AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
838

Knackningar vid start M60

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
När jag startar så knackar de väldigt mycket i några sekunder innan oljan når upp till lyftarna,låter inte alla mysigt...

Har för mig att de är rätt normalt,men vill bara kolla så de inte är nå allvarligt..?
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
kolla oljepumpsbultarna eller kamkedjesträckaren

för mig att det är rätt inte normalt :)

Oo=[][]=0O
Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
fredrikb:
Låter din ingenting när den startar?
Zo
28
Zolaa
530DA M -02
Min 540 låter inget när man statar den! /chrille
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
okej...
Men den låter bara i nån sekund,när oljelampan lyser...när den släcks å oljetrycket kommer så är de helt normalt.

Om de är oljepumpsbultarna eller kamkedjesträckaren så borde de väl låta oftare än bara när man startar?
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

det är väl lyftarna som låter då dom iten har olja precis vid starten ifall oljan är seg
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
Länk
Länk

jag har en gammal galant som vinter bil och den knackade som f*** när jag köpte den
det jag testade med den var bytte olja 2 gånger med bara 100 mil i mellan den vart bättre men inte bra
tömde ut den nya oljan blandade in 75% diesel i oljan och körde motorn på tomgång från kall till genom varm motor
tömde ut kladdet bytte till en bra oljan och filtret vips sen är nästan helt knack fri

Detta skulle jag inte göra på en knackande Bmw men en slut galant kan man prova på och det lyckades för mig.

Oo=[][]=0O
Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Tycker att lyftarna inte ska låta så pass högt å skarpt bara för att den inte får olja nån sek,är ju inte direkt snustorrt i lyftarna...

Men om nu antingen oljepumpsbultarna är lite lösa eller kamkedjan är för slapp så borde de väl inte bara låta några sekunder efter start?

Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

jag tvivlar på att det är oljepumpen men jag ska ta ner tråget och kolla bara för att jag kommer ha lite å göra imorrn :D
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

jag tar inte ner tråget då min teori stämde. hade bilen inne över natten och det rasslade inget vid start=oljan inte lika seg. jag tror man kan utesluta att det skulel vara oljepumpen eller kedjan för varför skulle den lägga av efter 3 sekunder?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Haas:

Du kan testa att byta olja till en helsyntet (5W-40) om du har mineralolja i nu, men det är helt normalt med lite ljud i 2-3 sekunder vid kallstart.

Om du inte har kollat oljepumpsbultarna så gör det i samband med oljebytet, köp oljetrågspackning först bara.

Mvh
Conan99
Min låter oxå lite grand 1-2 sek vid start. Man hoppas det är normalt.

Conan99
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Har inte haft bilen så pass länge att ja hunnit byta olja än,men när ja byter så tar jag självklart en 5w-40 olja,är ju bara snik å inte unna bilen en sån olja...
Hoppas de är minst en delsyntet i nu iaf...

Men hur svårt är de att komma åt bultarna? vad ska man demontera mer än oljetråget?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.