|
|
|
|---|---|
|
Har ett problem och jag misstänker att det är bakaxeln men tänkte kolla med er ifall ni tror att det är något annat. Kör man bilen som vanligt och över nån ojämnhet t.ex. smågropar, djupa brunnslock osv. så hoppar/guppar/skakar bakvagnen överdrivet mycket. Tycker att det märks extra mycket då man samtidigt svänger. Hade även ett klart missljud bakifrån bilen förut, ganska högt klonkande. Fast det ljudet har nu försvunnit av sig själv. Kan tillägga att då oljan byttes i bakaxeln så var det små metallflisor i den. Med ny olja försvann alla missljud, sen kom det tillbaka och sen förvann det igen.. Fast samma fel med "guppandet". | |
|
Nu vet jag inte vad du har för "guppande"... Men om bilen guppar/gungar överdrivet när man kör över en ojämnhet i vägen så brukar det oftast betyda att stötdämparna är helt slut. |
|
|
Ja jag tycker också att det verkar vara taskiga dämpare du beskriver... ta och gunga bilen ordenligt så ser du ju hur den uppför sig Bimmer |
|
|
Jag har samma problem med min dock så har ju precis byt bussningarna, stötdämparna och fjädrarna men ingen skillnad. Kan det vara dags för en fyrhjulsinställning? Kan det hjälpa något tro? |
|
|
Har ni "sänkningssats"? Kanske tillsammans med slitna orginal-dämpare? Då kan man lätt sätta BMWs fina väghållning ur spel... |
|
| Har nya M-tech dämpare runt om och HR sänk 30/15 + nya bussningar. | |
|
Mycket möjligt att det är stötdämparna, bilen är rätt sänkt fast med original dämpare (fick fel sats, sänkte lite mer än tänkt). Fast är ju inte så att bilen gungar som jag tycker den borde göra med dåliga dämpare, är snarare väldigt snabba "hopp" bilen gör. Kanske 5-7 st på 1-2 sekunder. Framhjulen är också något sneslitna, kan det ha något samband? Fyrhjulsinställning kanske behövs? |
|
|
Hej kolla upp det främre länkarms-bussningarna bak .... slamrar det också eller om det gör det så kan det vara dom som är dåliga så var min när dom var slut på Bimmer |
|
|
Marcus: För hårda fjädrar + slitna stötisar. Mvh |
|
|
Det naturligaste att börja med i detta fall är väl ändå att köra upp bilen på en riktig lyft så den står på hjulen när den lyfts upp. Sen kollar man med hjälp med några polare som sitter i bilen eller står och gungar på den, om bakaxelns bärarmar kan röra sig fritt utan att det tar i någonstans, att inte sänkningen gjort att det lätt slår i genomslagsgummit vid nedfjädring, att inte stötdämparna verkar bottna och då bli stumma vid nedfjädring. När man ändå är där i närheten med trynet så kan det ju vara smart att ta sig en ordentlig titt på alla gummibussningar i bakvagnen för att se om de är friska. Om en bil hoppar till rejält med bakvagnen då man kör över gupp så lär ju inte framvagnen vara det som orsakar problemet, och inte heller hjulinställningen bak. Utan högst sannolikt finns problemets lösning i bakvagnens fjädringrörelse....... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.