AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
744

Konstig glans på ny lack

Hej. Jag har nyligen fått nya högerdörrar på rostskyddsgarantin. När jag hämtade bilen kollade jag mycket noga på hur lackjobbet var gjort. Det såg väldigt bra ut och jag åkte hem. Lacken är cosmossvart metallic och jag har tidigare vid annat tillfälle haft problem med fel nyans vid omlack. Så är det inte i detta fallet, utan närmare kan man inte komma i rätt nyans. Till problemet. I solljus blir det knepiga reflektioner i lacken. Det ser ut som om ljuset reflekteras mellan klarlack och underliggande metallic lack eller något liknande. Det är väldigt svårt att förklara. Först trodde jag det var repor, men reflektionerna följer med om man byter betraktningsvinkel. Alltså beroende på var man tittar så finns det där. I bra dagsljus utan sol ser det perfekt ut. Inte någon antydning till repor eller ojämnheter.
Är det någon som har varit med om något liknande? Vad kan vara fel?

/ninja
När dörrar eller fram/bakskärm byts så skall alltid "meryta" läggas för att undvika skillnader. Detta innebär iregel en "fade" ut på intilligande karossdelar samt ny klarlack på hela sidan.

Om detta inte gjorts på din bil så är jag övertygad om att det ser konstigt ut i vissa ljusförhållanden.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Jo jag vet vad du menar med att fada ut på andra delar. Det används för att jämna ut eventuella färgnyanser pga av att metallkornen i metallicen kanske ligger åt ett annat håll än på originallacken.
I det här fallet är det dock inga problem med skillnad mot intillliggande gamla plåtdetaljer, detutan det är de på nylackade dörrarna som ljuset bryts konstigt. En liknelse skulle kunna vara polerrosor, solar. Fast dessa reflektioner ser ut som linjer som sticker iväg åt olika håll.

/ninja
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.