AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
44.525

Täcka över reg-numret i annons = ohederligt?

Sida 8 av 10
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Robert Lundgren//

Då kan du väl köpa första bilen som visar reg.nr i annonsen. Om du tror alla som visar sina reg.nr har rent mjöl i påsen då är du naiv. :)

Om du inte orkar ringa säljaren och samtidigt bilda dig uppfattning om ägaren som att få info och reg.nr av ägaren då borde du kanske hoppa över privata bilannonser och besöka närmaste handlaren för att de är ju pålitliga. :)

En bil blir mer utstuderad i en annons alltid speciellt av kriminella med beställningsjobb på inredning, motorer, airbags etc.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jag ger mig, klart man ska dölja reg.nummer. Såg den här annonsen och förstod att killen verkligen tänkt till, Mazdaligorna är ju ökända...Länk

Grodan, jag tror inte att alla som visar reg.nummer har rent mjöl i påsen men jag kan i vart fall kontrollera bilen innan jag ringer och slipper ödsla tid på en massa jidder.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Men hur lång tid kan det ta och ringa? :)
Som tur är det så verkar inte som att majoriteten av människor som kör BMW eller som är spekulanter på bilar är medlemmar på AP. "Hitta sina gamla bilar via reg.nr-tråden" bevisar detta. Inte undra på att mina bilar som jag sålt hittills med dold reg.nr har gått åt som smör. hehe
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Grodan, klart det tar tid, i det här fallet så rörde det sig om en fix budget där modell var av mindre intresse varför det blev en del samtal. Sedan handlar det även om att jag inte vill ha med dessa människor att göra, jag vill inte ens höra dem andas. Jag är för övrigt 100% övertygad om att du håller med mig, men eftersom du skriver under ett "nickname" så kan du med att driva gäck med farbror :-)

Från det ena till det andra, kan inte du förklara för mig varför snubben med Mazdan jag länkade till har dolt sitt reg.nummer. Att dina bilar går som smör trots dolt reg.nr indikerar bara att du säljer dem för billigt, inget annat ;-)
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Nej, sålde exempelvis min E90 förra sommaren med ca 13500 mil på mätaren för ca 160.000:- dock nästintill fullutrustad. Jag tyckte det var bra pris och det tyckte även köparen. Jag ser det mer som att jag gjorde ett bra första intryck på köparen när han ringde. Orkar inte folk ringa då orkar de inte heller åka runt i Sverige och leta efter bil heller.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Intressant tråd detta, jag tillhör dem som inte förstår vitsen med att dölja sitt regnummer.

Jag har fortfarande inte sett ett enda VETTIGT argument FÖR dolt regnummer eller att kalla sig för "bmw". (dessa saker tenderar hela tiden att hänga ihop).

Jag kan möjligen ha viss förståelse om man säljer en bil i 500 tkr klassen eller uppåt, men en vanlig bruksbil, som i mitt exempel eller Mazdan i Lundbergs exempel ovanför?

Mats
BMW CS #5847
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
t80196//

Vad säger dig att en som äger en gammal Mazda eller en gammal BMW för den delen inte kan besitta en stor förmögenhet? Kanske ska på semester och vill inte vill att tjuvar efter att kontrollerat hans tillgångar slår till?
Men att skriva namn som BMW det kan jag köpa det hade jag inte gjort, däremot med dold reg.nr och jobbmobil eller Blocketstelefontjänst kan man åtminstone bidra till att undvika internationella och inhemska kriminella element.
Man blir ju lite misstänksam så klart när någon skriver bmw som namn, men jag kan ju säga när jag sålde min senaste bil så funderade jag faktiskt också på att skriva något annat en mitt egna namn, anledningen var att jag inte ville att bekanta som söker bil inte ska veta att jag säljer min bil, jag skrev iaf mitt namn men jag kan förstå folk som inte vill skriva..

dock så dolde jag reg numret men nu i efterhand kan jag ändå säga att den bilen var 100% fel fri och jag hade ingenting att dölja... men eftersom man vet hur mycket oseriöst folk som sitter och kollar upp bilar för skojs skull så är egentligen detta också självklart...

dagens ägare, ringde upp frågade lite om bilen och om reg numret, han fick det direkt och några timmar senare köpte han bilen...

vill man ha en bil så stör man sig inte av något av detta, man ringer och frågar helt enkelt

är man bara ute efter att leka på vägverkets sida så stör man sig dock
Grodan:

Felaktig analys. Med fler aspiranter får man ut ett högre pris på en stor population. Lite NEKkunskaper skulle inte skada i dessa debatter tycker jag. Har bara ynka 20p själv, men det är ofta komiskt att se avsaknaden av kunskap.

