AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.534

I morrn hämtar jag M5:an!

Sida 3 av 3
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Det bästa är ju att äga/försäkra/betala för en bil själv så slipper man såna problem. Ni får ursäkta mig, men detta är min åsikt och om vi nu pratar om en M5 E39 att äga så är det nog bäst att göra det själv med tanke på att det kan kosta väldigt mycket om något händer. Båda ägarna har troligtvis inte precis samma ekonomi och det är lätt att det blir bråk om vem ska ska betala den gången etc. Detta är ju dock upp till var och en, men jag hade stått för allting själv.

//Schnitzer

Pe
77
Peter U
M5 2000
Gubbar läs och lär: Länk.

Sedan kan man tycka vad man vill om skurkar på Skandia som lyxrenoverar för våra försäkringspengar...
Pe
77
Peter U
M5 2000
Har föresten sett i det finstilta att försäkringen inte gäller om jag lånar ut min bil till någon som är 25 år eller yngre. Något som jag förvisso har viss förståelse för HE HE HE... 400 PS är mycket för den rutinerade och alldeles för mycket för en rookie!

Jag vill fortfarande göra en volymupphandling för försäkring av ett flertal dokumenterat seriösa och välvårdade M5:or för att få ner premien Länk intresserade?
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Saken är inte svårare än att försäkringsbolaget kommer göra allt som står i dess makt för att slippa betala ut 300' om det skulle hända något med bilen.

De slipper betala om det som står i försäkringsavtalet inte har följts. Många avtal ser olika ut (t.ex. vem som får köra, hur det får lånas ut, höjda självrisker m.m.) men det finns också delar som är nästan exakt lika mellan olika avtal. Avtalen bygger nästan alltid på att den som tecknar ett försäkringsavtal ska ha det huvudsakliga ekonomiska intresset i det han försäkrar.

Att i efterhand avgöra vem som haft det ekonomiska intresset i något som försäkrats är inte helt självklart. Men när det gäller dessa förhållandevis stora summor pengar kommer en utredare att gå ganska långt. Granska kontotransaktioner, fråga grannar m.m. Om denne utredare skaffar sig tillräckligt på fötterna för att påvisa avtalsbrott i en eventuell rättslig prövning, kommer utbetalning att nekas.

Men trots allt så är det så att denna ägandeform inte är varken ovanlig eller olaglig. Far/son kan dela på en bil, två bekanta kan köpa en entusiastbil tillsammans m.m.

Jag tycker du har två alternativ:

1. Behåll er försäkringsform, spara några tusen. Studera ert avtal mycket noga, tala eventuellt med någon juridiskt kunnig. Hoppas på det bästa om olyckan är framme.

2. (Rekommenderas) Spela med öppna kort gentemot FB. Säg precis som det är. Du och din pappa har bilen tillsammans och brukar den ungefär lika mycket. (Om det nu är så att ni kommer göra det och detta inte handlar om skenförsäkring). Premien och självrisker kommer kanske bli högre men du sover gott om nätterna.

Lycka till, upp med bilder snart.

MVH
Pe
77
Peter U
M5 2000
Crisse: Du har rätt, öppna kort är det bästa alt 2 är självklart.

Säg som det är, förhandla med fler bolag och ta den som är bäst. Man tänker på sin bilförsäkring vid två tillfällen; när man betalar den och när man skall ha kompensation vid en skada. Don't screw up!

Lasse: När försäkringsfrågan är löst önskar jag dig många sköna mil. Du kommer med största säkerhet att vara supernöjd - det är jag. Enda problemet uppstår när det är dags att byta; Vad skall man byta till på den här sidan 1 MSEK???
Lasse Karlsson
Tjena grabbar!

Ursäkta om jag verkade lite stingslig igår ang mitt inlägg om försäkringsfrågan! det var inte meningen att vara det! men det har varit mycket med den nya bilen, och ibland tar känslorna överhand!

Ni har iallafall säkert helt rätt i era profetsior, så jag har helt vänt i frågan, man vill ju inte riskera något i detta fall! Jag kontaktade mitt försäkringsbolag idag, och när sedan regpapperen kommer, byter vi till mig som ägare, och då har jag också försäkringen på mig! Det blir väl ca 2000 till per år + att bilen får ytterligare en ägare på sig! men det går ju att bevisa anledningen till detta vid ev försäljning i framtiden.

Så stort tack till er alla som kom med inlägg om detta! Nu blir det ännu roligare/säkrare att ta ut ögonstenen i fortsättningen! Jag kommer dock inte att köra "henne" förrän detta är klart!

HA DET!!

modolasse
Lasse Karlsson
Ville bara tillägga att bilder på bilen kommer så fort som möjligt!!

Återigen: HA DET!!

modolasse
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Lasse Karlsson: Kul! Längtar efter att få se pärlan!

//Schnitzer

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.