tryck...
Fo
11
Foppas
325i -88
OK tack för svaret

Kollade upp trycket igår. Började på 4 bar(tomgång) vid kall motor för att sedan sjunka i gämn takt medans motorn gick upp i temp. Full arb.temp 1.5 bar på tomgång. Borde väl vara bra. max oljetryck ca 4.5-5 bar vid 3-4000rpm

/Peter
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har bara en synpunkt på det här med oljor, en 20W-50 sliter rätt mycket vid kallstart - även sommartid.

En 5W-50 är lika tjock som en 20W-50 när den blivit varm.

Mvh
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Foppas:
Dina angivna oljertryck verkar helt normala enligt min erfarenhet!

rob_t_j72:
Du har säkert rätt om 5W/50 resp 20W/50 oljor! Skälet till att jag valde 20W/50 var att i BMW original verkstadshandbok till min 3.0S -72 anger BMW lämplig olja över -10 grader just till 20W/50 (eller 20W/40). Fast det var ju förstås enligt den tidens normer.
I vilket fall som helst har jag fått för mig att gamla motorer gärna vill ha litet tjockare olja och moderna tunnare olja (oavsett hur slitna dom är)! Kanske beroende på snävare tillverkningstoleranser och/eller -spel nuförtiden!

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.