Ma
66
Magnusa
530d Touring-02 535d Touring-07 *SÅLD*
MB C63 AMG Touring-08 (sorry)
Hel sanslöst..
Ni som inte döljer era annonser, fortsätt med det och vi som då ev. gör det kan väl fortsätta med det.
Att komma med kraftiga generaliseringar hjälper ju föga, "Robert Lundberg"...
Att du har fel vet jag ju redan, eftersom de bilar jag sålt inte har varit behäftade med några uppenbara eller dolda fel. Sen kan du ju ta och droppa rassetonen i dina inlägg. Har varit borta från detta forum ett tag och kommer nu ihåg varför jag valde att inte titta in på Autopower under ett antal månader... Det finns ett antal proffstyckare som dyker upp i många trådar och sprider väldigt dålig stämning, fan vissa trådar skäms man ju för att följa, ren och skär mobbing på en rätt avancerad nivå. Ibland får man väl vara nöjd med att alla inte tycker lika.

Sen måste jag säga till "Lövet" att pm du ser till antalet båt/bil affärer så är båtbranschen behäftad med en större andel skojare än bilbranschen...

Till Autopower, kanske dags att sätta ner foten emellanåt när debatten går överstyr... Ser alldeles för lite av er närvaro här, eller ni kanske tycker det är intressant med en lätt överhettad debatt...?

Dizzy69
Känns som att grodorna hoppar ordentligt i denna tråd :-)
Kristoffer_L,

håller med!

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Magnusa, "rasseton", du har inte sett min bekantskapskrets :-) Rasism är fördomar, sådana vädrar du, inte jag som gick på den upplevelse senaste jakten på bil gav mig. "generaliseringar, nej, däremot min bestämda uppfattning. Du får gärna ha din, jag skiter som sagt i vilket som jag tidigare skrev och har min strategi vid nästa bilaffär helt klar för mig :-)
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Simon_en//

Nej, inga fel här inte, men fakta. Har hittills under en tioårsperiod såld en BMW 328 e46, en 323 e46, en 325 E90 och 2 Mercedes Slk och alla med dolda reg.nr och gissa igen? Alla dessa bilar såldes under 3 eller 4 veckor efter annonseringen och gissa vad folk ringde. Hehe! Jag vet inte om jag hade orkat med fler spekulanter med synliga reg.nr. 323:an och E90:n blev det mer eller mindre högstabud som avgjorde eftersom så många var intresserade trots dold reg.nr. :)

Vi har i sverige en lag som reglerar personregister. Vad heter denna lag? Den som lyckas svara på det kan få en bokstav från min reg.nr. :)

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag ska snart sälja min 118d. Ska jag dölja plåten eller ej?

//Stefan

Mina bilar:Länk
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Och jag bjuder två siffror i regnumret till den som förklarar varför det inte är "bedrägligt förfarande" att sälja bilar under pseudonymen "BMW" ;-)

StefanL: Självklart skall du täcka för den. Man vet aldrig, kanske dyker upp någon kriminell person som vill kompensera sitt dåliga samvete med att köra köra miljövänligt.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
StefanL//

Läs "aceys" inlägg i den här tråden och dölj plåtarna. Samtidigt kan du även bevisa att majoriteten av bilspekulanter är inte några forum surfare. I dagens Sverige måste man skydda sig om man kan. Kan de stjäla messing och koppar kan de även stjäla en 118d tyvärr.

Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Om syftet med att täcka över skylten är att försvåra omständigheter som gör att en presumtiv köpare skulle avstå köpet... Hmm :-)

Om syftet är att hindra någon från att via regnumret hitta
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Professorn//

Men nu jämför du päron med äpplen, diskussionen handlar om att dölja reg.nr inte vad ägaren heter. Jag skulle inte köpa bil av någon som hette BMW vare sig de visade registeringsskylten eller inte. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.