AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.412

E36: Spacer trasig, var köpa ny?"

Hej! Då är man lycklig BMW-ägare! =) Jag fick med en uppsättning 17"-are med ET60 och tillhörande spacers, på sidan om. När jag senare skulle montera dessa fälgar (som är snäppet hetare än plåtisar med navkapslar. =)) så förstår jag varför bilen inte stod på 17"-arna när jag köpte den av föregående ägare. De jäkla amatörerna har lyckats dra sönder gängorna i en av spacersarna, vilket gör att jag - med livet som insats - kör runt i min snygga bil, på snygga fälgar, varav en saknar en hjulbult. Sååå. Min fråga är alltså var jag ska vända mig och hur jag ska vända mig, för att få tag på en spacer till E36 och fälgar med ET60. (bultarna fälg-spacer är lite grövre än spacer-nav, om det har någon betydelse...). Spacern hade jag tyvärr inte möjlighet att mäta exakt, men jag skulle gissa att den ligger på drygt 20mm.

Tack på förhand!

/Sofia
Lundqvisten
Hej Sofia och välkommen till forumet.

Vad det gäller din skadade spacers, tror du inte att det går att rensa gängerna?
Tack!

Bulten går att föra in/ut utan motstånd/utan att skruva på den. Alltså helt trasig.

/Sofia
Lundqvisten
Oppss..det låter som ett stort hål, då är nog spacern att anse som kassation. Tycker att måttet på spacrarna verkar väl tilltagen 20mm? fast ändå för tunn för att skruva fast hjulbultar i. Vet ej riktigt hur hjulen sitter monterade på just E36? har själv E30.
Men det borde väl vara ungefär det samma fast du istället har fem hjulbultar att dra dit hjulen med? Men menar du då att spacern är skruvad separat på navet? och sedan skruvas fälgen dit på spacern? detta borde då innebära att hjulbultarna endast bottnar 2cm i själva spacern? Är det spacer för breddning eller ändring av bultmöntser?
Då jag är en av mekanikerna utan E36/spacers-vana på denna bils fälgar så svarar jag i hennes ställe:

De är, utan att ljuga, ~20mm tjocka och är endast till för breddning.
Man drar spacern separat, ja.
Tack!
Lundqvisten
ok, men detta måste väl vara nästintill livsfarligt att åka omkring med? borde då innebära att fälgarna endast sitter fastkruvade i mjukt aluminium med 20mm djupa gängade bulthål i spacern. knappast något att rekommendera. Går det inte att borra upp alla fem hålen i spacern samt skaffa längre genomgående bultar? då sitter ju dessutom hjulbultarna fastskruvade i navets stål. Jag skulle ej våga åka i bilen med alla hjulen fastskruvade i aluminiumspacers. Är fälgarna anpassade till E36 ? ET 60 låter mkt? hamnar hjulen då utanför skärmarna?
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Med så högt ET som 60 borde fälgarna vara väldigt långt in, utan spacers alltså. Orginalfälgar till E36 är ET 42. Det finns väl både spacers utan och med gänga? Kör man utan gänga får man köpa längre bultar.

///Foppa
Lundqvisten
foppa: Är det möjligt att borra upp samtliga spacers och istället dra längre genomgående hjulbultar? Eller bör Sofia köpa nya spacers? Har du några? eller vet du vart hon kan få tag i?
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Billigaste lösningen måste nästan vara att horna/borra ur gängorna ur alla hålen ,och köpa längre bultar. En polare till mig hade spacers på sin förra E36 och det var inga gängor i dom. Ska höra om han har dom kvar. Eller så köper du mina M3 GT fälgar som är nylackade som finns på powerbörsen , pris kan diskuteras :) , dom passar dessutom klockrent utan spacers :D

///Foppa
Jag ska diskutera med min mekaniker :) Vet inte vart han tog vägen.
Kontakta Martin på wheelbase så kan han hjälpa dig. Jag har nyligen köpt spacer till en M3 av honom på 20mm och dom behövdes inte dra separat med bultar, spacer kring 20mm och uppåt dras vanligen med separata bultar som du beskriver så det är inte livsfarligt som lundqvist säger utan helt normalt.

Wheelbase brukar ha bra priser och martin är exstremt hjälpsam
Länk
Lundqvisten
Kollade nyss på Powerbörsen finns ett tiotal olika beggade spacersatser till salu, priser på omkring: 1500-2000:- låter dyrt.
Köp spacrarna från foppas kompis istället, eller borra ur dina egna. De längre hjulbultarna brukar kosta för en hel sats ca 250:-
Jag köpte 20mm spacer på wheelbase ink längre bult för ca 700:- tror jag det var. Dom man bultade först i navet och sedan fäste hjulen med bult i spacern kostade nog det dubbla har jag för mig.
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Sofia: Han hade sina spacers kvar. Han har ingen användning av dom eftersom han kör Saab nu.

///Foppa
Tack killar!

Ska kolla upp wheelbase och se vad dom kan göra i första hand.

/Sofia
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.